جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

چرا برخی از مردم از واکسیناسیون می‌ترسند؟

چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 773999
در حال حاضر حدود یک ماه از ورود اورژانس به مقوله انجام واکسیناسیون سپری می‌شود و با این اقدام، روند تزریق واکسن کرونا به ویژه در شهر پر جمعیتی چون تهران سرعت گرفته است.
چرا برخی از مردم از واکسیناسیون می‌ترسند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، تنها چند ماه از ساخت و تولید اولین واکسن کرونا در جهان می‌گذرد و در ظرف همین مدت اثرات مثبت انجام واکسیناسیون در کشورهای مختلف از ضرورت هر چه سریعتر این اقدام نجات بخش حکایت دارد.

در برخی از کشورها سرعت تزریق واکسن کرونا خوب بوده و درصد زیادی از مردم واکسن را دریافت کرده‌اند اما در بسیاری از کشورهای دنیا همچون کشور ما ایران، به دلایل مختلف هنوز عده افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند بیشتر از کسانی است که نامشان جزو واکسن زده‌ها به ثبت رسیده است.

چرا برخی از مردم به واکسیناسیون اهمیت نمی‌دهند؟
در حال حاضر حدود یک ماه از ورود اورژانس به مقوله انجام واکسیناسیون سپری می‌شود و با این اقدام، روند تزریق واکسن کرونا به ویژه در شهر پر جمعیتی چون تهران سرعت گرفته است.
متاسفانه تاخیر در تولید و واردات واکسن کرونا در کنار عدم رعایت پروتوکل‌های بهداشتی از طرف مردم منجر به جان باختن بسیاری از هموطنان شده و تا کنون نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از گروههای سنی مختلف به خاطر ابتلا به کوید ۱۹ و عوارض مربوط به آن، جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر نیز بیماری کرونا را در شدتهای مختلف ابتلاء تجربه کرده‌اند.

بر اساس تحقیقات میدانی، هنوز درصد کمی از مردم که نسبت به انجام واکسیناسیون و دریافت واکسن کرونا تردید دارند در جامعه حضور داشته و علت عمده آن ترس از عوارض احتمالی واکسن‌های دریافتی است.

اغلب افرادی که از دریافت واکسن کرونا امتناع می‌کنند کسانی هستند که تا کنون به این بیماری و آن هم از نوع سخت و طاقت فرسایش مبتلا نشده و هنوز عوارض ابتلا به کرونا را جدی نگرفته‌اند.

تقویت سیستم ایمنی بدن، تلاش برای داشتن روحیه‌ای قوی و شاداب و همچنین رعایت پروتوکل‌ها و دستورالعملهای بهداشتی از جمله مواردی هستند که احتمال ابتلای فرد به کرونا را به شدت کاهش می‌دهند و در صورت ابتلاء به بیماری، درد و رنج فردی که سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشد نسبت به کسانی که توجهی به این موضوع نداشته اند، بسیار کمتر و خفیف‌تر خواهد بود.

عوارض و هزینه بستری شدن از عوارض واکسن نزدن بیشتر است!
امیرحسین زرنانی پزشک متخصص ایمونولوژی بالینی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، به تشریح فواید انجام واکسیناسیون پرداخت و اظهار کرد: عوارض به جا مانده از واکسن‌های مختلف در بیماریها، زیاد است اما عوارض بستری شدن فرد در بیمارستان و عدم واکسینه شدن بسیار بیشتر و پر هزینه تر از عوارض احتمالی تزریق واکسن است.

وی همچنین یادآور شد: انجام واکسیناسیون از بروز موارد جدی و بیمارستانی شدن فرد بیمار جلوگیری خواهد کرد و افراد مختلف نسبت به عفونتها پاسخ‌ها و واکنشهای متفاوتی بروز می‌دهند و این در حالی است که واکسن‌ها پاسخ‌های همگنی را به دنبال دارند و قسمت عمده‌ای از جامعه را ایمن می‌کنند.

وی تاکید کرد: افرادی که واکسن می‌زنند و سپس به کرونا مبتلا می‌شوند، می‌توانند تا ۹۵ درصد حفاظت داشته باشند اما افرادی که بدون دریافت واکسن به کرونا مبتلا شوند حدود ۸۲ درصد ایمن می‌شوند.

این پزشک متخصص ایمونولوژی تاکید کرد: افرادی که واکسن می‌زنند نسبت به واریانهای جدید جهش یافته بیشتر مقاوم هستند و در آخرین مطالعه مشاهده شده است که واکسن زده‌ها از سیستم ایمنی قوی‌تری برخوردارند و فرد در زمان ابتلاء به بیماری کرونا کمتر آسیب خواهد دید.

ضرورت بی‌توجهی به شایعات!
در حال حاضر انجام واکسیناسیون در کشور ما بر اساس اولویت‌های تعیین شده صورت می‌گیرد و متاسفانه تا چندی پیش روند خوب و مناسبی را تجربه نکرده است.

کندی روند تزریق واکسن کرونا به مردم نگرانی و دغدغه آن‌ها را به دنبال داشته و در برخی از موارد پای دلالان دروغگو و کلاهبردار را هم برای سودجویی و کسب درآمد به واکسیناسیون مردمی باز کرده است و تعداد کسانی که مشکلی با دریافت واکسن کرونا ندارند بسیار بیشتر از دلواپسان عوارض احتمالی واکسن‌های دریافتی است و این موضوع ضرورت تسریع هر چه بیشتر در انجام کارهای مربوط به واکسن از تولید و توزیع واکسن‌های داخلی گرفته تا واردات نوع خارجی آن‌ را مشخص می‌کند.

شایعات زیادی از ابتدای ساخت اولین نوع از واکسن‌های کرونا تا کنون در میان عموم مردم شنیده شده و هنوز هم برخی از آن‌ها همچنان به گوش می‌رسند اما آنچه اهمیت دارد، ضرورت بی‌توجهی به این اخبار دروغین و ساختگی است که توسط عده‌ای سودجو در میان مردم بازگو می‌شود.

هر چه تعداد بیشتری از افراد واکسن کرونا را دریافت کرده و در کنار آن نکات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، سرعت انتقال ویروس کرونا و همچنین شدت ابتلاء به این بیماری منحوس را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و از طرفی میزان مرگ و میر ناشی از آن را هم محدود خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بیخود از جانب دیگران حرف نامربوط نزنید....
Iran, Islamic Republic of
من واکسن ایرانی میخوام ولی جایی رو نمی شناسم.
کجا باید برم؟؟