شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

ورزش‌های قدرتی چه فوایدی دارند؟

پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب: 774835
ورزش‌های قدرتی، نوعی از تمرین‌های بدنی هستند که موجب افزایش قدرت و استقامت و اندازه ماهیچه‌ها می‌شوند. از برخی از ورزش‌های قدرتی می‌توان به بدنسازی، وزنه‌برداری، پاورلیفتینگ، پرتاب وزنه و هنر‌های رزمی اشاره کرد. این نوع ورزش برای بدن فواید متعددی دارد که می‌توانید پس از مدتی از آن‌ها بهره‌مند شوید.
ورزش‌های قدرتی چه فوایدی دارند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرآنلاین، در بررسی‌های علمی مشخص شده که ورزش‌های قدرتی فواید متعددی برای بدن دارد که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. بالا بردن قدرت بدنی
این نوع ورزش قدرت و توانایی جسمی‌تان را افزایش می‌دهد تا جایی‌که می‌توانید کار‌های سنگین روزمره‌تان را به‌راحتی انجام دهید. به همین دلیل ورزشکار‌های حرفه‌ای در هر ورزشی که هستند، بدنسازی هم انجام می‌دهند.

۲. سوزاندن کالری
ورزش‌های قدرتی به دو روش، سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند. اول اینکه، تولید ماهیچه در بدن موجب بالا رفتن سوخت‌وساز بدن می‌شود. به همین دلیل کالری بیشتری می‌سوزانید. دوم اینکه، تحقیقات نشان داده پس از ۷۲ ساعت تمرین‌های قدرتی، سوخت‌وساز بدن ساعت‌ها یا حتی چند روز بالا می‌ماند و در این مدت بدن همچنان کالری می‌سوزاند.

۳. کاهش چربی‌های شکمی
چربی جمع‌شده به دور شکم، به‌ویژه چربی احشایی (چربی احشایی در حفره شکم ذخیره می‌شود)، خطر بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع۲، بیماری کبد چرب غیرالکلی، ناراحتی‌های قلبی و انواع سرطان را افزایش می‌دهد. بررسی‌های متعدد نشان داده است که ورزش‌های قدرتی چربی‌های شکمی و همچنین چربی کل بدن را می‌کاهد.

۴. لاغرتر شدن
وقتی بدن‌تان شروع به ماهیچه‌سازی کند و چربی از دست دهد، لاغر و خوش‌اندام به‌نظر خواهید رسید. البته ممکن است روی ترازو وزن‌تان کمتر نشان داده نشود. زیرا ماهیچه‌ها جای چربی‌ها را می‌گیرند و در نهایت ظاهری زیبا و تراشیده به‌دست خواهید آورد.

۵. کاهش خطر افتادن
هرقدر بدن‌تان قوی‌تر شود، کمتر احتمال زمین خوردن خواهید داشت. در یک بررسی روی ۲۳هزار بزرگسال بالای ۶۰ سال، معلوم شد آن دسته از افرادی که ورزش‌های قدرتی و همچنین تعادلی در برنامه‌های روزانه‌شان داشتند، ۳۴ درصد کمتر از همتایان خود زمین می‌خوردند.

۶. افزایش سلامت قلب
بررسی‌های مختلف نشان داده است که ورزش‌های قدرتی منظم موجب قوی شدن قلب و رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه از فشار خون بالا و کلسترول بد خون می‌کاهد. همچنین با انجام دادن ورزش‌های قدرتی وزن‌تان کم می‌شود که این به‌نوبه خود می‌تواند قند خون‌تان را در سطح متعادلی نگهدارد. قند خون بالا یکی از عوامل خطرساز بیماری قلبی است.

۷. افزایش انعطاف‌پذیری و تحرک
برخلاف باور عموم، ورزش‌های قدرتی هم می‌توانند بدن‌تان را منعطف‌تر کرده و موجب تحرک راحت‌ترتان شوند. این نوع ورزش دامنه حرکتی مفصل را افزایش می‌دهد و انعطاف‌پذیری و دامنه حرکت فرد را بالا می‌برد.

۸. محکم شدن استخوان‌ها
ورزش‌های قدرتی معمولا موجب تنش موقتی روی استخوان‌هایتان می‌شوند و به سلول‌های سازنده استخوان پیام می‌فرستند تا دست به‌کار شده و استخوان‌ها را محکم‌تر کنند و بدین‌ترتیب از خطر ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی‌ها می‌کاهد.

از دیگر فواید ورزش‌های قدرتی می‌توان به بهبود حال روحی، افزایش توان مغزی، بهتر شدن کیفیت زندگی و بالا رفتن اعتماد به نفس اشاره کرد.
برچسب ها: سلامت ورزش
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *