پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

مروری بر کارنامه هنری زنده یاد علی سلیمانی

شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 772850
به بهانه درگذشت علی سیلمانی که با آثار کمدی و غیرکمدی برای مردم خاطره‌ساز بوده است، مروری داشتیم بر کارنامه هنری و تجربه اجرای او، آخرین سریال‌هایش در تلویزیون و آثاری که هنوز به پخش نرسیده‌اند.
مروری بر کارنامه هنری زنده یاد علی سلیمانی
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، پس از خبر درگذشت ارشا اقدسی بر اثر سانحه تصادف، پنج شنبه هفته‌ای که گذشت، خبر تلخ درگذشت علی سلیمانی، جامعه هنرمندان و علاقه‌مندان این بازیگر را در شوک فرو برد. او که از چند روز قبل به دلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بود، صبح روز پنج شنبه دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر هردو هنرمند دیروز برگزار شد. به بهانه درگذشت علی سیلمانی که با آثار کمدی و غیرکمدی برای مردم خاطره‌ساز بوده است، مروری داشتیم بر کارنامه هنری و تجربه اجرای او، آخرین سریال‌هایش در تلویزیون و آثاری که هنوز به پخش نرسیده‌اند.

کارنامه سینمایی و تلویزیونی
علی سلیمانی با بازی در آثار سینمایی و تلویزیونی مختلف در ژانر‌های گوناگون، نقش‌های متنوعی را تجربه کرده بود. فیلم «سفر به چزابه» اثر رسول ملاقلی‌پور، «سگ‌کشی» ساخته بهرام بیضایی، «بی‌پولی» اثر حمید نعمت‌ا... و «تنگه ابوقریب» به کارگردانی بهرام توکلی آثار ماندگار او در سینما هستند. مرحوم سلیمانی آخرین بار با فیلم تحسین‌شده «تنگه ابوقریب» روی پرده سینما، حضور موفقی داشت.

او در این فیلم که در جشنواره فجر و اکران عمومی مورد استقبال قرار گرفت، نقش یک رزمنده را ایفا کرد. مجموعه‌هایی مانند «روشن‌تر از خاموشی» ساخته حسن فتحی، «سقوط یک فرشته» اثر بهرام بهرامیان و حمید بهرامیان، «وضعیت سفید» به کارگردانی حمید نعمت‌ا...، «پایتخت ۴» اثر سیروس مقدم، «معمای شاه» ساخته محمدرضا ورزی و «وارش» کاری از احمد کاوری نیز بخشی از کارنامه آثار تلویزیونی مرحوم سلیمانی است.

آخرین آثار تلویزیونی در ژانر کمدی
زنده‌یاد علی سلیمانی تا به حال نقش‌های مختلفی بازی کرده است، اما به واسطه آثار کمدی که در آن‌ها ایفای نقش کرده، نقش‌هایی که رگه‌هایی از کمدی داشته‌اند و روحیه شوخ‌طبع خود، بیشتر با آثار کمدی در ذهن مخاطبان ماندگار شده و لبخند آفریده است.

آخرین سریال‌هایی که با بازی مرحوم سلیمانی در تلویزیون پخش شده‌اند، مجموعه «روز‌های آبی» و «وضعیت زرد» هستند که هردو در ژانر کمدی ساخته شده‌اند. «وضعیت زرد» از اول مرداد روی آنتن رفت و پخش آن به تازگی همزمان با آغاز ماه محرم به پایان رسید.

«۸۷ متر» و «کتونی زرنگی» در غیبت علی سلیمانی
مرحوم علی سلیمانی دو سریال «۸۷ متر» به کارگردانی کیانوش عیاری و «کتونی زرنگی» ساخته علی ملاقلی‌پور را آماده پخش دارد. تصویربرداری مجموعه «۸۷ متر» سال ۹۶ آغاز شد و پس از چند بار توقف به دلیل مشکلات مالی، دی‌ماه ۹۹ به پایان رسید بنابراین مرحله تولید سریال طولانی شد و اکنون از گزینه‌های شبکه یک برای پخش است. پس از حسین محب اهری و علی انصاریان، علی سلیمانی سومین بازیگر این سریال است که دار فانی را وداع می‌گوید و این مجموعه در زمان حیات او پخش نمی‌شود.

سریال کمدی «کتونی زرنگی» نیز آبان ۹۸ کلید خورد و تصویربرداری آن بهمن به پایان رسید. علی سلیمانی در این سریال نقش مسئول دفتر یک نماینده مجلس را برعهده داشته است. قرار بود این مجموعه ۱۱ بهمن ۹۸ روی آنتن برود، اما به دلیل حاشیه‌هایی که برای علی ملاقلی‌پور در فضای مجازی به وجود آمد، این سریال از کنداکتور بیرون کشیده شد و هنوز پخش نشده است بنابراین «کتونی زرنگی» نیز مانند «۸۷ متر» در روزگاری روی آنتن خواهد رفت که علی سلیمانی بازیگر آن در قید حیات نیست.

تجربه اجرا در تلویزیون
زنده‌یاد علی سلیمانی نیز مانند بسیاری از بازیگرانی که وارد عرصه اجرا شدند، تجربیاتی در عرصه اجرا داشته است. او سال ۹۴ با برنامه «عصر خانواده» در شبکه ۲، در مقام مجری ظاهر شد. این بازیگر همچنین سال گذشته نیز برای مدتی اجرای برنامه «ما ایرانی‌ها» را که از شبکه ۵ پخش می‌شد، برعهده گرفت و در این برنامه با چهره‌های مردمی گفتگو می‌کرد.

شبکه ۵ پنج شنبه‌شب به یاد این بازیگر، یکی از قسمت‌های برنامه «ما ایرانی‌ها» را که سال گذشته در ماه محرم با اجرای علی سیلمانی روی آنتن رفته بود، پخش کرد.

تجربه ناتمام کارگردانی
یکی از کار‌های ناتمام زنده‌یاد علی سلیمانی، ساخت اولین فیلم سینمایی‌اش است. او که پیش از این در فیلم «اشنوگل» کارگردانی را تجربه کرده بود و همراه هادی حاجتمند به عنوان کارگردان در این پروژه حضور داشت، قصد داشت اولین فیلمش را به تنهایی جلوی دوربین ببرد.

بهمن سال ۹۹ به بهانه پخش سریال «دادستان» ساخته مسعود ده‌نمکی، گفت‌وگویی با علی سلیمانی داشتیم که پنج شنبه ۳۰ بهمن در همین صفحه چاپ شد. او در بخشی از گفتگو در پاسخ به این سوال که قصد ندارد فیلمی را به طور مستقل کارگردانی کند، از نگارش فیلم نامه‌ای بر اساس واقعیت، با موضوع بازمانده‌های جنگ خبر داده بود و قصد داشت سرمایه لازم برای تولید این فیلم را تامین کند.

علاقه علی سلیمانی به ائمه اطهار (ع)
پس انتشار خبر درگذشت علی سلیمانی، به سرعت ویدئو‌هایی از این بازیگر در فضای مجازی منتشر شد. یکی از ویدئو‌های مربوط به این بازیگر که در فضای مجازی پربازدید شد، مربوط به خاطره او از پیاده‌روی اربعین در سال ۹۲ بود. او در این ویدئو توضیح می‌داد که طی ماجرایی به صورت اتفاقی با تعدادی از افرادی که خدا را قبول داشتند، اما از مذهب خاصی پیروی نمی‌کردند در پیاده‌روی اربعین همراه شده و سعی کرده است به سوالات آنان درباره امام حسین (ع) و پیاده‌روی اربعین پاسخ بدهد.

بغض و گریه او در پاسخ به سوال «امام حسین (ع) کیست» و منقلب شدن او در بخشی از این ویدئو و همچنین صحبت‌های پایانی او درباره امید به شفاعت امام حسین (ع)، مورد توجه کاربران قرار گرفت. یکی دیگر از ویدئو‌هایی که در فضای مجازی دست‌به‌دست شد، مربوط به مداحی او به زبان ترکی در فیلم «تنگه ابوقریب» بود.

دیروز مداح حاضر در مراسم تشییع پیکر علی سلیمانی، این مداحی را بازخوانی کرد.

سبا سلیمانی دختر آن مرحوم در بخشی از صحبت‌های خود درباره پدرش، به علاقه قلبی او به حضرت علی (ع) اشاره کرد و گفت: «پدرم با اسم علی (ع) به دنیا آمد و با عشق او زیست و همقدم شد تا خدا. من صدای سلامی که پدرم به حضرت علی (ع) داد را شنیدم، شنیدم که او می‌گفت: «به خدای کعبه رستگار شدم.»

انتشار پیام‌های تسلیت و همدردی
پس از درگذشت علی سلیمانی، همه بازیگران و همکاران او، با انتشار عکس و متن‌هایی این اتفاق تلخ را تسلیت گفتند و از سلیمانی یاد کردند. علاوه بر بازیگران و اهالی سینما و تلویزیون، تعدادی از مدیران تلویزیون و مسئولان نیز با انتشار پیام‌هایی درگذشت علی سلیمانی را تسلیت گفتند.

عبدالعلی علی عسکری رئیس رسانه ملی، حمید شاه آبادی معاون سیما، علی فروغی مدیر شبکه ۳، قادر آشنا مدیر کل هنر‌های نمایشی، حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر، انجمن بازیگران سینمای ایران و سیداحمدرضا صدر مدیر روابط عمومی معاونت صدای رسانه ملی پیام‌هایی منتشر کردند و درگذشت علی سلیمانی را تسلیت گفتند.

موج جدید ابتلای هنرمندان به کووید-۱۹
همزمان با موج پنجم شیوع کرونا و شیوع سویه دلتا، در هفته‌های اخیر گروهی از هنرمندان و سینماگران به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و هر روز خبر ابتلای یکی از چهره‌ها به این بیماری منتشر می‌شود.

مدتی پیش خبر ابتلای حمیدرضا آذرنگ، شقایق دهقان، مهران مدیری و رامبد جوان به کووید-۱۹ منتشر شد و در روز‌های گذشته نیز شهره لرستانی، حمید لولایی، فریده سپاه منصور، محمود گبرلو منتقد سینما، مونا فرجاد و اکبر تحویلیان تهیه‌کننده درگیر این بیماری شده‌اند. به استثنای شهره لرستانی و اکبر تحویلیان که در بیمارستان بستری شده‌اند، دیگر چهره‌ها مراحل درمان را در خانه می‌گذرانند.

از پرویز پورحسینی تا علی سلیمانی
از آغاز شیوع ویروس کرونا تا امروز، تعداد زیادی از هنرمندان باسابقه و محبوب بر اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست رفته‌اند و جامعه هنری را به سوگ نشانده‌اند.
علی سلیمانی، پرویز پورحسینی، چنگیز جلیلوند، کریم اکبری مبارکه، علی انصاریان و علی برقی بازیگران و هنرمندانی هستند که در ماه‌های گذشته بر اثر ابتلا به کووید –۱۹ درگذشته‌اند. چهره‌های کارگردان و مستندساز مانند کامبوزیا پرتوی، اکبر عالمی و خسرو سینایی هم در طول دوران شیوع کرونا بر اثر این بیماری دار فانی را وداع گفته‌اند. محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده نیز هفتم فروردین به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ درگذشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تهرانی
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و یادش گرامی باد.
Iran, Islamic Republic of
سلام درباره تئاترهای این مرحوم هم اطلاع رسانی کنید
تله تئاتر دروازه ساعات درباره کاروان کربلا هم از بهترین اجراها بود