پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

مسئول جنگ بی پایان در افغانستان کیست؟

پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب: 772675
هزینه منفعت طلبی و سوداگری ارضی آمریکا در افغانستان را مردم این کشور پرداخت می‌کنند.
مسئول جنگ بی پایان در افغانستان کیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، خروج آمریکا از افغانستان پس از ۲ دهه اشغالگری و نظامی گری در این کشور به بهانه مبارزه با تروریسم، سبب تشدید هرج و مرج و آشوب در افغانستان شده است.
 
به گزارش «دیلی صباح»، با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان این کشور شاهد تشدید درگیری‌های خشونت باری شده که حتی واشنگتن را ناچار به صدور توصیه خروج شهروندانش از این کشور کرده است.
 
تحولات اخیر نشان داد که جنگ در افغانستان که از نیمه دوم قرن نوزدهم آغاز شد، پایانی ندارد و مداخله نظامی قدرت‌های بزرگ در این کشور، سبب شده تا افغانستان در تاریخ معاصر خود هرگز به ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی دست پیدا نکند.
 
نگاهی به گذشته افغانستان نشان می‌دهد که آمریکا، انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی مسئول جنگ‌های افغانستان در دوره معاصر هستند.
 
این قدرت‌ها با سوءاستفاده از اختلاف‌های داخلی افغانستان در جهت منافع خود، اقدام به مداخله نظامی در این کشور کردند.
 
دخالت‌های خارجی در افغانستان مانند، اوضاع این کشور را بدتر می‌کند و حمله آمریکا به افغانستان نیز از این قاعده مستثنا نیست.
 
افغانستان که در گذشته نه چندان دور میزبان جنگ نیابتی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی بود، در سال ۲۰۰۱ شاهد حمله نظامی آمریکا بود که مشابه حملات انگلیس و اتحاد جماهیر شوروی به این کشور محسوب می‌شد.
 
آمریکا نیز مانند انگلیس نتوانست در این کشور به اهداف اعلامی خود دست پیدا کند.
 
پس از گذشت ۲ دهه از حمله آمریکا به افغانستان، اکنون طالبان قدرتمندتر از همیشه است؛ ضمن اینکه روند دولت – ملت سازی در افغانستان حاصل نشده و ساختار‌های سیاسی و اجتماعی این کشور در هرج و مرج به سر می‌برند؛ یعنی آمریکا در تحقق اهداف اعلامی خود شکست خورده است.
 
برخی بر این باورند که آمریکا با وجود خروج از افغانستان، چشم به نیرو‌های نیابتی خود در این کشور برای تامین منافعش دارد.
 
آمریکا در این سال‎ها، حدود ۲ تریلیون دلار بیشتر برای جذب سرباز جهت جنگ در کنار نظامیان خود در افغانستان هزینه کرده است.
 
براساس تخمین‎ها، شمار این سربازان بیش از ۳۰۰ هزار نفر است که به دولت آمریکا متعهد هستند؛ بنابراین بازیگران اجتماعی و سیاسی در افغانستان از منابع قدرت محروم شده‎اند و هر دولتی در این کشور به قدرت خارجی وابسته خواهد بود.
 
در حالی که همه مهاجمان به افغانستان از این تهاجم خود به نحوی سود برده‎اند، این مردم افغانستان هستند که هم جان و هم مال خود را از دست می‌دهند؛ این جریان همیشگی برای آن‎هاست و فرقی نمی‌کند که کدام قدرت خارجی در این کشور مداخله کند؛ مردم افغانستان همچنان بهای این جنگ‌ها را می‌پردازند و در نتیجه متحمل ضرر می‌شوند.
 
به عبارت دیگر، آمریکا و قدرت‌های جهانی بازی بزرگ خود را با هزینه مردم افغانستان ادامه می‌دهند و بی ثباتی سیاسی و هرج و مرج داخلی آن را رقم می‌زنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *