کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کیهان: آیا سفیر روسیه نفوذی غرب است؟!

23 مرداد 1400 ساعت 8:02

انتشار عکس توهین‌آمیز سفرای انگلیس و روسیه در تهران با واکنش منفی افکار عمومی و همچنین واکنش قاطع و عزتمندانه مقامات کشورمان مواجه شد.


به گزارش جهان نیوز، روزنامه کیهان نوشت: در روزهای گذشته انتشار عکس سفرای انگلیس و روسیه در تهران خبرساز شد. سایمون شرکلیف و لوان جاگاریان در باغ سفارت روسیه نشسته و عکس یادگاری می‌گیرند. در عکس منتشر شده توسط اکانت توییتری سفارت روسیه، دو سفیر به بازسازی دیدار روزولت، استالین و چرچیل در کنفرانس تهران پرداخته و جای خالی نماینده آمریکا را با یک صندلی خالی پرکرده‌اند.

انتشار این عکس بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت. چرا که برگزاری کنفرانس تهران در دوران رژیم پهلوی یکی از حقارت آمیزترین روزهای تاریخ معاصر ایران است. در کنفرانس مذکور که به مدت 3 روز در تهران برگزار شد، نیروهای اشغالگر خارجی در اقدامی توهین‌آمیز بدون اطلاع مقامات وقت مرزهای ایران را بسته و چندین جلسه سری را تشکیل دادند.

و اما انتشار این عکس، علاوه بر واکنش گسترده در فضای مجازی و افکار عمومی، واکنش قاطع مقامات کشورمان را نیز در پی‌داشت.

در همین رابطه، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی تاکید کرد: «اقدام دور از ادب دیپلماتیک و نامناسب سفرای دو کشور روسیه و انگلستان باید به سرعت توسط وزارت خارجه پیگیری شود. ‌هر دو سفیر باید فوراً به طور رسمی بابت اقدام انجام شده عذرخواهی کنند، در غیر اینصورت واکنش قاطع دیپلماتیک ضروری خواهد بود».

پس از آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در توئیتی نوشت: «امروز تصویری بسیار نابجا را دیدم، لازم است که به همه یادآوری کنم که اوت ۲۰۲۱، نه اوت ۱۹۴۱ است و نه در دسامبر ۱۹۴۳. مردم ایران در مقاطع مختلف از جمله در طول مذاکرات برجام نشان دادند که استقلال ایران هرگز نمی‌تواند موضوع تصمیمات سفارت‌ها و قدرت‌های خارجی باشد ».

همچنین حسین امیرعبداللهیان مدیرکل امور بین‌الملل مجلس شورای اسلامی و وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس برای تصدی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: «اقدام غیردیپلماتیک دو سفیر خارجی در تهران، افکار عمومی را در جمهوری اسلامی ایران مکدر کرده است و نشان‌دهنده بی توجهی به آداب دیپلماتیک  و غرور ملی مردم غیور ایران است. اصلاح و جبران سریع این خطا، ضرورت دارد».

احضار سفرای انگلیس و روسیه
در ادامه واکنش‌ها به اقدام تأمل‌برانگیز دو سفیر خارجی، سفیران روسیه و انگلیس در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده به وزارت امور خارجه احضار شدند.

بر همین اساس سفیر فدراسیون روسیه در تهران برای ادای توضیحات در خصوص عکس منتشر شده، از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا به وزارت امورخارجه دعوت شد.

لوان جاگاریان در این ملاقات تصریح کرد، قصد وی از انتشار این عکس صرفاً یادآوری اتحاد روسیه با بریتانیا علیه ارتش نازی در طول جنگ جهانی دوم بوده و به هیچ وجه هیچ انگیزه و منظور ضد ایرانی پشت انتشار این عکس وجود ندارد.

سفیر روسیه ضمن تاکید بر روابط راهبردی دو کشور ایران و روسیه و مراودات عمیق و دوستانه بین دو کشور تصریح کرد: از اینکه انتشار این عکس باعث سوءتفاهم و رنجش خاطر مردم کشور دوست، ایران شده اظهار تأسف می‌نمایم.

مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه نیز پس از شنیدن توضیحات سفیر روسیه، ضمن تاکید بر روابط دوستانه دو کشور به وی یادآوری کرد؛ انتشار این عکس ولو با قصدی که عنوان شد، قابل پذیرش نبوده و توجه لازم به مقتضیات تاریخی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبان از جمله مواردی است که باید مورد توجه دقیق سفرا قرار گیرد.
در این ملاقات همچنین تاکید شد که ملت بزرگ ایران طی ۴۲ سال گذشته به کرات ثابت کرده‌اند استقلالی که با جانفشانی‌ها و مقاومت‌های تاریخی به دست آورده‌اند را با تمام دقت و جدیت محافظت کرده و به عنوان یک کشور مقتدر روابط خود با کشورهای دیگر را مبتنی بر عزت ملی تنظیم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، سفارت روسیه در تهران در توییتی نوشت:«با توجه به واکنش‌های انجام‌شده به تصویر منتشرشده از سوی ما، می‌خواهیم دقت کنیم که این تصویر زمینه ضد ایرانی ندارد و قرار نبود احساسات مردم کشور دوست، ایران را آزرده کنیم.تنها معنای این عکس یادآوری و ادای احترام به تلاش‌های مشترک دولت‌های متحد علیه نازیسم در جنگ جهانی دوم بود. ایران دوست و همسایه ماست و به تقویت روابط مبتنی بر احترام متقابل ادامه می‌دهیم».

همچنین به دنبال انتشار تصویر دیدار اخیر سفرای روسیه و انگلیس، دستیار وزیر و مدیرکل اروپای‌غربی وزارت امور خارجه ضمن دعوت سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه، با غیر قابل قبول دانستن این اقدام که باعث جریحه‌دار شدن احساسات و غرور ملی مردم ایران شده، تاکید کرد مردم بزرگ ایران در طول تاریخ همواره ثابت کرده‌اند که هر گونه تحرکات زاییده تفکرات استکبارمآبانه را قویا مردود شمرده و در برابر آن ایستادگی می‌کنند.

سفیر انگلیس در پاسخ ضمن ابراز تاسف از سوء‌تفاهم بوجود آمده اظهار داشت : ضمن احترام به جمهوری اسلامی ایران و مردم بزرگ و تاریخ این کشور، تاکید می‌کنم هیچگونه قصد و نیت سوئی در پشت این موضوع وجود نداشته و سفرا در صدد بوده‌اند تنها اتحاد روسیه و بریتانیا علیه آلمان نازی در زمان جنگ دوم جهانی را یادآوری کنند.

سفیر انگلیس در پایان ابراز امیدواری کرد بتواند در دوره ماموریتش در تهران، بر اساس جلب و ارتقاء احترام و اعتماد متقابل، به توسعه روابط دو کشور کمک کند.

تکلیف انگلیس معلوم است
و اما درباره انتشار این عکس یادگاری گفتنی‌هایی است که در ادامه به اختصار به آن می‌پردازیم:
نکته قابل توجه اینجاست که تکلیف انگلیس مشخص و مبرهن است. سایمون شرکلیف، سفیر جدید انگلیس در ایران پیش از آنکه سابقه دیپلماتیک داشته باشد، یک مأمور امنیتی کارکشته است که سابقه مدیریت در بخش امنیت ملی وزارت امور خارجه بریتانیا را در کارنامه دارد.

شرکلیف فارغ‌التحصیل دانشگاه کمبریج است که در یمن، نیجریه، افغانستان و عراق نیز سابقه کار داشته است. وی همچنین مسئول بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه بریتانیا در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ بوده و بعدازآن هم به‌عنوان معاون نمایندگی سفارت انگلیس در نیجریه فعالیت کرده است.

به گزارش مشرق، دوره مأموریت شرکلیف در نیجریه نقطه اوج فعالیت‌های گروه تروریستی بوکوحرام نیز محسوب می‌شود. در آن روزها این گروه شورشی-سلفی دست به کشتار و گروگان‌گیری‌های سریالی در شهرهای مختلف کشور نیجریه می‌زند.

همچنین آخرین مأموریت شرکلیف به مدت یک سال، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ در یمن بوده است. در این تاریخ انگلیسی‌ها برای اولین بار به‌صورت مستقیم در موقعیت میدانی جنگ یمن حاضرشده و البته ضربات و خسارات شدیدی نیز از مقاومت خوردند.
سایمون شر کلیف چهره امنیتی انگلیسی با پوشش دیپلماتیک از سال ۱۹۹۸ به وزارت خارجه انگلیس پیوسته است، او جایگزین سفیر پرحاشیه قبلی یعنی رابرت مک ایر شده است.

مک ایر دی‌ماه ۱۳۹۸ در حاشیه یک تجمع غیرقانونی روبروی دانشگاه امیرکبیر در تهران بازداشت شد. مأموران امنیت ناجا سفیر انگلیس را در حالی بازداشت کردند که در حال فیلم‌برداری در جمع تعدادی آشوبگر بود. وی پس از بازداشت، شلوار خود را خیس کرد.

سفارت انگلیس در دوران مدیریت مک ایر محل مهمانی‌های شبانه برخی افراد مشکوک بود، این مهمانی‌های پوششی یادآور نقش شام‌های شبانه انگلوفیل‌ها در دوران مشروطه بوده و مورد اعتراض محافل سیاسی داخلی
قرار گرفت.

طی سالیان گذشته سفارت انگلیس منشأ اقدامات شیطنت‌آمیزی علیه کشورمان بوده است. برای نمونه در جریان فتنه ۸۸ بنابر اقاریر «حسین رسام» از کارکنان سفارت انگلیس در تهران، این سفارتخانه و کارکنان آن در اغتشاشات حضور فعال داشتند و برای تداوم آشوب‌ها شبکه‌سازی می‌کردند. در حال حاضر رسام به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار در شبکه تلویزیونی سعودی اینترنشنال به کار گرفته‌شده است.

سفیر روسیه نفوذی غرب است؟!
همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، حساب انگلیس مشخص است؛ سوال اینجاست که چرا سفیر روسیه چنین اقدامی را انجام داده است؟! آیا سفیر روسیه نفوذی غرب است؟!

اکنون بیش از 10 سال است که لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران است. این مدت زمان برای شناخت مردم ایران و آشنایی با حساسیت‌های ملی به هیچ عنوان زمان کمی نیست.

با این حساب، قطعا وی با حساسیت‌های مردم ایران کاملا آشناست و نمی‌توان انتشار این عکس یادگاری را صرفا اقدامی سهوی تلقی کرد و اظهارنظر آقای سفیر در این خصوص قابل پذیرش نیست.

یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به اقدام سفارت روسیه در انتشار عکس مذکور در توئیتی نوشت:«آقای سفیر تجدید خاطره مبارزه با نازیسم جایش در سن‌پطرزبورگ است نه تهران.اینجا به معنی تجدید خاطره حضور و اشغال نامشروع و فقر و آوارگی یک ملت است».

همچنین یکی دیگر از فعالین رسانه ای در مطلبی نوشت:«به آقای فرستاده مسکو یادآور می‌شوم دست‌کم به سبیل استالین نیز تمسک می‌جستی تا یک عامل سرویس اطلاعاتی لندن به‌سهولت نتواند با تو بازی کند».

نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز در توییتی نوشت:«درباره خبط سفرای روس و انگلیس؛ با توجه به روابط ایران و روسیه مشخص است که اقدام سفیر اقدامی شخصی بوده و ارتباطی به مواضع مسکو ندارد و باید شخصا از محضر ملت ایران عذرخواهی کند. ضمنا دولت فدراسیون روسیه باید مراقبت نماید که سفیر این کشور در تور اطلاعاتی سفیر انگلیس گرفتار نشود».

واکنش مضحک مدعیان اصلاحات
پس از انتشار عکس جنجالی سفرای انگلیس و روسیه، فعالین مدعی اصلاحات به خط شده و با سانسور حضور سفیر انگلیس در این تصویر، دیپلماسی نگاه به شرق را آماج حمله قرار داده و مدعی شدند که «اقدام سفیر روسیه خط بطلانی بر راهبرد نگاه به شرق است»!

مدعیان اصلاحات در حالی ژست حمایت از منافع ملی به خود گرفته و فریاد وامصیبتا سر داده اند که خود یدطولایی در لگدمال کردن عزت مردم ایران داشته و البته مهارت خاصی هم در نسخه پیچی ذلت و حقارت دارند.

برای نمونه وقتی دولت آلمان در اقدامی توهین آمیز و زشت از سوخت رسانی به هواپیمای وزیر خارجه دولت روحانی امتناع کرد، این طیف به هیچ عنوان اعتراض نکردند. وقتی دولت باراک اوبامای مودب! و باهوش! فرستاده ویژه دولت روحانی در سازمان ملل را نپذیرفت و او را به اقدام تروریستی! متهم کرد، از این جماعت صدایی بلند نشد.

وقتی آمریکا و تروئیکای اروپا برجام را لگدمال کردند، مدعیان اصلاحات نه تنها اعتراض نکرده، بلکه به تعریف و تمجید از طرف غربی پرداخته و توپخانه خود را علیه کارشناسان و صاحب‌نظران و نخبگان در داخل نشانه رفتند.

یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به رفتار متناقض مدعیان اصلاحات در مطلبی نوشت:«کاش یکی به زبون بیاره و بگه افرادی که به روسیه پرستی متهم هستند اولین کنشگران علیه توهین سفارت روسیه بودند؛ در مقابل غربگرایان در مقابل توهین‌های پیاپی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان سکوت کردند و گاهی ماله هم کشیدند».

فضاحت اپوزیسیون
در روزهای اخیر همچنین فعالین ضدانقلاب خارج نشین در اقدامی تأمل برانگیز نسبت به این عکس واکنش نشان داده و آن را مصداق بربادرفتن استقلال ایران جا زده‌اند.

یکی از کاربران فضای مجازی در واکنش به این اقدام مضحک فعالین معاند نوشت:
«بی‌‌وجدان‌ها، این که یه عکسه، زمان پهلوی واقعا اتفاق افتاد!».

از آن حقارت تا این عزت
پس از انتشار عکس یادگاری سفرای انگلیس و روسیه، افکارعمومی به این اقدام اعتراض کرده و مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز قاطعانه و از موضع عزت و اقتدار به آن واکنش نشان دادند.

این در حالی است که در دوره رژیم پهلوی، شاهِ مملکت که دست نشانده ای بیش نبود، حتی یک کلمه به اشغال و تحقیرملی ایرانیان توسط ارتش بیگانه واکنش نشان نداده و این حقارت تاریخی را به جان خرید.

مخفی نگه داشتن آن جلسات، پیام بسیار مهمی برای شاه ایران داشت، شاه، مردم و منابع ایران صرفا بازیچه‌ای در دست قدرتهای برتر جهان بودند و طرف خارجی خود را موظف نمی‌دانست که با عرف دیپلماتیک با ایرانیان روبرو شود. نه اجازه‌ای بابت برگزاری کنفرانس در تهران از شاه ایران گرفته شد، نه نماینده‌ای از ایران در جریان مذاکرات قرار گرفت و نه اینکه چرچیل یا روزولت به دیدار شاه رفتند. چنین برخوردی نهایت زبونی و حقارت و ذلت رژیم پهلوی را عیان کرد، به گواه تاریخ کنفرانس ۳ روزه تهران نقطه اوج حاکمیت استعمار و نمایان‌ترین نشانه سرسپردگی رژیم پهلوی به غربی‌ها بود.

صندلی آمریکا پر نخواهد شد
دو نماینده خارجی در ایران باید بدانند که جای خالی آمریکایی‌ها در میان آن دو هیچ‌گاه پر نخواهد شد، مقامات آمریکایی هنوز فراموش نکرده‌اند که چگونه دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تروریست‌های سنتکام را دست بسته به زانو درآورده و هیمنه ارتش آن کشور در عین‌الاسد و برتری آن (پهپاد ترایتون) را با یک موشک دود کرده و به هوا فرستادند.

رهبر معظم انقلاب- 19 بهمن 99- در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند: «خطای بزرگ بعضی از کشورها این است که امنیّت ملّی خودشان را از آمریکا می‌خواهند؛ خودشان چنین توانایی‌ای ندارند، چنین همّتی هم ندارند،‌ چنین درک درستی هم از مسائل جهانی ندارند؛ هم خرج می‌کنند -هزینه می‌کنند، میلیاردها هزینه می‌کنند- هم تحقیر می‌شوند، هم [به آنها] توهین می‌شود و هم در عین حال در بزنگاه‌ها امنیّت‌شان تأمین نمی‌شود؛ در آن بزنگاه‌ها، همان کسی که به او امید بسته بودند، دستش را از پشت اینها برمیدارد. شما دیدید در قضایای چند سال قبل مصر و تونس و مانند اینها، با اینکه آن کسانی که آنجاها در رأس کار بودند، جزو وفاداران به آمریکا بودند، آمریکا دستش را از پشت اینها برداشت».

ایشان در ادامه تاکید کردند:«در مقابل مردم، در مقابل حرکت مردم چه کار می‌توانستند بکنند؟ محمّدرضای پهلوی هم به یک معنا همین جور [شد]؛ وقتی که فرار کرد و از ایران بیرون رفت، مدّتی در آمریکا خواست بماند، آمریکایی‌ها بیرونش کردند؛ مجبور شد برود پاناما و اینجا و آنجا؛ آمریکایی‌ها او را نگه‌ نداشتند؛ این همه برای آنها کار کرده بود و به آنها خدمت کرده بود و به آنها امید بسته بود! وقتی به دیگران امید ببندیم، این است؛ وقتی که به خودمان بیاییم و به خودمان تکیه کنیم و از خدا کمک بخواهیم، امنیّت ملّی را خودمان بخواهیم تأمین بکنیم، ]نتیجه‌] این عزّتی است که بحمدالله جمهوری اسلامی از آن برخوردار است».


کد مطلب: 772799

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/772799/کیهان-آیا-سفیر-روسیه-نفوذی-غرب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com