کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایران درچه صورت وارد پیک ششم می شود

4 شهريور 1400 ساعت 14:02

اگر نتوانیم ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشورمان را در مقابل کرونا واکسینه کنیم، باید نگران پیک ششم باشیم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از مهر، مسعود یونسیان، در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با اشاره به موقعیت جغرافیایی و تنوع قومیتی و آب و هوایی کشور، افزود: نمی‌توانیم برای کل کشور نسخه واحد بپیچیم.

در جایی ممکن است از نظر بیماری کرونا در شاخه صعودی و در جایی نزولی باشیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: خوشبختانه بر اساس گزارش‌ها در نواحی جنوبی کشور از جمله استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و نوار شمالی از جمله اردبیل، مازندران، گیلان و گلستان و استان‌های قم، تهران، سمنان و تا حدودی یزد، از نظر تعداد بستری‌های جدید، قله را پشت سر گذاشتیم و در مرحله گذر از موج پنجم هستیم، اما در استان‌های غرب و شمال غرب کشور، متأسفانه هنوز آماری از کاهش نمی‌بینیم.

وی درباره اینکه چرا هنوز مرگ و میرهای کرونایی کاهش نیافته است، گفت: افزایش و کاهش مرگ و میرها با حدود دو هفته تأخیر پس از بستری و چهار هفته تأخیر پس از ابتلاء است.

یونسیان با اشاره به اینکه کل کشور در مجموع از نظر روند بستری کرونا نزولی شده است، افزود: اگر اتفاقات هفته پیش از جمله تعطیلی‌ها و جا به جایی‌ها و تجمعات به اتفاق بدی منجر نشود امیدواریم روند کاهش بستری ادامه یابد.

این اپیدمیولوژیست گفت: اگر تعطیلی‌ها بخواهد مثبت واقع شود ابتدا باید مقدمات و ملزومات آن از جمله حمایت از اقشار آسیب پذیر را فراهم کنیم وگرنه مشاغل، تعطیل نمی‌شود و از طرف دیگر، این تعطیلی‌ها به جا به جایی منجر می‌شود.

یونسیان اضافه کرد: در موج سوم، تعداد فوتی‌ها به ازای هر یک میلیون نفر، حدود ۶ نفر و در موج چهارم، این رقم کمتر شد و در موج پنجم به حدود هفت نفر در یک میلیون نفر رسید.

وی گفت: تعداد موارد ابتلاء به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در موج چهارم، تقریباً دو برابر موج سوم و در موج پنجم، تقریباً دو برابر موج چهارم بوده است؛ یعنی کشندگی موج پنجم بیشتر از کشندگی موج‌های قبلی نیست و حتی کمتر از موج سوم است بلکه تعداد موارد ابتلاء خیلی بالا رفته است.

یونسیان افزود: تخمین اینکه گونه «لامبدا» چه زمانی وارد کشور می‌شود، دشوار است و این موضوع به رفتارهای بقیه مردم جهان و رفتارهای ما و میزان واکسیناسیون کشورهای همسایه بستگی دارد که متأسفانه کشورهای همسایه شرق و غرب و شمال کشور ما واکسیناسیون مناسبی ندارند بنابراین ورود این نوع ویروس اجتناب ناپذیر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: نسبت افرادی که در کشورمان، دو دوز واکسن خود را دریافت کرده اند کمتر از چهار درصد است، در حالی که جمعیت ۵۰ کشور جهان بیش از نیمی از دو دوز واکسن را دریافت کرده اند و حدود ۱۰۰ کشور از نظر نسبت واکسیناسیون از کشور ما بهتر هستند و فقط ۵۰ کشور که اکثر آنها از آفریقا و کشورهای ضعیف اقتصادی هستند، کمتر از ما هستند.

یونسیان گفت: اگر به سرعت ۵۰ تا ۷۰ درصد جمعیت کشورمان را واکسینه نکنیم نگران موج ششم کرونا هستیم.

وی بیان کرد: فعلاً نباید از دوز سوم واکسن سخن بگوییم، زیرا تاکنون فقط چهار درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن را دریافت کرده اند. زمانی می‌توانیم از دوز سوم سخن بگوییم که ۷۰ درصد جمعیت کشور دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند.

یونسیان ادامه داد: بیماری کووید ۱۹ به شدت به سن افراد وابسته است و کشندگی آن در افراد بالای ۸۵ سال بیش از هزار برابر افراد ۷ تا ۱۷ ساله است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میانگین سنی کشورمان از کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان بیشتر است و این یکی از علت‌های بیشتر بودن مرگ و میر در ایران است. یکی از دلایلی که در موج اول کرونا، میزان فوتی‌ها در کشورهای اروپا بسیار بالا بود، جمعیت سالمندی آنها بود. همچنین کشورهایی مانند افغانستان و عراق، سیستم‌های ثبت و گزارش دهی و اعلام موارد مرگ و تشخیص را ندارند.


کد مطلب: 774161

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/774161/ایران-درچه-صورت-وارد-پیک-ششم-می-شود

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com