جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱۶
تحولات افغانستان؛

کشته شدن ۳ نفر در تیراندازی‌ نیروهای آمریکا/ اشرف غنی با کیف های پر پول از افغانستان گریخت

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 773030
ابراز تمایل دفتر سیاسی طالبان برای گفتگو درباره تشکیل دولت فراگیر و گمانه زنی در خصوص واگذاری کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل به آمریکا از تازه ترین تحولات افغانستان به شمار می رود.
کشته شدن ۳ نفر در تیراندازی‌ نیروهای آمریکا/ اشرف غنی با کیف های پر پول از افغانستان گریخت
گروه بین الملل جهان نيوز: افغانستان این روزها شاهد تحولات مهمی است که صدر اخبار رسانه‌های جهان است. همزمان با خروج اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از این کشور و تصرف ارگ ریاست جمهوری کابل به وسیله طالبان، این گروه از پایان جنگ در این کشور خبر داده است.

محمد نعیم سخنگوی طالبان که شامگاه با شبکه الجزیره صحبت می‌کرد، گفت‌: الحمدلله جنگ در کشور به پایان رسیده است. وی گفت: امروز روز بزرگی برای مردم افغانستان و مجاهدین است. آنها شاهد به ثمر رسیدن فداکاری‌های بیست سال گذشته هستند.


ازبکستان هواپیمای نظامی افغانستان را سرنگون کرد
وزارت دفاع ازبکستان اعلام کرده که سقوط هواپیمای نظامی افغانستان بر اثر شلیک پدافند هوایی صورت گرفته است.

در این ارتباط وزارت دفاع ازبکستان افزود که هواپیمای نظامی افغانستان بدون توجه به هشدارها و پس از آنکه در تلاش برای نقض حریم هوایی ازبکستان بود، مورد اصابت یگان پدافندی قرار گرفت.

پیشتر رسانه‌ها از سقوط یک فروند هواپیمای نظامی افغانستان در خاک ازبکستان خبر داده بودند.

این حادثه در منطقه «سورکسونداریو» واقع در جنوب ازبکستان رخ داده است.

در این حادثه دو نظامی افغانستانی زخمی شدند.

عمران‌خان: افغانستان زنجیرهای بردگی را پاره کرده است
«عمران خان» نخست وزیر پاکستان با اشاره به تحولات جاری در افغانستان اعلام کرد که این کشور قید و بندهای بردگی و بندگی را پاره کرده است.

نخست وزیر پاکستان در این باره ادامه داد: شکستن زنجیر و قید و بند بردگی و بندگی بسیار ضروری است. شکستن غل و زنجیر ذهن دشوارتر است و ما مصمم هستیم که ملت را از چنین زنجیرهایی خارج کنیم.


روسیه خواستار محاکمه اشرف غنی شد
روسیه خواستار محاکمه و دادگاهی شدن «اشرف غنی»؛ رئیس جمهور سابق افغانستان شد.

این موضع گیری روسیه از سوی «ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در امور افغانستان اعلام شده و این مقام روسی در این ارتباط گفت: اشرف غنی شایسته محاکمه شدن در برابر مردم افغانستان است، چون او به ننگین‌ترین شکل ممکن از کشورش فرار کرد.

به گفته این مقام روسی، غنی نه تنها افغانستان را ترک نکرد، بلکه فرار کرد.
​​​​​​​
کابلوف در ادامه درباره رئیس جمهور پیشین افغانستان گفت: او کسی است که پیش از فرار، خطاب به مردم افغانستان ادعا کرد که آماده است تا آخرین لحظه فداکاری کند، اما اقدام ناگهانی او باعث ایجاد سوالاتی شده است. غنی افغانستان را به اشتباه اداره کرد و سرانجام فرار کرد و این تنها چیزی است که می‌توانم در مورد این فرد بگویم.

روسیه: غنی با ۴ خودرو پر از پول گریخت
بنا بر اعلام یک منبع در سفارت روسیه در کابل اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان با اتومبیل های پر پول از کابل فرار کرد و آنچه نمی توانست با خود حمل کند در باند فرودگاه باقی ماند.

تیراندازی آمریکایی ها به مردم در فرودگاه کابل
همزمان با هجوم مردم کابل به فرودگاه این شهر برای خروج از افغانستان، نیروهای آمریکایی اقدام به تیراندازی کردند.

روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرده که در تیراندازی نظامیان آمریکایی برای متفرق کردن مردم 3 نفر کشته شدند. 

پس از تصرف کابل توسط طالبان در کابل و هجوم مردم این شهر برای خروج از افغانستان، مسئولان فرودگاه کابل اعلام کردند که تمام پروازهای فرودگاه بین المللی حامد کرزی متوقف شده است. 

مقامات فرودگاه کابل در پیامی به خبرنگاران گفته اند که مردم از آمدن به فرودگاه کابل خودداری کنند و تمام پروازها تا اطلاع ثانوی لغو شده است. 

برخی تصاویر منتشر نشان می دهد که پس از سقوط کابل به دست طالبان، مردم افغانستان برای خروج از این کشور به فرودگاه بین المللی حامد کرزی حمله کردند.

برخی رسانه‌ها اعلام کردند که یکی از دلایل حمله مردم به فرودگاه کابل این شایعه است که هواپیما بدون ویزا و پاسپورت شهروندان افغان را به کانادا منتقل می‌کنند.

نیروهای امنیتی و آمریکایی در حال تلاش برای کنترل اوضاع هستند، اما هر لحظه بر تعداد افراد اضافه می‌شود.

سخنگوی طالبان: می‌خواهیم از امروز به بعد کشورمان امن باشد
محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان که در دوحه، پایتخت قطر، به سر می‌برد، در گفتگوی اختصاصی با الجزیره با بیان این مطلب اظهار داشت: اطمینان می‌دهیم اراضی افغانستان جایی برای تهدید افراد یا گروه‌ها علیه امنیت کشور‌های دیگر نباشد. آنچه در افغانستان در پی آنیم امنیت کشور است، می‌خواهیم از امروز به بعد کشورمان امن باشد و مردم زندگی محترمانه و آرامی داشته باشند، می‌خواهیم کشور مشکل نداشته باشد و نظام اسلامی مستقل در کشور برقرار شود تا بتواند به نیاز‌های مردم پاسخ دهد و در خدمت مردم و کشور باشد.

وی افزود: نظامی که بتواند از ارزش‌های مردم و کشور دفاع کند. ما در پی نظام عادلانه، منصف و پاکیم که در آن فساد اخلاقی، اجتماعی و مالی وجود نداشته باشد. اما چگونگی حکومت و نظام، چیزی است که من تا به الان نمی‌توانم چیزی درباره آن بگویم انشاء الله در روز‌های آتی این موضوع هم مشخص خواهد شد.
 
آمریکا یکهزار نیروی نظامی دیگر به افغانستان اعزام می کند
وزارت خارجه و وزارت دفاع ایالات متحده در بیانیه ای مشترک از اعزام یکهزار نیروی نظامی بیشتر به شهر کابل جهت تسهیل روند خروج کارکنان سفارت آمریکا از پایتخت افغانستان خبر دادند.

سخنگوی طالبان: جنگ در افغانستان پایان یافت
«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان شامگاه یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری الجزیره با ادعای اینکه جنگ در افغانستان «به پایان رسیده است»، گفت: «ما برای گفتگو با تمام شخصیت‌های افغان آماده هستیم و به آنها محافظت لازم را تضمین می دهیم».

وی در ادامه افزود: «ما تصور نمی‌کنیم که نیروهای خارجی تجربه ناموفق خود در افغانستان را بار دیگر تکرار کنند».

این سخنگوی دفتر سیاسی طالبان همچنین تأکید کرد که این گروه «به احدی اجازه نخواهد داد که از سرزمین افغانستان برای هدف قرار دادن طرف دیگری استفاده کند» و خاطر نشان کرد که این گروه «نمی خواهد به هیچکسی آسیب برساند».
محمد نعیم در ادامه افزود: «ما به آنچه که طالب آن بودیم، آزادی کشورمان و استقلال ملت خود، دست یافته‌ایم».

عربستان کارکنان سفارت خود در افغانستان را به ریاض منتقل کرد
عربستان سعودی سفارت خود در کابل را به دلیل بی ثباتی کنونی در پایتخت افغانستان تعطیل و کارکنان این سفارتخانه را به ریاض منتقل کرد.

طالبان کنترل رادیو و تلویزیون ملی افغانستان را در دست گرفت
گروه طالبان شامگاه یکشنبه با در اختیار گرفتن کنترل رادیو و تلویزیون ملی افغانستان، از مردم این کشور خواستند که آرامش خود را حفظ کنند.

«آنتونیو گوترش» خواستار خویشتنداری تمام طرف‌های درگیر در افغانستان شد
دفتر «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه ای اعلام کرد که وی «با نگرانی عمیق روند سریع تحولات در افغانستان را دنبال می کند»؛ تحولاتی که در پی آن صدها هزار تن از مردم این کشور مجبور به فرار از خانه‌های خود شده اند.
در این بیانیه آمده است: «او از طالبان و سایر طرف‌های درگیر می‌خواهد تا به منظور حراست از جان انسان‌ها و تضمین رفع نیازهای بشردوستانه، حداکثر خویشتنداری را پیشه کنند».

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «دبیرکل (سازمان ملل) به ویژه نگران آینده زنان و دختران است و اینکه از حقوق به سختی بدست آمده آنها باید حراست شود. تمام موارد تجاوز و بهره کشی باید متوقف شود. وی از طالبان و سایر گروه‌ها خواست که رعایت و حراست از حقوق و قوانین بشردوستانه بین المللی و آزادی تمام افراد را تضمین کنند».

نشست اضطراری شورای امنیت پیرامون تحولات افغانستان
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد فردا دوشنبه به وقت محلی پیرامون تحولات اخیر افغانستان، سقوط کابل به دست نیروهای طالبان، استعفا و فرار «اشرف غنی» به خارج از این کشور یک نشست اضطراری برگزار می‌کنند.
 
این نشست با حضور «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ابتدا علنی و سپس بصورت غیر علنی برگزار خواهد شد.
 
طالبان: سفارت و هیأت‌های دیپلماتیک خارجی را خطری تهدید نمی‌کند
سخنگوی طالبان اندکی پس از وقوع دو انفجار مهیب در پایتخت افغانستان تأکید کرد که سفارت‌خانه ها و هیأتهای دیپلماتیک خارجی واقع در شهر کابل را هیچ خطری تهدید نمی‌کند.

وقوع دو انفجار مهیب در نزدیکی سفارت آمریکا و ارگ ریاست جمهوری افغانستان
رسانه‌های خبری شامگاه یکشنبه از وقوع دو انفجار مهیب در نزدیکی سفارت ایالات متحده و همچنین ارگ ریاست جمهوری افغانستان در شهر کابل خبر دادند.

یک شاهد عینی در این باره گفت که «دو انفجار در نزدیکی سفارت ایالات متحده و ارگ ریاست جمهوری افغانستان به وقوع پیوست و ستون‌هایی از دود به هوا برخاست». این شاهد عینی همچنین گفت که در پی این دو انفجار، صدای تیراندازی شنیده شد.

اشرف غنی: برای جلوگیری از کشتار مردم، از مقام خود استعفا دادم!
همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر فرار «اشرف غنی» رئیس جمهور مستعفی افغانستان از این کشور، وی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که برای جلوگیری از خونریزی از مقام خود استعفا داده است!

غنی در بیانیه خود تأکید کرد که از این پس طالبان مسئول «عزت و مال ودارایی و صیانت» از مردم افغانستان است.

قطر حمایت خود را از انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان اعلام کرد
وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات این کشور به طور دقیق تمام تحولات در شهر کابل، پایتخت افغانستان را رصد می‌کنند.

وزارت خارجه قطر در این بیانیه ضمن دعوت از تمامی طرف‌های درگیر در افغانستان برای اجرای یک آتش بس دائمی تأکید کرد که دوحه حمایت خود را از انتقال قدرت به طور مسالمت‌آمیز در افغانستان اعلام می‌دارد.

قطر همچنین اشاره کرد که تعهد خود را نسبت به همکاری با سازمان ملل و دیگر طرف‌های بین المللی درگیر در پرونده افغانستان حفظ خواهد کرد.

حضور نیروهای طالبان در دفتر کار اشرف غنی
به تازگی تصاویر مربوط به حضور افراد مسلح گروه طالبان در دفتر ریاست جمهوری اشرف غنی در کابل، در رسانه ها منتشر شده است.

طالبان: به زودی خبر برپایی امارت اسلامی اعلام می شود
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی مقامات طالبان نوشت که به زودی این گروه خبر برپایی امارت اسلامی را در کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام می کند.

سفیر فرانسه کابل را ترک کرد
«دیوید مارتینون» سفیر فرانسه به همراه خانواده اش بوسیله یک بالگرد نظامی شهر کابل، پایتخت افغانستان را ترک کرد.

دبیرکل ناتو: با هم پیمانان مان درباره وضعیت افغانستان گفتگو می کنیم
دبیرکل ناتو اعلام کرد که با نخست وزیران انگلیس، دانمارک و هلند درباره آخرین وضعیت افغانستان گفتگو می کند.

سازمان ملل: بیش از ۵۵۰ هزار شهروند افغانستانی آواره شده اند
در پی اشغال اکثر مناطق افغانستان توسط نیروهای طالبان و متشنج شدن اوضاع امنیتی در داخل این کشور، آژانس پناهجویان سازمان ملل، با انتشار بیانیه‌ای از آواره شدن بیش از ۵۵۰ هزار شهروند این کشور از زمان آغاز درگیری ها میان طالبان و دولت افغانستان خبر داد.

بر اساس این گزارش، آژانس پناهجویان سازمان ملل همچنین اعلام کرد که تنها طی یک ماه گذشته، بیش از ۱۲۶ هزار نفر از شهروندان افغانستان آواره شده‌اند و مساله بی‌خانمانی بسیاری از آنها، اکنون به بزرگترین معضل داخلی افغانستان تبدیل شده است.

سفارت فرانسه در کابل تخلیه شد
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه با صدور بیانیه‌ای در خصوص تحولات افغانستان از تغییر محل سفارت این کشور در کابل به فرودگاه این شهر در راستای کمک به تسهیل خدمت رسانی به باقیمانده اتباع فرانسه در افغانستان و انجام مقدمات پرواز آنها به فرودگاه ابوظبی در امارات خبر داد.

بر اساس این گزارش، لودریان در بیانیه خود تاکید کرده که فرآیند تخلیه سفارت فرانسه در کابل آغاز شده و هواپیمای ویژه‌ای نیز برای انتقال کارکنان سفارت به فرودگاه ابوظبی در امارات آماده شده است.

عبدالله عبدالله: اشرف غنی مسئول ایجاد وضعیت کنونی افغانستان است
«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان، با انتشار پیامی ویدئویی در صفحه شخصی فیسبوک خود، ضمن انتقاد از «اشرف غنی» رئیس جمهور فراری این کشور، وی را رئیس جمهور سابق خطاب کرد.

بر اساس این گزارش، عبدالله همچنین از مردم افغانستان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.

وی همچنین از نیروهای امنیتی افغانستان درخواست کرد تا تلاش خود را برای تأمین امنیت داخلی کشور به ویژه کابل به کار گیرند.

رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان همچنین از نیروهای طالبان درخواست کرد تا بدون ورود به شهر، اجازه دهند تا گفتگوها مسیر خود را طی کرده و از این طریق، آرامش مردم حفظ شده و لطمه‌ای به امنیت کابل وارد نشود.

کاردار آمریکا در افغانستان سفارت این کشور را ترک کرد
«راس ویلسون»، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان، محل کار خود به سمت فرودگاه را ترک کرد تا از این کشور خارج شود.

کاردار آمریکا در حالی سفارت این کشور در افغانستان را ترک کرده که اوضاع در افغانستان پرتنش است.

همزمان «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی از تلاش کارکنان سفارت این کشور در کابل برای تخلیه کامل محل سفارت خبر داد.

بر اساس این گزارش، با تسخیر کابل و ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دست طالبان، وزیر خارجه آمریکا امروز طی سخنانی تأیید کرد که کارکنان سفارت واشنگتن در کابل، مشغول تخلیه کامل ساختمان سفارت و از بین بردن اسناد و مدارک موجود در آن هستند.

وقوع حریق و تیراندازی در فرودگاه بین‌المللی کابل
در حالیکه برخی رسانه ها از وقوع تیراندازی در فرودگاه بین المللی کابل خبر می دهند، شبکه تلویزیونی طلوع و العربیه اعلام کردند که تیراندازی های گسترده ای در این فرودگاه در جریان است.

بلینکن: کارکنان ما در حال ترک سفارت و حرکت به سمت فرودگاه هستند
«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی از تلاش کارکنان سفارت این کشور در کابل برای تخلیه کامل محل سفارت خبر داد.

بر اساس این گزارش، با تسخیر کابل و ارگ ریاست جمهوری افغانستان به دست طالبان، وزیر خارجه آمریکا امروز طی سخنانی تأیید کرد که کارکنان سفارت واشنگتن در کابل، مشغول تخلیه کامل ساختمان سفارت و از بین بردن اسناد و مدارک موجود در آن هستند.

وی که این سخنان را در گفتگو با شبکه خبری ای بی سی مطرح می‌کرد، گفت: کارکنان ما در حال ترک آنجا (سفارت آمریکا در کابل) و حرکت به سمت فرودگاه هستند.

بلینکن در ادامه سخنان خود در خصوص تخلیه و ترک ساختمان سفارت گفت: این کار به شکل کاملاً حساب شده انجام می‌شود، به صورت منظم انجام می‌شود و با همکاری نیروهای آمریکایی حاضر در آنجا انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که می‌توانیم آن را به روشی ایمن انجام دهیم.

وی در ادامه سخنان خود افزود: واقعیت موضوع این است که نیروهای افغانستانی قادر به دفاع از کشورشان نبودند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا به طالبان اعلام کرده در صورتی که به نظامیان آمریکایی حمله کند، با واکنشی سریع و قاطع مواجه خواهد شد.

ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان
منابع خبری از ورود نیروهای طالبان به ارگ ریاست جمهوری افغانستان خبر دادند.

طالبان دولت ائتلافی را قبول ندارد
دو مقام طالبان گفته‌اند دولت ائتلافی را قبول ندارند.

در این ارتباط مقامات طالبان تاکید کرده اند که کنترل افغانستان می‌بایست به طالبان داده شود.

این پیام طالبان از سوی دو مقام این گروه پس از آن اعلام شده که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور کناره گیری خود را اعلام و از افغانستان خارج شد.

تشکیل شورای هماهنگی افغانستان
 «حامد کرزای»، رئیس جمهور پیشین افغانستان ساعاتی پس از تائید کناره گیری و خروج اشرف غنی، از این کشور با انتشار پیامی از تشکیل شورای هماهنگی خبر داد.

حامد کرزای در این پیام اعلام کرده است: در پی خروج آقای اشرف غنی و مقامات مسئول از کشور، به منظور جلوگیری از هرج و مرج و کاهش درد و رنج مردم و جهت اداره هرچه بهتر امور مربوط صلح و انتقال مسالمت آمیز شورای هماهنگی متشکل از عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، رهبر جهادی گلبدین حکمتیار رئیس حزب اسلامی افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور تشکیل گردید.

انتقاد شدید اللحن سرپرست وزارت دفاع افغانستان از اشرف غنی
سرپرست وزارت دفاع دولت افغانستان امروز یکشنبه در واکنش به تحولات پیاپی کشورش از جمله سقوط کابل و خروج اشرف غنی از این کشور اعلام کرد: رییس جمهور اشرف غنی دست ما را از پُشت بَست، کشور را فروخت و آن را تَرک کرد.

بسم الله محمدی سرپرست وزارت دفاع افغانستان در پیامی توییتری در این خصوص نوشت: دست ما را از پشت بستند و وطن را فروختند. لعنت به غنی و دار و دسته اش.
 

این در حالیست که «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیشتر و در واکنش به خروج اشرف غنی از این کشور گفت: رئیس جمهور سابق افغانستان افغانستان را ترک و کشور و ملت را در یک حالت قرار داد رفت و خداوند همراهش محاسبه کند.

ورود نیروهای طالبان به کابل
طالبان هم اکنون با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای این گروه برای جلوگیری از هرج‌ و مرج و تاراج وارد کابل شدند.

پایگاه بگرام به دست طالبان افتاد
یک مقام آگاه در افغانستان امروز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای ارتش این کشور پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان را به طالبان واگذار کردند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، طالبان همچنین زندان شهر بگرام که حدود ۵ هزار زندانی در آن نگهداری می شوند را تصرف کرده و حامیان خود را آزاد کردند.

لغو پروازهای فرودگاه کابل
از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی طلوع نیز به نقل از منابع مطلع خبر داد که تمامی پروازهای فرودگاه بین‌المللی کابل لغو شده است و هم اکنون این فرودگاه در محاصره نیروهای طالبان قرار دارد.

این در حالیست که تا کنون ارتش و یا مقامات دولت افغانستان در این باره اظهارنظری نکرده اند.

بیانیه ناتو درباره فرودگاه کابل
در پی افزایش تهدیدات امنیتی در اطراف فرودگاه کابل و همچنین انتشار شایعاتی مبنی بر اشغال این فرودگاه توسط نیروهای طالبان، ناتو با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که به روند انجام عملیات نظامی در فرودگاه کابل توسط نیروهای نظامی افغانستان کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، ناتو در بیانیه خود هیچ گونه اشاره‌ای به چگونگی شیوه کمک رسانی به نیروهای افغان برای حفظ امنیت فرودگاه کابل اشاره نکرده و تنها اعلام کرده که در حال رصد و ارزیابی شرایط در این کشور است!

در بیانیه ناتو آمده است: ما از تلاش‌های افغان‌ها برای یافتن راه حلی سیاسی برای نزاع موجود در این کشور که هیچگاه تا این حد حاد نبوده، حمایت می‌کنیم.

ناتو همچنین مدعی شده که به نیروهای افغان برای حفظ تأمین امنیت فرودگاه کابل در راستای حفظ ارتباط این کشور با جهان کمک خواهد کرد.

به نظر می‌رسد این ادعای ناتو تا حد زیادی به مساله لزوم باز نگه داشتن فرودگاه کابل جهت انتقال کارکنان دفاتر دیپلماتیک و خانواده‌های آنها به خارج از افغانستان مربوط بوده و ارتباطی به کمک‌های نظامی این پیمان به نیروهای افغان ندارد.

اشرف غنی افغانستان را ترک کرد
برخی منابع افغانستان اعلام کردند که اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور از مقام خود کناره گیری کرد.

این خبر به نقل از طلوع نیوز عنوان شده است.

منابع دیگری همچنین گفته اند که اشرف غنی کابل را ترک کرده و به تاجیکستان رفته است.

«عبدالله عبدالله»، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان خروج اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور را تائید کرد.

بی بی سی در این ارتباط اعلام کرد که عبدالله عبدالله در حساب کاربری خود در توئیتر این خبر را اعلام کرد.

درخواست دولت افغانستان و آمریکا از طالبان برای تأخیر در ورود به کابل
دولت افغانستان و آمریکا از گروه طالبان خواستند که ورود به کابل را به مدت ۲ هفته تا زمانی که درباره تشکیل دولت به توافق برسند به تعویق بیندازد.

سخنگوی طالبان: طی روزهای آتی خواستار انتقال مسالمت آمیز قدرت هستیم
سخنگوی طالبان اعلام کرد که این گروه خواهان انتقال مسالمت آمیز قدرت طی روزهای آتی است.

سفر هیئت کابل به دوحه برای تصمیم گیری درباره آینده افغانستان
سرپرست وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که وضعیت امنیتی در کابل تحت کنترل نیروهای امنیتی است و نیروهای بین المللی اعلام آمادگی کردند با نظامیان افغان در جهت تأمین کابل همکاری کنند.

ترکیه سفارت خود در کابل را تخلیه می‌کند
به دنبال تسلط طالبان بر بخش‌های زیادی از افغانستان، ترکیه نیز همانند برخی کشورهای دیگر درصدد بستن سفارت خود در کابل است.

خروج کارمندان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۷۲ ساعت
کارمندان سفارت آمریکا در کابل ظرف ۷۲ ساعت محل کار خود را ترک خواهند کرد.

درخواست روسیه برای نشست اضطراری شورای امنیت
ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان از هماهنگی روسیه با سایر کشورها برای برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت درباره افغانستان خبر داد. وی همچنین گفت که روسیه برنامه ای برای تخلیه سفارت خود در کابل ندارد و طالبان امنیت هیئت‌های دیپلماتیک را تضمین کرده است.

جلالی گزینه احتمالی رئیس دولت موقت افغانستان
علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود. گفته می شود اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی به زودی اعلام می شود.

مشاور ناتو در افغانستان: طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد
نیکلاس ویلیامز مشاور ناتو در افغانستان اعلام کرد: ناتو معتقد است که طالبان باید به ملت افغان احترام بگذارد و ثابت کند رفتارش منطقی است.

وزارت خارجه روسیه: قصد تخلیه سفارت خود در کابل را نداریم
روسیه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد هیئت دیپلماتیک خود را در کابل به مکان دیگری منتقل کند و گروه طالبان تضمین داده است امنیت سفارت مسکو و دیگر سفارتهای حاضر در کابل را تأمین کند.

گفتگوی تلفنی غنی و خلیلزاد
در پی ورود نیروهای طالبان به شهر کابل، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با شماری از مقامات بلندپایه ناتو و زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان گفتگو کرد.

زندان فرودگاه بگرام به دست طالبان افتاد
سخنگوی طالبان اعلام کرد که نیروهای این گروه زندان فرودگاه بگرام را به تصرف خود درآورده اند و تمامی زندانیان به مکانی امن منتقل شده اند.

تصرف گذرگاه مرزی تورخم توسط طالبان
گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان به دست نیروی طالبان افتاد و بسته شد.

خروج کارکنان سفارت دانمارک
دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت افغانستان را به فرودگاه این شهر منتقل کرد. در همین حال آمریکا به دیگر سفارتخانه‌ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.

بیانیه طالبان: نمی‌خواهیم با زور وارد کابل شویم
طالبان اعلام کرده از آنجا که کابل یک شهر بزرگ و پرجمعیت است، نیروهای این گروه قصد ندارند با زور یا جنگ وارد شهر شوند، بلکه قصد دارند به صورت مسالمت‌آمیز وارد پایتخت افغانستان شوند.

این گروه همچنین به نیروهای خود دستور داده در دروازه‌های کابل بایستند و سعی نکنند وارد شهر شوند. طالبان گفته قصد انتقام گرفتن از هیچ‌کسی را ندارد و همه کسانی که در بخش‌های نظامی و غیرنظامی در دولت افغانستان خدمت کرده‌اند، در امان هستند.

استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی
در حالی که نیروهای طالبان در حال ورود به شهر کابل هستند، خبرها از استقرار هواپیما برای انتقال اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان خبر می‌دهند. رسانه‌های افغانستان اعلام کردند رئیس پارلمان این کشور و شماری از سران احزاب سیاسی، کابل را به مقصد پاکستان ترک کردند.

تعطیلی ادارات دولتی در کابل
نیروهای طالبان هنوز به طور رسمی حضورشان در کابل را اعلام نکرده اند، اما ادارات دولتی امروز یکشنبه به طور ناگهانی کارمندانشان را به خانه فرستادند و این در حالی است که بالگردهای نظامی در آسمان کابل در حال رفت و آمد هستند. هنوز در این زمینه درگیری در کابل رخ نداده است.

وضعیت ملتهب در کابل
تماس‌ها به سختی برقرار می‌شود و مغازه‌ها بسته شده است. مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است. هم اکنون بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

به گفته شاهدان عینی، کاروان نیروهای امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بندهای امنیتی غرب این شهر مستقر شوند. برخی گزارش‌های تأیید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند. شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده‌اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته‌اند.
فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

تصرف مرکز ولایت بامیان
منابع محلی افغانستان تأیید کردند که مرکز ولایت «بامیان» هم بدون درگیری به طالبان واگذار شده است. «عبدالاحمد بی‌نوا» عضو شورای ولایتی «بامیان»، امروز یکشنبه گفت که طالبان در حال حاضر، تأسیسات دولتی این شهر را تصرف کرده‌اند.

آغاز روند خروج دیپلمات‌های آمریکایی از افغانستان


آمریکا روند تخلیه سفارت خود در کابل را آغاز کرده است.

به گفته آنها، بخش بزرگی از کارکنان سفارت آمریکا در کابل بار سفر بسته اند حال آنکه سفارت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

همزمان با پیشروی طالبان به سمت کابل، انتظار می‌رفت که روند تخلیه سفارت آمریکا از امروز یکشنبه آغاز شود.این در حالی است که پیشتر هم شبکه «سی بی اس» گفته بود ظرف ۳۶ ساعت آینده شمار معدودی از کارکنان کلیدی، سفارت را ترک می‌کنند حال آنکه تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور)، همه دیپلمات‌های آمریکایی باید خاک افغانستان را ترک کرده باشند.

طالبان مدعی تصرف میدان وردک شد
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توئیتی نوشت که اعضای این گروه شهر «میدان شهر» مرکز ولایت «میدان وردک» را نیز تصرف کرده است.

به گفته وی، برخی از مراکز دولتی، زندان مرکزی و تمام تأسیسات «میدان شهر» به طور کامل تحت کنترل طالبان درآمده است.

مجاهد همچنین گفت که نیروهای دولت به سوی کابل گریخته اند و تعداد زیادی اسلحه و تجهیزات به دست طالبان افتاده است.

مرکز ولایت ننگرهار تصرف شد
بنا به گفته مردم محلی و نظامیان، نیروهای طالبان در بامداد امروز یکشنبه، شهر «جلال آباد» مرکز ولایت ننگرهار در شرق کابل را تصرف کردند.

مطابق گفته یک مقام قانونگذار افغان، تصرف این شهر به دست طالبان پس از آن رخ داد که ریش سفیدان و بزرگان شهر احتمال سقوط دولت مرکزی افغانستان را مطرح کردند.

«احمد ولی» یکی از ساکنین شهر گفت: ما امروز صبح از خواب بلند شدیم و دیدیم که پرچم‌های سفید رنگ طالبان در سراسر شهر قابل مشاهده است. آنها بدون هیچ گونه درگیری وارد شهر شدند.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان با نشر ویدئویی در توئیتر، نوشت که مردم جلال آباد از طالبان استقبال کردند.

درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در اطراف کابل
منابع خبری بامداد یکشنبه از درگیری میان نیروهای دولتی افغانستان و طالبان در اطراف کابل پایتخت این کشور خبر دادند.

بر اساس این گزارش، برق کابل به صورت کامل قطع شده و صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

از سوی دیگر شبکه الجزیره از کشته شدن ۳۵ نفر از طالبان در حملات هوایی آمریکا به ۳ استان افغانستان خبر داد.
همچنین وزارت دفاع افغانستان از کنترل آشوب داخل زندان پلچرخی که بیشتر زندانیان آن را اعضای طالبان تشکیل می‌دهند، خبر داد.

انگلیس به مأموریت دیپلماتیک در افغانستان پایان می‌دهد
روزنامه «ساندی تایمز» از قصد انگلیس برای خارج کردن سفیر خود از کابل و پایان دادن به مأموریت دیپلماتیک این کشور در افغانستان خبر داد.

زمینه چینی برای تخلیه کامل سفارت انگلیس، از بیم احتمال سقوط کابل- پایتخت افغانستان- ظرف چند روز آینده انجام می‌شود.

یک منبع آگاه به ساندی تایمز گفته است که انگلیس هیچ اعتمادی به تضمین‌های طالبان در قبال دیپلمات‌ها ندارد و «سر لوری بریستو» سفیر انگلیس در کابل، تا روز دوشنبه از افغانستان خارج می‌شود.

انگلیس شماری از نیروهای ویژه خود را با ادعای تضمین امنیت خروج شهروندانش به کابل اعزام کرده است.

تکمیل می‌شود...
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رفتار آمریکا در قبال افغانستان غیرمسئولانه بود..
Iran, Islamic Republic of
کجا مسئولانه بوده که اینجا باشد؟
Iran, Islamic Republic of
رفتار آمریکا کی مسئولانه بوده که این بار تخصیص بزنیم در مقابل افغانستان غیر مسئولانه بوده؟
آمریکا فقط به اسرائیل متعهد است
Iran, Islamic Republic of
هیچ نیروی خارجی نباید در افغانستان حضور داشته باشند.
کمال
Iran, Islamic Republic of
....
France
خخخخ
هیچ افغان تسلیم زور نمیشه
مگر زورش خیلی پر زور باشه
Iran, Islamic Republic of
بی مزه
الان وقت این حرفاست؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
این اشرف غنی دربی غیرتی دست هرچی بی تعصب وبی شرف وبی عارراازپشت بسته!
بنده خدا
خدا رحمت کنه احمد شاه مسعود شیر دره پنجشیر رو که این روزا به شدت جاش خالیه،....
Iran, Islamic Republic of
با افزایش حضور نظامی به 6000 نفر، آمریکا کنترل ترافیک هوایی فرودگاه کابل را به دست گرفت ...
Iran, Islamic Republic of
سقوط دولت افغانستان، از بزرگترین شکست‌های نظامی تاریخ آمریکا است.
سقوط دولت افغانستان، از بزرگترین شکست‌های نظامی تاریخ ناتو و اروپا است.
Iran, Islamic Republic of
اعتراف بلینکن: آمریکا به اهدافش در افغانستان رسیده است
Iran, Islamic Republic of
آمریکا به همراه غرب و با کمک مالی برخی کشورهای عربی از سال 1359 تاکنون عامل هرج و مرج در عراق، منطقه خاورمیانه و جهان است.
....
Iran, Islamic Republic of
طالبان همان داعش بزک کرده است .
Iran, Islamic Republic of
....