کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سنجاق : برای رفع نم و رطوبت ناشی از نشتی لوله ها چه کنیم؟

4 شهريور 1400 ساعت 11:39


برای اینکه مشکلات ناشی از نشتی لوله و یا سیل که شامل ایجاد رطوبت و نم می‌شود، به سرعت حل شود و مشکلات بزرگ‌تری را رقم نزند،‌ بایستی در 24 ساعت اولیه به آن رسیدگی شود.

هنگام وقوع سیل و آبگرفتگی و یا ترکیدگی لوله، پیدا کردن محل نشتی و جلوگیری از خروج بیشتر آب باید اولین کاری باشد که انجام می‌دهید. خرابی ناشی از تجمع آب، زودتر از آن چه که تصور کنید، به ساختمان آسیب وارد می‌کند. در 24 ساعت اولیه بعد از وقوع نشتی یا سیل، رشد کپک، آسیب به دیوار، کف و تجهیزات برقی و سیم‌ها و حتی آسیب به پی ساختمان رخ می‌دهد. به همین دلیل است که بایستی سریعاً از یک لوله کش درخواست کنید تا به مشکل رسیدگی کند. در این صورت از وقوع مشکلات بزرگ‌تر نیز جلوگیری کرده‌اید.
 
اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت رفع نم و رطوبت را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال یافتن رفع نم و رطوبت در تهران باشید می‌توانید سفارش برای رفع نم و رطوبت ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

نشتی لوله‌ها و یا سیل، در عرض چه مدتی به ساختمان آسیب می‌زند؟
از آنجاییکه آب سریعاً به قسمت‌های مختلف خانه منتقل و وارد دیوار، کفپوش و پی ساختمان می‌شود، حتی یک نشتی و مشکل کوچک در لوله‌ها نیز می‌تواند مشکلات بزرگتری را در پی داشته باشد. اگر در اسرع وقت درصدد رفع چنین مشکلاتی برنیایید، ممکن است شرکت‌های بیمه هزینۀ تعمیرات را تقبل نکنند و چه بسا ساختمان به طور کلی آسیب ببیند.

برای رفع نم و رطوبت، در بیست و چهار ساعت اولیه چه کنیم؟
 


همانطور که گفته شد، آب سریعاً به قسمت‌های دیگر خانه جریان پیدا می‌کند و هر چیزی را در مسیر خود خیس می‌کند. این بدین معناست که وسایلی نظیر کتاب‌ و عکس در مجاورت با متورم و خراب می‌شوند. آب، مبلمان و سایر اثاثیۀ منزل نیز را خراب می‌کند و هم چنین وارد دیوار و کفپوش‌ها می‌شود. دیوارهای گچی، کفپوش‌ها، چارچوب‌ها و قاب پنجره‌ها نیز در تماس با آب باد می‌کنند و شکم می‌دهند. هم چنین رنگ و کاغذدیواری نیز کنده شده و می‌ریزند. یکی دیگر از خرابی‌هایی که ممکن است به وجود بیاید، آسیب رسیدن به تجهیزات الکتریکی است. اگر نشتی در سقف باشد، به الوارهای موجود در سقف آسیب می‌زند و عایق بندی را دچار مشکل می‌کند. همچنین در صورت عدم رفع نم و رطوبت موجود، در گذر زمان شاهد رشد کپک را در ساختمان خواهید بود.

رفع نم و رطوبت، در هفتۀ اول:
بعد از گذشت روز اول، نشتی آب خرابی‌های گسترده‌تری را به بار خواهد آورد و رشد کپک نیز تهدید بزرگی برای سلامت افراد محسوب می‌شود. هم چنین شاهد آسیب‌های گسترده به سطوح چوبی و دیوارها خواهید بود و سطوح فلزی شروع به زنگ زدن می‌کنند.

در هفته‌های بعد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
 

اگر در همان مراحل اولیه، به مشکل نشتی رسیدگی نکنید، با گذر زمان بایستی هزینه‌های هنگفتی را برای حل مشکلات بزرگ‌تری صرف کنید. علاوه بر آن، رشد کپک نیز شدیدتر شده است و خطراتی نیز پی و اسکلت ساختمان را تهدید می‌کند.
 
در ادامۀ مقاله با ده نکته هنگام مواجهه با نشتی لوله آشنا خواهید شد.

چه زمانی نوبت استخدام افراد حرفه‌ای برای رفع نم و رطوبت ناشی از ترکیدگی لوله است؟
بعد از اینکه مطمئن شدید ورودتان به محل آبگرفته بی‌خطر است، وارد خانه شوید.

هرچقدر سریع‌تر اقدام کنید، آسیب کمتری به ساختمان وارد می‌شود و احتمال رشد کپک نیز کمتر می‌گردد. پس بهتر است در همان یک یا دو روز اولیه، شروع به کار کنید.

هرچقدر مشکل ترکیدگی لوله و نشتی آب بزرگ‌تر باشد، با نم و رطوبت بیشتری مواجه خواهید شد. در اینجا بهتر است با افراد شاغل در این زمینه تماس بگیرید و از آن‌ها کمک بخواهید تا کار سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر پیش برود. پروسۀ رفع نم و رطوبت، زمان‌بر است و هرچقدر سریع‌تر دست به کار شوید، به نفع خودتان خواهد بود. بسته به آسیب‌های وارده، ممکن است نیاز به بنایی نیز داشته باشید و قسمتی از دیوار و یا کفپوش‌ها نیاز به تعویض شدن داشته باشند. در این مرحله، مشخص کنید که چقدر از وسایل منزل قابلیت خشک شدن و دوباره استفاده شدن دارند. تعمیرات و رسیدگی به محل نم گرفته، ممکن است از چند روز تا چند هفته به طول بینجامد.

آیا خودتان می‌توانید دست به کار شوید؟
اگر نشتی تنها قسمت کوچکی از خانه را در بر گرفته است مثلاً تنها قسمتی از زیر سینک آشپزخانه نشتی دارد، می‌توانید قسمت‌هایی را که در معرض آسیب هستند، از محل خارج کنید و اجازه دهید تا رطوبت و نم خشک شود. امّا چنانچه رطوبت و نم در نزدیکی وسایل برقی و یا پریز برق است، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید تا خطری گریبان‌گیرتان نشود. به طور کلی، برای رفع نم و رطوبت بیشتر قسمت‌های خانه، بایستی از کمک افراد حرفه‌ای بهره‌مند شوید تا کامل و اصولی به مشکلات رسیدگی شود.

اجازه دهید تا محل آسیب دیده به خوبی خشک شود:
 

قبل از اقدام به ساخت دوبارۀ قسمت‌های آسیب‌ دیده، بایستی اجازه دهید تا محل به طور کامل خشک شود. این امر به این دلیل توصیه می‌شود تا جلوی رشد کپک گرفته شود. ممکن است به دلیل مسائل امنیتی، برق قطع باشد و شما در محیطی مرطوب زندگی کنید و به طور کلی شرایط سختی داشته باشید و بخواهید هر چه سریع‌تر به وضع قبل برگردید امّا بهتر است عجله نکنید و اجازه دهید تا پروسۀ خشک شدن محیط کامل انجام شود.

برای این کار می‌توانید از فن‌های زمینی، تهویۀ هوا و جاروبرقی آب و خاک استفاده کنید. امّا همانطور که گفته شد بهتر است از کمک افراد حرفه‌ای و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا سریع‌تر و اصولی‌تر پروسۀ خشک‌ کردن محیط انجام شود.  

کپک‌ها ممکن است در همان 24 ساعت اولیه شروع به رشد کنند و در صورت مشاهدۀ آن‌ها، خلاصی از دستشان تقریباً غیرممکن و یا سخت است. زیرا با آزاد کردن هاگ، سبب رشد کپک در سایر قسمت‌های خانه نیز می‌شوند. کپک‌ها به سلامتی شما آسیب می‌زنند و سلامت دستگاه تنفسی‌تان را به خطر می‌اندازند.

زمانی که طول می‌کشد تا محل آسیب دیده خشک شود، کاملاً به متراژ و مساحت محل آسیب دیده بستگی دارد و ممکن است چند روز تا چند هفته به طول بینجامد.

اقدامات اولیه برای رفع نم و رطوبت:
در صورت مشاهدۀ نشتی و یا وقوع سیل و آبگرفتگی، بهتر است اقدامات اولیه هرچه سریع‌تر صورت بگیرد. اعضای خانواده و حیوانات خانگی را از محل دور و وسایل باارزش را جمع کنید. اگر جعبۀ فیوز در محل نشتی نیست، برق را قطع کنید ولی اگر تجهیزات الکتریکی خیس و یا نم گرفته شده بود، به هیچ عنوان خودتان دست به کار نشوید تا خطر برق گرفتگی و یا حتی مرگ شما را تهدید نکند. هر چه سریع‌تر با شرکت‌ بیمه تماس بگیرید و آن‌ها در جریان نشتی بگذارید. هم چنین در صورت تغییر رنگ آب شیر، با لوله کش تماس بگیرید. آب تغییر رنگ یافته و تیره خطری برای سلامتی افراد محسوب می‌شود.


کد مطلب: 774143

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/774143/سنجاق-رفع-نم-رطوبت-ناشی-نشتی-لوله-کنیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com