جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

قیمت خودرو شتاب گرفت

جمعه ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب: 773475
موج جدید افزایش قیمت خودرو از سه هفته قبل آغاز شده و بسیاری از خودرو‌های موجود در بازار با افزایش قیمت مواجه شدند.
قیمت خودرو شتاب گرفت
به گزارش جهان نيوز به نقل از آنا، قیمت خودرو طی سه هفته اخیر روند افزایشی را بار دیگر آغاز کرده است به طوری که قیمت بسیاری از خودرو‌های ایرانی و خودرو‌های چینی تولید شده در کشور بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان افزایش داشته است. بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت خودرو را ناشی از بالا رفتن نرخ ارز و به تبع آن نگرانی‌هایی در خصوص اُفت بیشتر ارزش ریال می‌داند.

این افزایش قیمت خودرو زمانی نگران کننده خواهد بود که بسیاری از بازار‌های کشور تحت شروع بیماری کرونا با رکود فراوانی مواجه شده‌اند و از سوی دیگر به دلیل تعطیلات در این ایام میزان خرید و فروش خودرو کاهش محسوسی خواهد داشت.

افزایش قیمت خودرو آن هم در شرایط رکودی، گمانه‌زنی‌هایی را درخصوص موج جدید افزایش قیمت خودرو ایجاد کند، بازار خودرو از سال گذشته و پس از افزایش احتمالات ناشی از احیای برجام با ثبات قیمت مواجه بود حتی در برخی از مدل‌های خودرو شاهد کاهش قیمت نیز بودیم.

در دوره‌های گذشته قیمت خودرو افزایش سرسام آوری داشت در چندین مرحله قیمت خودرو توانست با رکورد زنی را تا چندین برابر افزایش پیدا کند.

در دوره گذشته افزایش قیمت خودرو، دولت دوازدهم با اقداماتی از قبیل حذف قیمت‌گذاری در فضا‌های مجازی و پلتفرم‌هایی مانند دیوار و شیپور به دنبال مدیریت قیمت‌ها در بازار بود و به نوعی افزایش قیمت خودرو و مسکن را ناشی از ایجاد جوسازی در فضای مجازی عنوان می‌کرد.

این اقدام دولت عملاً تاثیر چندانی در قیمت‌ها نگذاشت حتی در بسیاری از مواقع باعث افزایش رفت و آمد‌های غیر ضروری و از سوی دیگر سردرگمی مردم شد.

رضا الفت نسب نیز سخنگوی اتحادیه کسب و کار‌های مجازی ضمن اثرگذاری فضای مجازی بر قیمت‌ها اظهار کرد: فضای مجازی اصولاً توانایی قیمت‌گذاری و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب را ندارد بلکه فضای مجازی را می‌توان بازتابی از شرایط اقتصادی و بازار عنوان کرد.

به نظر می‌رسد دلایل افزایش قیمت خودرو را باید در سایر عوامل مانند بالا رفتن نرخ ارز جستجو کرد به طور معمول زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا می‌کند بسیاری از مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود اقدام به خرید کالا‌های بادوام مانند خودرو و یا مسکن می‌کنند.

البته در این میان نباید از نقش برخی از دلالان و واسطه‌گران برای افزایش قیمت خودرو غافل بود به طوری که در زمان که بازار رفتار هیجانی دارد و قیمت خودرو و یا هر کالای دیگر افزایشی است با ایجاد فضایی به دنبال تشدید روند افزایش قیمت کالا هستند.

ورود سرمایه‌های سرگردان باعث افزایش قیمت خودرو شد
نادر سیفی عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش قیمت خودرو اظهار کرد: باید بپذیریم که وضعیت اقتصادی کشور در شرایط مطلوبی نیست و نوسانات قیمت ارز مردم را برای حفظ سرمایه ترغیب به سرمایه گذاری در بازار ارز مسکن و سکه می‌کند.
عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: ورود سرمایه‌های سرگردان به هر کدام از بخش‌های اقتصاد می‌تواند تعادل و توازن میان عرضه و تقاضا را از بین ببرد و موجبات افزایش مصنوعی کالا را در بازار فراهم کند.

وی افزود: برای بررسی افزایش قیمت خودرو باید سایر مولفه‌ها مانند کمبود عرضه در بازار را نیز بررسی کرد، خودروسازان با کاهش تولید خودرو استفاده از روش‌های جایگزین مانند فروش به شکل قرعه کشی به دنبال کاهش التهاب بازار هستند، اما در عمل چندان موفق نبوده اند.

قیمت خودرو افزایشی است
وحید محمودزادگان با اشاره به افزایش قیمت خودرو در کشور اظهار کرد: قیمت خودرو این روز‌ها تحت تاثیر بالا رفتن قیمت ارز روند افزایشی خود را آغاز کرده است و به نظر می‌رسد در صورت عدم اقدام به موقع دولت برای افزایش عرضه خودرو و یا مدیریت بازار شاهد بالا رفتن نجومی قیمت خودرو‌ها خواهیم شد.

این کارشناس حوزه صنعت تصریح کرد: تجربه افزایش قیمت خودرو در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که قیمت‌ها در صورت افزایش به راحتی پایین نخواهد آمد و این موضوع می‌تواند تلاش دولت در آینده را نیز برای مدیریت بازار با مشکل مواجه کند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم باید برای مدیریت بازار خودرو انجام دهد افزایش عرضه خود را آن هم نه به شکل قرعه کشی بلکه به گونه‌ای که بازار با تامین نیاز خود از حالت هیجانی و تقاضای کاذب خارج شود و دیگر خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته نشود.
برچسب ها: قیمت خودرو بازار
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
دلار قرار بود ارزون بشه... چی شد؟؟!!!!