جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

ستاد اربعین: منتظر دعوت رسمی عراق هستیم

شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 774346
در حالی که هنوز دولت عراق درباره وضعیت اربعین سال جاری اطلاعیه‌ای به ایران صادر نکرده و مسؤولان در انتظار تصمیم عراق هستند، برخی از افراد و گروه‌ها به صورت غیرمجاز با هزینه‌های بالا ثبت‌نام برای زیارت اربعین را کلید زدند.
ستاد اربعین: منتظر دعوت رسمی عراق هستیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، در روزهای اخیر اخباری از تصمیم عراق برای پذیرش زائر خارجی در ایام اربعین منتشر شد که محدودیت تعداد زوار و همچنین اجباری شدن تزریق واکسن کرونا از جمله شروط عراق بود. پس از آن برخی از مخاطبان خبرگزاری فارس خواستار پیگیری وضعیت اربعین سال جاری شدند.

هیچ اطلاعیه‌ای از عراق درباره اربعین امسال دریافت نکردیم
احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه هنوز دولت عراق به صورت رسمی اطلاعیه‌ای به ما نداده است، می‌گوید: ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم و همچنان نیز پیگیر اعزام زوار به عراق همزمان با ایام اربعین هستیم. اما فعلا دولت عراق تصمیم جدیدی در رابطه با اربعین امسال به ما اعلام نکرده است.
 
وی با بیان اینکه موضوعاتی که مطرح می‌شود در داخل عراق در حال بررسی است، می‌افزاید: هنوز تصمیم‌ عراق درباره اربعین امسال قطعی نشده است و آنچه منتشر می‌شود، ممکن است برنامه‌ریزی آ‌ن‌ها باشد و ملاک اعزام زائران ایرانی نخواهد بود.

ملاک اعزام زائران اربعین دعوتنامه رسمی از سوی عراق است
دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی می‌گوید: ملاک اصلی برای ما دعوتنامه و اطلاعیه دولت عراق به صورت رسمی است که به وزارت خارجه و وزارت کشور ارسال می‌شود. بنابراین، هنوز برای اربعین امسال هیچ برنامه جدیدی نداریم و همچنان در انتظار تصمیم دولت عراق هستیم تا پس از آن برای وضعیت اربعین امسال برنامه‌ریزی کنیم.
 
پیاده روی اربعین
دولت عراق درصدد این است که تعداد زائران خارجی را در ایام اربعین محدود کند تا بتواند به خوبی جمعیت را کنترل کند. علاوه‌بر این، اجباری شدن تزریق واکسن کرونا از دیگر برنامه‌های دولت عراق است که به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود در عراق و حتی سایر کشورها، این شرط لغو خواهد شد.

اعزام‌های غیرمجاز به اربعین هم رسید
با توجه به اینکه دولت عراق هنوز به صورت رسمی اطلاعیه‌ای صادر نکرده و ایران نیز موضع خاصی در زمینه اربعین ۱۴۰۰ ندارد، برخی از افراد و حتی کاروان‌های غیرمجاز در روزهای اخیر درصدد جذب زائران اربعین هستند و با توجه به شوق زیارت اربعین از سوی بسیاری از عاشقان حسینی که سال گذشته هم از تشرف به حرم سیدالشهدا (ع) و قدم زدن در مسیر پیاده‌روی اربعین جا ماندند، هر روز با هزینه‌های بالا تبلیغات خود را ادامه می‌دهند و کسی هم جلوی چنین افراد و کاروان‌هایی را نمی‌گیرد.

سازمان حج و زیارت که متولی اعزام زائر به عتبات است، در طول سال به جز ایام اربعین، کاروان زیارتی داشت و قبل از شیوع کرونا زائران را نظام‌مند به عتبات اعزام می‌کرد. اما در ایام اربعین وضعیت اعزام‌ها متفاوت و هیچ کاروانی به عتبات اعزام نمی‌شد؛ بلکه افراد به صورت انفرادی و گروهی در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کردند و از طریق مرز هوایی و زمینی عازم عراق می‌شدند که بیش از ۹۵ درصد اعزام‌ها نیز به صورت زمینی بود.

سفری که دیگر ارزان نیست/ بلیت یک طرفه و ویزای اربعین ۱۲ میلیون تومان!
اما حالا با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی، زائران بسیاری به صورت هوایی به صورت انفرادی و گروهی ثبت‌نام می‌کنند که بیشتر این اعزام‌ها نیز به صورت هوایی است؛ به طوری که بر اساس اطلاعیه چندین گروه که برای اعزام اربعین برنامه‌ریزی کردند، زائران با پرداخت هزینه ۸ تا ۱۲ میلیون تومان برای ویزا و بلیت هواپیما از تهران به بغداد و نجف می‌توانند ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند و طبق زمان‌بندی که در آستانه اربعین اعلام می‌شود، به عراق سفر می‌کنند.

این نوع اعزام‌ها به گونه‌ای است که افراد فقط هزینه ویزا و بلیت رفت به عراق را پرداخت می‌کنند و بازگشت زوار به ایران، از طریق مرز زمینی انجام می‌شود. همچنین گروه‌ها و کاروان‌ها در زمینه امنیت، اسکان، تغذیه و حتی بیمه زوار تعهدی ندارند و فقط با اخذ ویزا و بلیت رفت به عراق چنین هزینه‌هایی را از عاشقان حسینی طلب می‌کنند. این امر در حالی است که در سال‌های گذشته سفر اربعین ارزان‌‌ترین سفر به عتبات به شمار می‌رفت و بسیاری از افراد حتی با هزینه کمتر از ۵۰۰ هزار تومان به خیل عاشقان حسینی در اربعین می‌پیوستند. اما حالا برخی افراد سودجو فقط برای ویزا و پرواز یک طرفه به عراق مبالغ بالایی اخذ می‌کنند و مسؤولان هم تاکنون نتوانستند جلوی سودجویی آن‌ها را بگیرند و سفر به عتبات را نظام‌مند کنند تا کسی از احساسات و عقاید عاشقان حسینی سوءاستفاده نکند.

اعزام هوایی و بازگشت زمینی به عراق در اربعین!
یکی از افرادی که در دهه اول محرم هم چندین کاروان به عراق اعزام کرد، به فارس می‌گوید: تعهدات ما در زمینه سفر به اربعین فقط ویزا و بلیت یک طرفه است و بازگشت زوار هم با خودشان است. آنهایی که می‌خواهند می‌توانند با هواپیما به ایران بازگردند و آنهایی که قصد دارند زمینی به کشور بازگردند، از طریق مرز زمینی بازگشت به کشور مجاز است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. فقط موضوع مهم داشتن جوابیه منفی کرونا در هنگام ورود به عراق است و مشکل دیگری در زمینه سفر به اربعین وجود ندارد.

این امر در حالی است که ستاد اربعین و سازمان حج و زیارت به عنوان متولیان اعزام زائران به پیاده‌روی اربعین، هنوز از تصمیم عراق برای اربعین ۱۴۰۰ اطلاعی ندارند و دولت عراق هم رسماً اطلاعیه‌ای نداده است.

سفر اربعین با هزینه اضافه/ مردم با گروه‌های غیرمجاز اربعین همراه نشوند
با این وجود، حجت‌الاسلام صحبت الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ما آماده نظام‌مند کردن اعزام‌های عتبات هستیم، می‌گوید: برای سفر به اربعین باید تصمیم‌گیری از سوی دولت عراق و ایران انجام شود تا پس از آن، ما از متقاضیان ثبت‌نام کرده و با رعایت نکات بهداشتی افراد را به عراق اعزام کنیم.
وی با بیان اینکه سفر با کاروان‌های غیرمجاز به طور حتم علاوه بر هزینه‌های اضافه، مشکلاتی را نیز به همراه دارد، از عاشقان حسینی خواست با هر شرایطی، برای رفتن به عراق در ایام اربعین اقدام نکنند و منتظر تصمیم کشورها باشند.

حجت‌الاسلام رحمانی همچنین متذکر شد که سفر غیرقانونی به عراق در ایام اربعین، تبعات جبران ناپذیری دارد که از مشتاقان سفر اربعین می‌خواهیم که همچنان منتظر اخبار از سوی ستاد اربعین باشند.

به گزارش فارس، سفر به عتبات از اسفند سال ۹۸ متوقف شده است و تاکنون هیچ کاروان رسمی به عتبات اعزام نشده است. با این وجود، کاروان‌های غیرمجاز در ماه‌های اخیر همچنان برای سفر به عتبات و همچنین حضور عاشقان حسینی در پیاده‌روی اربعین تبلیغات گسترده‌ای دارند و حتی توانستند بسیاری از عاشقان حسینی را با خود همراه کنند که این امر قابل انکار است.
برچسب ها: اربعین عراق کربلا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *