کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

المپیک ۲۰۲۰ توکیو؛

عملکرد ضعیف کشتی ایران در رقابت‌های المپیک

باشگاه خبرنگاران , 16 مرداد 1400 ساعت 8:43

در پایان رقابت‌های کشتی بازی‌های المپیک توکیو یک مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز به ایران رسید.


گروه ورزش جهان نیوز: رقابت‌های کشتی بازی‌های المپیک توکیو در حالی به پایان رسید که آزاد و فرنگی کاران در ۱۱ وزن صاحب ۴ مدال شدند و می‌توان گفت درمجموع عملکرد ضعیفی را به دست آوردند.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با مدال طلای محمدرضا گرایی در وزن ۶۷ کیلوگرم و مدال برنز محمدهادی ساروی در وزن ۹۷ کیلوگرم به کار خود در المپیک ۲۰۲۰ توکیو پایان داد و تیم ملی کشتی آزاد کشورمان صاحب یک مدال نقره و یک برنز توسط حسن یزدانی و امیرحسین زارع در وزن‌های ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم شد.

علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امین میرزازاده در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم کشتی فرنگی از رسیدن به مدال محروم شدند و در رشته آزاد نیز رضا اطری، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین‌خانی و محمدحسین محمدیان به ترتیب در اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم شانس کسب مدال را از دست دادند.

در ۵ وزن کشتی فرنگی تیم ایران صاحب ۲ مدال شد، سوای مدال طلای محمدرضا گرایی در سایر اوزان نیز ما می‌توانستیم صاحب مدال شویم و در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی شانس کسب مدال خوش‌رنگ‌تری داشت که محقق نشد.

در کشتی آزاد علیرغم اینکه شانس کسب مدال در ۶ وزن وجود داشت و حسن یزدانی یکی از امید‌های اصلی مدال طلا نه‌تن‌ها برای کشتی بلکه برای کاروان ورزشی ایران بود همه معادلات به ریخت و تیم ایران با یک مدال نقره و یک برنز حسن یزدانی و امیرحسین زارع به کار خود پایان داد.

کشتی ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن درمجموع صاحب ۴ مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز شد و در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز یک مدال طلا، یک نقره و ۳ برنز حاصل تلاش آزاد و فرنگی کاران بود که در قیاس با ۲ المپیک گذشته به‌زعم اکثر کارشناسان و اهالی فن می‌توان گفت کاروان کشتی ایران عملکرد ضعیفی در المپیک توکیو داشته است.

نتایج کشتی گیران کشورمان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو به شرح زیر است:

کشتی آزاد:
در وزن ۵۷ کیلوگرم رضا اطری در دور نخست در یک کشتی نزدیک با نتیجه ۳ بر ۲ از سد سلیمان آتلی دارنده مدال نقره جهان از ترکیه گذشت. وی در دور بعد با نتیجه ۵ بر ۱ بخبایار اردنبات دارنده مدال برنز جهان و قهرمان بازی‌های آسیایی از مغولستان را مغلوب کرد و راهی دیدار نیمه‌نهایی شد. وی در این دیدار مقابل زائور اوگویف قهرمان جهان از روسیه با نتیجه ۸ بر ۳ مغلوب شد و به دیدار رده بندی رفت. اطری در این دیدار با نتیجه ۹ بر ۱ مقابل توماس گیلمان دارنده مدال نقره جهان از آمریکا مغلوب و پنجم شد.

در وزن ۶۵ کیلوگرم مرتضی قیاسی در دور نخست با نتیجه ۵ بر ۱ هیثم دخلاوی از تونس را مغلوب کرد. وی در دور بعد مقابل باجرانگ دارنده مدال نقره جهان از هند با نتیجه ۲ بر ۱ و ضربه فنی مغلوب شد و با توجه به شکست این حریف هندی در مرحله نیمه نهایی، قیاسی حذف شد.

در وزن ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسین خانی در دور نخست با نتیجه ۴ بر صفر مغلوب کایل داک قهرمان جهان از آمریکا شد و با توجه به شکست این کشتی گیر در دور بعد، حسین خانی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی در دور نخست با نتیجه ۱۱ بر ۲ جاورایل شاپیف از ازبکستان را مغلوب کرد. وی در دور دوم مقابل استفان ریچموت از سوئیس با نتیجه ۱۲ بر ۱ به برتری دست یافت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله مقابل آرتور نایفون اف دارنده مدال برنز جهان از روسیه با نتیجه ۷ بر ۱ به پیروزی دست یافت و راهی دیدار فینال شد. حسن یزدانی در دیدار فینال با نتیجه ۴ بر ۳ مغلوب دیوید تیلور قهرمان جهان از آمریکا شد و به مدال نقره رسید.

در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدحسین محمدیان در دور نخست با نتیجه ۶ بر ۳ مقابل الیزبار اودیکادزه دارنده مدال برنز جهان از گرجستان مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی گیر مقابل سعداله یف روس در دور بعد، محمدیان از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم امیرحسین زارع در دور اول با نتیجه ۷ بر صفر الکساندر خوتسیانویسکی دارنده مدال برنز جهان از اوکراین را مغلوب کرد. وی در دور بعد مقابل اگزون شالا از کوزوو با نتیجه ۱۳ بر ۲ به پیروزی رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد. زارع در این مرحله مقابل گنو پتریاشویلی دارنده مدال برنز المپیک و طلای جهان از گرجستان با نتیجه ۶ بر ۳ شکست خورد و راهی دیدار رده بندی شد. وی در دیدار رده بندی با نتیجه ۵ بر صفر و با اقتدار ژی وی دنگ دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان از چین کشتی را از پیش رو برداشت و به مدال برنز دست یافت.

کشتی فرنگی:
در وزن ۶۰ کیلوگرم علیرضا نجاتی در دور نخست مقابل آرمن ملکیان از ارمنستان با نتیجه ۵ بر ۵ مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی گیر در دیدار بعدی، نجاتی از دو رقابت‌ها کنار رفت.

در وزن ۶۷ کیلوگرم محمدرضا گرایی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر جولین هورتا از کلمبیا را از پیش رو برداشت. وی در دور سوم و در یک کشتی بسیار نزدیک با نتیجه ۵ بر ۵ از سد فرانک استابلر قهرمان جهان از آلمان گذشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه ۶ بر ۱ راماز زوئیدزه از گرجستان را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. گرایی در دیدار فینال با نتیجه ۹ بر ۱ پرویز نصیب اف از اوکراین را از پیش رو برداشت و با اقتدار و شایستگی به مدال طلای المپیک دست یافت.

در وزن ۷۷ کیلوگرم محمدعلی گرایی در دور نخست با نتیجه ۷ بر ۳ یوسوانیس پنا فلورس از کوبا را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی در یک کشتی زیبا با نتیجه ۵ بر ۵ از سد بوزو استارسویچ از کرواسی گذشت و راهی مرحله نیمه نهاییی شد. گرایی در این مرحله در یک کشتی نزدیک و با نتیجه ۶ بر ۵ مغلوب تاماس لورینچ قهرمان جهان و دارنده مدال نقره المپیک از مجارستان شد و به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۱۳ بر ۳ مغلوب شوهی یابیکو از ژاپن شد و به عنوان پنجم رسید.

در وزن ۹۷ کیلوگرم محمدهادی ساروی در دور اول به مصاف آدم بودجملین از الجزایر با نتیجه ۹ بر صفر به پیروزی رسید. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه ۶ بر صفر کریل میلوف از بلغارستان را شکست داد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل آرتور الکسانیان قهرمان جهان و المپیک از ارمنستان با نتیجه ۴ بر ۱ مغلوب شد و به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار مقابل آروی ساوولاینن از فنلاند در یک کشتی زیبا با نتیجه ۹ بر ۲ به پیروزی رسید و به مدال برنز دست یافت.

در وزن ۱۳۰ کیلوگرم امین میرزازاده در دور اول با نتیجه ۶ بر صفر مین سئوک کیم از کره جنوبی را مغلوب کرد وی در دور بعد مقابل میهاین لوپز دارنده ۳ مدال طلای المپیک و چندین مدال طلای جهان از کوبا با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، میرزازاده به گروه بازنده‌ها رفت. وی در این گروه مقابل آلین الکسیوس سیوراریو از رومانی با نتیجه ۵ بر ۱ به پیروزی دست یافت و به دیدار رده بندی رفت. میرزازاده در این دیدار با نتیجه ۷ بر ۲ مقابل رضا کایالپ دارنده مدال طلای جهان و نقره المپیک از ترکیه مغلوب و پنجم شد.


کد مطلب: 772110

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/772110/عملکرد-ضعیف-کشتی-ایران-رقابت-های-المپیک

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com