جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

تحریم دلاری افغانستان توسط آمریکا

پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب: 773411
دولت آمریکا عرضه دلار به مقصد افغانستان را به خاطر روی کار آمدن طالبان متوقف کرد.
تحریم دلاری افغانستان توسط آمریکا
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، گزارشات حاکی از آن است که دولت آمریکا عرضه دلار به مقصد افغانستان را که تا پیش از این با هدف کمک به اقتصاد این کشور انجام می‌شد، متوقف کرده است.

هدف از این اقدام جلوگیری از دستیابی نیروهای طالبان که اخیرا تقریبا کل افغانستان را به تصرف خود درآورده‌اند، است. قرار بود، جمعه پیش یک محموله دلار به افغانستان ارسال شود که این عملیات از سوی دولت آمریکا متوقف شد.

همچنین دسترسی به حساب‌های دولتی افغانستان در بانک‌های آمریکایی و بانک مرکزی این کشور نیز مسدود شده است.

یک مقام دولت بایدن نیز در این باره گفت: هر گونه دسترسی به دارایی دولت افغانستان در آمریکا برای گروه طالبان میسر نخواهد بود.

گفته می‌شود، آمریکا این تصمیم را پیش از فرار اشراف غنی و سقوط دولت افغانستان گرفته است.

این اقدام آمریکا باعث وحشت مقامات بانک مرکزی افغانستان شده و گفته می‌شود، باعث شده اجمل احمدی رئیس کل بانک مرکزی افغانستان از این کشور فرار کند.

در ادامه این اتفاق ارزش پول ملی افغانستان هم چند روز پیاپی کاهش یافت. احمدی در توئیتر و پس از فرار از افغانستان نوشت، اقدامات کاخ سفید باعث شد، تا بانک مرکزی افغانستان نتواند به صورت معمول از ارز ملی این کشور حمایت کند.

به گفته رئیس بانک مرکزی افغانستان این کشور 9 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد که نیمی از آن در خارج از افغانستان نگهداری می‌شود.

وی روز سه شنبه گفت: از آنجا که دسترسی به دارایی‌های افغانستان در خارج از این کشور مسدود شده، طلبان تنها می‌تواند به یک دهم درصد این دارایی‌ها دسترسی پیدا کند. البته اخیرا و برای نخستین بار در چند روز گذشته ارزش افغانی، ارز ملی افغانستان در برابر دلار رشد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *