کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزارت بهداشت به فکر اسکورت واکسن‌ها باشد

8 شهريور 1400 ساعت 10:39

این روزها اخبار زیادی از حواشی واکسن کرونا می‌خوانیم که شاید اصل ماجرای تامین واکسن را به حاشیه برده است. از سرقت واکسن ها تا ایجاد بازار مکاره برای تزریق واکسن هایی که آب مقطر هستند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، با شروع واکسیناسیون عمومی علیه کووید ۱۹ در کشور، شاهد رخداد حوادث و ماجراهای تلخ و ناگواری از واکسن هستیم که می‌توان به سرقت و همچنین تزریق واکسن‌های تقلبی اشاره کرد.

در شرایطی که برای تأمین واکسن کرونا با دشواری‌ها و محدودیت‌های زیادی مواجه هستیم و به سختی می‌توانیم چند میلیون دوز واکسن از سازندگان معتبر خارجی تهیه کنیم، نباید اجازه بدهیم که برنامه واکسیناسیون آسیب ببیند و برخی افراد را از آمدن به مراکز واکسیناسیون منصرف کند.

وزارت بهداشت که تلاش کرده در ۶ ماه گذشته از مبادی معتبر از جمله کشورهای چین، روسیه، هند و…، واکسن مورد نیاز کشور را تأمین کند، حالا باید یک قدم جلوتر حرکت کند و به فکر اسکورت واکسن‌هایی باشد که قرار است برای ایجاد ایمنی جمعی، تزریق شوند.

خبر سرقت ۳۰۰ دوز واکسن از یک خودروی حمل واکسن، واقعاً تأسف آور است. اینکه چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد، از خود حادثه تلخ‌تر است. باید کنکاش و بررسی شود که سارقان واکسن، چگونه از حمل محموله‌های واکسن آگاه می‌شوند و خیلی راحت می‌توانند واکسن‌هایی که با هزار مشکل و دردسر وارد کشور می‌شود را به سرقت ببرند و آنها را با قیمت‌های نجومی به مردم بفروشند.

ماجرای سرقت ۳۰۰ دوز واکسن
روز گذشته بود که خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه سارقان با حمله به خودروی حمل واکسن، توانسته‌اند ۳۰۰ دوز واکسن را به سرقت ببرند.

در همین حال، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، این حادثه را مربوط به ماه گذشته عنوان کرده است که روز گذشته رسانه‌ای شده است.

اما، نکته‌ای که در این بین نباید از آن غافل شد، وقوع حوادث مشابه سرقت واکسن است. زیرا، سودجویان می‌دانند که در شرایط کنونی، بازار مکاره واکسن می‌تواند برای آنها درآمدهای کلان ایجاد کند و از همین رو، در صدد راه‌هایی برای بر هم زدن نظم و امنیت در برنامه واکسیناسیون کشوری هستند.

این در حالی است که فرمانده انتظامی تهران، عنوان داشته است که از پلیس برای حمل و نقل واکسن درخواست محافظت نشده است و پلیس فقط در هنگام حمل واکسن‌ها از فرودگاه امام به وزارت بهداشت، خودروهای حمل واکسن‌ها را مراقبت می‌کند.

این احتمال وجود دارد که تا الان همین ۳۰۰ دوز واکسن در نقطه‌ای از شهر تهران، با قیمت‌های کلان به فروش رفته است. همان طور که شاهد تزریق واکسن‌های تقلبی در شمال تهران بودیم. البته تزریق واکسن تقلبی که غالباً آب مقطر هستند، بازار مکاره سودجویان را داغ‌تر کرده است.

بازار داغ واکسن‌های تقلبی
چندی قبل بود که خبر آمد یک باند واکسن‌های تقلبی در البرز، حداقل به ۳۰۰۰ نفر این واکسن‌ها را فروخته‌اند. آن طور که پلیس شرح داده بود، هر پوکه پر شده تقلبی به میزان ۱۳ میلیون تومان به دست افراد فروشنده بعدی داده شده و هر شیشه از این واکسن تقلبی برای تزریق به ۱۰ نفر مورد استفاده قرار گرفته است.

بر اساس اعلام پلیس، برخی از دریافت‌کنندگان واکسن مبالغی از ۷ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان برای یک دوز این واکسن پرداخت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که تا دیر نشده، وزارت بهداشت باید ترتیبی اتخاذ نماید که ضمن مراقبت کامل از خودروهای حمل واکسن، اجازه ندهد مردم گرفتار واکسن‌های تقلبی شوند. البته مدیریت این برنامه قطعاً نیازمند همراهی دستگاه‌های امنیتی و قضائی است که با تشکیل تیم‌های مشترک، از وقوع چنین حوادث تلخی جلوگیری کنند. آن هم در شرایطی که واکسن‌ها با هزاران دردسر وارد کشور می‌شود.


کد مطلب: 774536

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/774536/وزارت-بهداشت-فکر-اسکورت-واکسن-ها-باشد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com