جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲
گفت‌وگو با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛

در دولت مردمی، آموزش و پرورش در حاشیه نخواهد بود/ باید کیفیت مدارس دولتی بسیار بالا برود/ باغگلی از آیت الله رئیسی چه قولی گرفته است؟

جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 772756
باغگلی گفت: به رئیس جمهور قول داده‌ام تمام تلاشم را بکنم راه را برای مشارکت در مدیریت وزارت آموزش و پرورش برای همکارانم که توانایی و انگیزه دارند هموار کنم.
در دولت مردمی، آموزش و پرورش در حاشیه نخواهد بود/ باید کیفیت مدارس دولتی بسیار بالا برود/ باغگلی از آیت الله رئیسی چه قولی گرفته است؟
به گزارش جهان نيوز، حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در گفت‌وگو با مهر در خصوص اینکه برای اجرای سند تحول بنیادین چه راهکاری در پیش دارید، اظهار داشت: برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین، چهار محور اصلی یعنی «مدیریت و راهبری»، «معیشت و منزلت معلمان»، «کیفیت آموزشی» و «عدالت آموزشی» را تعیین کرده‌ام چون هیچکس نمی‌تواند ادعا کند در ۴ سال کل سند تحول را می‌تواند اجرایی کند.

وی بیان کرد: در «حوزه مدیریت و راهبری» باید بر اساس رویکرد سند تحول به سمت «کاهش تمرکز» پیش برویم و تصمیم گیری ها را در سطوح پایین‌تر، مبتنی بر شرایط و بر اساس معیار و اصول نظام تعلیم و تربیت، حمایت کنیم. سهم سایر دستگاه‌ها که در سند تحول بنیادین معلوم شده، در نظر گرفته شود و جامعه به این نتیجه برسد که مسئولیت تربیت نسل آینده، تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست. در واقع اگر این بار از روی دوش آموزش و پرورش برداشته شود ما می‌توانیم به کارهای زیربنایی‌تر برسیم و علت دیده شدن این سهم هم همین بوده است. باید تا سطح مدارس بتوانیم اجازه دهیم خلاقیت و اداره امور اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: محور دوم «معیشت و منزلت معلمان» است. از جمله گام‌های مهمی که دولت باید بردارد ارتقای منزلت و معیشت معلم است. برای عملیاتی شدن رتبه بندی تلاش می‌کنیم. من معتقدم که «تعلیم و تربیت، تخصص و معلم یک متخصص است»، جامعه باید همچنان که به تخصص‌هایی مثل پزشکی و مهندسی احترام می‌گذارد، به تخصص معلمی نیز احترام گذاشته و معلمان را در جایگاه متخصصان ببیند. این گفتمان سازی باید در درجه اول در سطح دولت و بعد در سطح جامعه پیگیری شود.

وی درباره محور سوم نیز گفت: محور سوم، «کیفیت آموزش» است. کیفیت آموزشی، هنوز به سطح مطلوب خود نرسیده است و اگر ما رتبه بندی را خوب انجام دهیم و زمینه انگیزه بخشی به معلمان برای تحرک در طبقات رتبه بندی را فراهم کنیم می‌توانیم امیدوار باشیم که کیفیت آموزشی، افزایش یابد. تجربه کرونا به ما نشان داد که معلمان هم انگیزه و هم ظرفیت توانمند شدن را دارند.

وی درباره عدالت آموزشی بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد که وضعیت کیفی آموزش، جانانه نیست و باید همه تلاش کنیم. البته بخشی از افت آموزش به تعطیلی ناشی از کرونا برمی گردد که باید جبران کرده و تعالی دهیم. باید به حوزه عدالت آموزشی جدی ورود کنیم و کیفیت مدارس دولتی بسیار بالا برود تا به سمت عدالت آموزشی حرکت کنیم.

باغگلی گفت: به رئیس جمهور قول داده‌ام تمام تلاشم را بکنم راه را برای مشارکت در مدیریت وزارت آموزش و پرورش برای همکارانم که توانایی و انگیزه دارند هموار کنم.

وی در پاسخ به سوالی درباره توئیت وی که در آن آشاره شده رئیس جمهور قول داده‌اند در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش حضور پیدا کنند و ریاست جلسات را داشته باشند نیز گفت: از رئیس جمهور قول گرفته‌ام فعالانه و تا حد ممکن در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش شرکت کنند؛ این همراهی، در شخصیت ایشان هم هست و بدون اینکه ما بگوییم، برایشان در اولویت است. هویت فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی حتی در بستر قوه قضائیه هم قابل رؤیت بود و در عرصه ریاست جمهوری که خطیرتر و بارزتر باید باشد.

باغگلی در پاسخ به سوال دیگر مهر در خصوص اینکه عده‌ای نقد می‌کنند که شما موافق دادن یارانه آموزشی هستید و این به حذف و تعطیلی مدارس می‌انجامد، گفت: من گفتگویی با یک برنامه تلویزیونی در گذشته داشتم و از منظر یک کارشناس وقتی تحلیلی درباره شرایط موجود بود و پیش بینی اینکه قدرت مدرسه کاهش پیدا می‌کند و پرسیدند پیشنهاد چیست آنجا از منظر یک کارشناس نکته‌ای را مطرح کردم که قابل گفتگو بود ولی در مقام اجرایی اگر بر آن مساله و اجرایی شدنش و به درستی اجرایی شدنش باور داشتم در همان زمان در مدارس امام رضا که مسئولیتش را داشتم آن را اجرایی می‌کردم.

وی بیان کرد: آن چیزی که مساله است این است که حاکمیت در قبال تعلیم و تربیت مسئول است و این باور قلبی من است که باید اجرا شود اما باید زمینه مردمی سازی و زمینه سازی برای اقداماتی که نظارت بر مدارس زیاد شود را باید انجام داد. هیچ گاه قرار نیست مدرسه را بفروشیم و پول بدهیم دست مردم که بروید هر کاری خواستید بکنید.

حتی در همان بحث ایده پردازی هم چنین چیزی مطرح نبود. در همه جای دنیا روی محتوا به شدت کنترل هست ولی سیستم آموزشی خودش را در کار چاپ کتاب نمی‌اندازد چون ما چاپخانه نیستیم یا به کار مدرسه سازی، چون اتفاقاً طبق سند تحول باید عزیزان دیگر بیایند پای کار آموزش و پرورش و مثلاً برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها برای ما مدرسه بسازند.

وقتی ذهن درگیر مدرسه سازی و هزینه‌های جاری و چاپ کتاب و… شود دیگر به محتوا نمی‌رسیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: الان ممکن است کسانی نصیحت کنند این حرف‌هایی که زده می‌شود وقتی پای کار بیایم مسائل چیز دیگری است، اما همه حرف من این است که باید بقیه جاها پای کار بیایند که ما بتوانیم به اصل ماجرا ورود کنیم و وقتی می‌گویم رئیس جمهور می‌آیند پای کار برای همین است.

وی تاکید کرد: هیچ گاه منظور بنده رهاسازی جریان تعلیم و تربیت نبوده است. الان هم در مقام اجرایی الزامات را باید دید. دیگر صندلی من صندلی کارشناس نیست و حتی در مقام ایده پردازی. همه می‌دانیم که برخی ایده‌ها قابلیت اجرا دارند و برخی ندارند. در این موضوع خاص یارانه آموزشی در اجرا بر اساس تجربه داخلی نباید اصلاً واردش شویم. اگر حتی دولت و مجلس هم چنین چیزی را بر فرض محال تأیید کنند ما یک سابقه تاریخی داریم که اگر نفری ۱۰ میلیون تومان هم برای تعلیم و تربیت هر فرزند بدهیم، ۱۰ سال بعد این عدد ثابت می‌ماند و جامعه تعلیم و تربیت از بین می‌رود.

وی در پایان بیان کرد: آموزش و پرورش رایگان با کیفیت بر اساس قانون وظیفه ماست و بعد عدالت آموزشی که بیان کردم ناظر بر همین اصل است.

حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم در نخستین توئیت خود در صفحه رسمی توئیتر نوشت: «فرماندهی میدان تعلیم و تربیت در ایران قوی به دست شخص رئیس جمهور خواهد بود. در گفتگویی که با آیت‌الله رئیسی داشتم، ایشان تاکید کردند که جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به ریاست رئیس جمهور برگزار خواهد شد. در دولت مردمی آموزش و پرورش در حاشیه نخواهد بود.»

یکی از گلایه‌های جدی اهالی آموزش و پرورش تا به امروز این بوده که بر خلاف قانون که اعلام کرده است جلسات شورای عالی آموزش و پرورش به ریاست رئیس جمهور باید تشکیل شود اما این امر در سال‌های اخیر محقق نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بنظرم باید کسی با تجربه و موفق مثل حاج بابایی وزیر آموزش پرورش با چند میلیون پرسنل شود و باغگلی معاونش گردد و دوره بعد باغگلی بعنوان وزیر معرفی شود
Iran, Islamic Republic of
.....