کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نگرانی واشنگتن از خشونت طالبان علیه آمریکایی‌ها

30 مرداد 1400 ساعت 8:08

سخنگوی پنتاگون با اشاره به روند خروج نظامیان از افغانستان گفت: تاکنون حدود ۱۸ هزار نفر از افغانستان خارج شده اند و در حال حاضر امنیت در فرودگاه کابل برقرار است.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در کنفرانس خبری این نهاد ضمن اشاره به وضعیت نظامیان آمریکایی در افغانستان گفت: ماموریت نظامیان آمریکایی بمنظور دفاع از فرودگاه کابل و همچنین عملیات خروج از افغانستان ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون در حدود ۱۸ هزار نفر از افغانستان خارج شده اند، گفت: در حال حاضر امنیت در فرودگاه کابل برقرار است و پرواز‌های انتقال افراد به صورت فزاینده صورت می‌گیرد.

کربی در این راستا ادامه داد: روز جمعه پرواز‌هایی را از افغانستان به سوی آلمان انجام دادیم و عمدتا پرواز‌ها از فرودگاه کابل به سوی مناطق امن نظیر قطر و غیر آن انجام می‌شود.

سخنگوی پنتاگون با اشاره به حضور گروه تروریستی القاعده و داعش در افغانستان، تاکید کرد: ما از این موضوع اطلاع داریم، اما آن‌ها حضور گسترده‌ای در کشور افغانستان ندارند.

وی افزود: آمریکا می‌تواند به راحتی اوضاع در افغانستان را زیر نظر داشته باشد و باید گفت، سطح حضور القاعده در افغانستان به اندازه‌ای نیست که همانند ۲۰ سال پیش تهدیدی برای اراضی آمریکا محسوب شود.

کربی با بیان اینکه هدف آمریکا از حضور در افغانستان پیروزی و حذف گروه القاعده و همچنین جلوگیری ازانجام عملیات علیه واشنگتن بوده است، تاکید کرد: آمریکا در این عرصه موفق عمل کرده است.

سخنگوی پنتاگون در ادامه اظهارات خود به برخی گزارش‌های منتشر شده درباره ضرب و شتم آمریکایی‌ها از سوی طالبان در کابل اشاره کرد و گفت: این موضوع نگران کننده بوده و ما به طالبان اعلام کردیم که اقدامات فوق غیرقابل قبول هستند.

وی ادامه داد: ما طالبان را از این موضوع مطلع کردیم که مسیر عبور آمریکایی‌ها باید بدون ایجاد مانع در نقاط ایست و بازرسی، هموار شود و حال این امر به صورت کاملا گسترده اجرایی شده است.

کربی با اشاره به ارتباط آمریکا با سران طالبان گفت: ارتباطات ما با سران طالبان متوقف نشده و دیگر از آن‌ها نمی‌خواهیم تا به عملیات در خارج از فرودگاه بپردازیم.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در اظهاراتی درباره افغانستان با بیان این که «ما پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و تخلیه آمریکایی‌ها و افغان‌ها از کابل ادامه دارد»، اعلام کرد نمی‌تواند درباره تکمیل عملیات تخلیه قولی بدهد.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان این که «ما از آغاز پرواز‌ها در ۱۴ این ماه بیش از ۱۸۰۰۰ نفر را تخلیه کرده‌ایم»، گفت: «ما برای تخلیه ۲۰۴ کارمند رسانه‌ای آمریکایی و کارمندانی که در افغانستان کار می‌کنند، همکاری نزدیک داشته‌ایم.»

خروج نظامیان آمریکایی و همپیمانان آن پس از توافق فوریه ۲۰۲۰ میان آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، آغاز شد و در روز‌های اخیر با پیشروی و تسلط طالبان بر مناطق مختلف افغانستان خروج کشور‌های حاضر در افغانستان شدت گرفته است.


کد مطلب: 773496

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/773496/نگرانی-واشنگتن-خشونت-طالبان-علیه-آمریکایی-ها

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com