کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آرش قادری: «گاندو» جریان‌سازی کرد

26 مرداد 1400 ساعت 8:32

مهمترین دستاورد «گاندو» این بود که جریان‌سازی کرد و ما از یک سریال تلویزیونی وارد ادبیات سیاسی یک کشور شدیم؛ و حتی در متنی راجع به این سریال از واژه #گاندوئیسم استفاده شده بود.


به گزارش جهان نیوز، آرش قادری در گفت‌وگو با میزان پیرامون مسیر تحقیق و پژوهش سریال «گاندو ۲» گفت: در تمام دنیا پروژه‌هایی که مربوط به یک نهاد‌ نظارتی، امنیتی و پلیسی می‌شود حساسیت‌های ویژه‌ای روی آن‌ وجود دارد، در بخش تحقیق و پژوهش سریال «گاندو ۲» تنها منبع و تکیه‌گاه من موسسه اندیشه شهید آوینی بود و به دلیل حساسیتی که پیرامون داستان این مجموعه وجود داشت مسیر تحقیق و پژوهش «گاندو ۲» یک سال به طول انجامید.

وی تاکید کرد: فیلمنامه بر اساس مستنداتی که در اختیار ما گذاشته شد به نگارش در آمد و دسترسی خاص و ویژه‌ای به پرونده‌های خاصی نداشتیم.

نویسنده سریال «ماتادور» پیرامون نگارش سریال «گاندو» نظرات مشترک خود با جواد افشار بیان کرد: جواد افشار و جنس دغدغه‌هایش را به خوبی می‌شناسم و خیلی قبل‌تر از همکاری در «گاندو» با یکدیگر دوستی و رفاقت داشتیم. متقابلا افشار نیز حتی زمان اجرا از من می‌خواست که در کنارش باشم و در مواقع لازم کنار او بودم. در پرونده‌های امنیتی زمان‌هایی بوجود می‌آید که براساس وقایع روز جهانی، نیاز می‌شود مجددا حذف و اضافاتی را در زمان ضبط فیلم در فیلمنامه ایجاد کنید و من تمام آن لحظات سر صحنه حضور داشته‌ام، اما بعضی مواقع نیز به دلیل رعایت پروتکل‌ها و... مجبور بودیم که به صورت آنلاین با هم در ارتباط باشیم و از آن استقبال می‌کردم.

وی در همین راستا تصریح کرد: جواد افشار سوای اینکه همکار من است برایم حکم برادر را دارد و اگر مجدد امکان آن فراهم شود با او همکاری خواهم کرد. بیست سال رفاقت برای من از بیست ماه تولید ارزشمندتر است.

کارگردان «کیلومتر ۱۴» پیرامون نقش خود در زمان فیلمبرداری مجموعه «گاندو ۲» عنوان کرد: در زمان فیلمبرداری مجموعه «گاندو ۲» دورخوانی‌هایی انجام می‌شد که نظرات من نیز در لحن و آکسان‌گذاری‌ها اعمال می‌شد، اما بازیگران، کارگردان و دیگر عوامل هم، در تغییرات و خروجی نهایی فیلم قطعا نقش بسزایی داشته‌اند.

کارگردان «روی خط صفر» با اشاره به اینکه «گاندو» به نوعی راه را برای دیگران باز کرد و به طور کلی رسالت سریال‌های استراتژیک همین است اظهار کرد: ما از قبل برای واکنش‌ها کاملا آماده بودیم و همه چیز برای ما قابل پیش‌بینی بود. «گاندو ۲» تا این لحظه یک تفاوت با فصل قبل دارد. در فصل قبل بدترین هجمه‌ها نسبت به این مجموعه از سوی بسیاری افراد و مقامات دولتی وارد شد، اما در فصل دوم اتفاق جالبی که افتاد این است که آستانه تحمل آدم‌ها بالاتر رفت و گویی حرف ما پذیرفته شد  که رسانه باید حرف خود را بزند و البته هر شخصی اگر مصداقی برای رد صحنه‌ای دارد ابراز کنند.

نویسنده سریال «هوش سیاه» عنوان کرد: بخشی از این مجموعه بر اساس مستندات بود و بخش دیگر آن به عنوان یک سریال داستانی که نیاز به داستان‌گویی دارد خط و ربط پیدا کرده‌اند. آنچه از مستندات در اختیار داشتیم در فیلمنامه لحاظ شده و باقی حاصل شناخت و درک شخصی من از ماجرا بوده است. به هر حال برای درام و قصه نیاز به داستان داریم و بر همین اساس و بر طبق مستندات خط و ربط این داستان‌ها حاصل کار نویسنده است.

کارگردان «یک خواب راحت» با اشاره به اینکه ما قصد ساخت مستند نداشتیم و باید برای ساخت مجموعه تلویزیونی داستان هم تعریف کرد، گفت: برای «گاندو ۲» هم مستندات زیادی بررسی و مورد توجه قرار گرفت. ضمن اینکه متن فیلمنامه ما قبل از ساخت توسط موسسه اندیشه آوینی مدام خوانش می‌شد و اگر نقطه نظری ضروری بود به ما اعلام می‌کردند و حتی برای انتخاب لوکیشن ابتدا تایید فیلمنامه را می‌گرفتیم و روی همه چیز نظارت وجود داشت و دوستان کارشناس در این زمینه نقطه نظرات خود را قبل از ساخت مجموعه عنوان کرده‌اند؛ بنابراین استناد و اتکا به اصل پرونده برای نوشتن فیلمنامه انجام شده است.

وی بیان کرد: موفقیت اگر به معنای تاثیرگذاری باشد من فکر می‌کنم فصل دو «گاندو» موفق عمل خواهد کرد، اما درباره عنصر غافلگیری مخاطب و اینکه سریال بخواهد حرف جدیدی به آن‌ها بزند، اصلا اینطور نیست.

آرش قادری با اشاره به جریان‌سازی سریال «گاندو» خاطرنشان کرد: مهمترین دستاورد «گاندو» این بود که جریان‌سازی کرد و ما از یک سریال تلویزیونی وارد ادبیات سیاسی یک کشور شدیم؛ و حتی در متنی راجع به این سریال از واژه گاندوئیسم استفاده شده بود. این آورده و جریان‌سازی بهترین دستاورد این سریال برای سازندگان آن، از جمله من بود.


کد مطلب: 773194

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/773194/آرش-قادری-گاندو-جریان-سازی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com