پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

واهمه تل‌آویو از بنزین ایرانی

يکشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 774423
در حالی که بنزین ایرانی در حال رسیدن به سواحل لبنان است، اسرائیلی‌ها در یک وضعیت عجیب قرار گرفته‌اند و معتقدند با این رویکرد، حزب‌الله لبنان دولت جدید این کشور خواهد شد.
واهمه تل‌آویو از بنزین ایرانی
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، در حالی که بنزین ایرانی در حال رسیدن به سواحل لبنان است، اسرائیلی‌ها در یک وضعیت عجیب قرار گرفته‌اند و معتقدند با این رویکرد، حزب‌الله لبنان دولت جدید این کشور خواهد شد.

کمبود سوخت در لبنان بیداد می‌کند و ایران قصد دارد با فروش بنزین به این کشور، بخشی از مشکلات لبنان را حل کند. در همین باره روزنامه هاآرتص اسرائیل نوشته است: رهبران ارشد اسرائیل که در هفت ماه اخیر با همتایان امریکایی خود در دولت بایدن دیدار کرده‌اند، از تمرکز کاخ‌سفید در این دوره بر سه موضوع کرونا، آب‌و‌هوا و چین سخن می‌گویند. در هفته‌های آینده، مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از سر گرفته خواهد شد. تهدیدات ایران در مذاکرات روز پنج‌شنبه بایدن و نفتالی بنت در کاخ سفید بررسی شد؛ بنت به خوبی می‌داند که توافق احتمالی ایران و ایالات متحده تا حدود زیادی به خواست ایران و نه مخالفت اسرائیلی‌ها بستگی دارد.

در گزارش هفته جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، افزایش غنی‌سازی ایران به ۶۰ درصد تأیید شده است. اسرائیل به زودی با چالش دیگری از سوی ایرانی‌ها روبه‌رو خواهد شد که بی‌تردید در مذاکرات آن‌ها با مصر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ایران از طریق کانال سوئز، نخستین نفتکش حامل بنزین را روانه لبنان کرده است؛ لبنانی‌ها با بحران کم سابقه فقدان سوخت روبه‌رو شده‌اند. حزب‌الله براساس خواسته‌های انسان دوستانه می‌تواند با تأمین سوخت مورد نیاز مردم بر محبوبیت خود بیفزاید.

همچنین یک مسیر جدید و کنترل نشده میان ایران و لبنان گشوده خواهد شد. رژیم صهیونیستی و مصر بدون تردید در حال بررسی نحوه عکس‌العمل خود هستند.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله پیش‌تر تهدید کرده بود که به هرگونه حمله به نفتکش‌ها پاسخ خواهد داد. بنت بار‌ها از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی به عنوان تجربه‌ای یاد می‌کند که از نگاه او با شکست روبه‌رو شده و بر دیدگاه او در مورد مسائل راهبردی تأثیرگذار بوده است.

بنزین ایرانی
لبنان در میانه یک بحران بزرگ اقتصادی سیاسی قرار دارد و مخالفان حزب‌الله از افزایش قدرت این گروه مقابل دولت در حال سقوط و فروپاشی بیروت نگران هستند. عده‌ای دیگر نیز نگران هستند که ایالات متحده، کشور لبنان را به دلیل خرید سوخت از ایران تحریم کند.

سفیر ایالات متحده در لبنان ساعتی پس از اعلام خبر خرید سوخت از ایران توسط نصرالله اظهار داشت که واشنگتن گفتگو‌هایی با مصر و اردن برای تأمین سوخت مورد نیاز شهروندان لبنانی و بیمارستان‌ها انجام داده است.

رئیس بانک مرکزی لبنان دو هفته پیش اعلام کرد کشورش فاقد منابع لازم برای خرید سوخت است. با حذف یارانه سوخت در لبنان شاهد افزایش ۶۶درصدی قیمت بنزین و گازوئیل خواهیم بود. هرچند این اقدام با هدف کاهش کمبود سوخت انجام خواهد شد.
البته دولت لبنان به نخست‌وزیری دیاب با حذف یارانه سوخت در شرایط کنونی مخالف است. وی این اقدام را غیرقانونی و غیرمسئولانه می‌داند. حزب‌الله اعلام کرده خرید سوخت از ایران از سوی بازرگانان لبنانی انجام شده است، اما سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان و تعداد دیگری از مقامات سیاسی این کشور این اقدام حزب‌الله را مخالف استقلال کشورشان می‌دانند.

رسانه‌های دولتی ایران اعلام کرده‌اند که این محموله از زمان حرکت به لبنانی‌ها تعلق دارد. آن‌ها این اقدام را گامی در جهت حذف فشار‌های اقتصادی بر مردم لبنان از سوی محور غربی- عربی- اسرائیلی می‌دانند.

معافیت تحریمی
لوری حیتایان، کارشناس مسائل نفت و گاز خاورمیانه می‌گوید: این اقدام حزب‌الله می‌تواند کشور لبنان را با خطر تحریم روبه‌رو کند. براساس مقررات ایالات متحده، طرف‌های سوم خریدار این سوخت با خطر تحریم خزانه داری روبه‌رو می‌شوند.

البته دولت لبنان می‌تواند از کاخ‌سفید تقاضای معافیت تحریمی جهت توزیع این محموله کند. (دولت عراق برای خرید گاز ایران در سال‌های گذشته از این معافیت‌های موقتی بهره برده است)، اما واقعیت تلخ این است که لبنان امروز تقریباً فاقد دولت می‌باشد، بنابراین حزب‌الله درصدد نقش‌آفرینی به عنوان دولت این کشور است.

در دو سال گذشته، اسرائیلی‌ها حملات زیادی به نفتکش‌های حامل نفت ایران به مقصد سوریه انجام داده‌اند. اگر این اتفاق در مورد نفتکش‌های بارگیری شده به مقصد بیروت روی دهد، باعث تشدید تنش‌ها و رشد روحیه اسرائیل ستیزی در لبنان خواهیم بود. برخی این اقدام حزب‌الله را بخشی از یک معادله بازدارندگی می‌دانند، یعنی اگر اسرائیلی‌ها به این نفتکش‌ها حمله کنند، حزب‌الله تلافی خواهد کرد.

سیدحسن نصرالله همچنین دو هفته پیش گفته بود: حزب‌الله در صورت لزوم از شرکت‌های ایرانی درخواست می‌کند تا در لبنان حفاری کنند. این اظهارات در سخنرانی تلویزیونی وی در روز عاشورا بیان شد.

با بحران کنونی انرژی، حزب‌الله خود را به عنوان تنها حزب و گروهی در لبنان نشان می‌دهد که می‌تواند کشور را سازماندهی کند. این بدان معناست که نفوذ ایران بر سرزمین شام باز هم افزایش می‌یابد که این اتفاق بسیاری از بازیگران به ویژه عربستان و رژیم صهیونیستی را نگران خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بهاری الاصل
Iran, Islamic Republic of
با همین بنزین بالاخره این صهیونیست های کودک کش را آتش خواهیم زد
United States
اسراييل هيچ غلطي نمي تواند بكند!