پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

چرا مسابقه های تلویزیونی کپی خارجی‌ها هستند؟

پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 771936
ای کاش مسئولان دغدغه تولید برنامه هایی با محتوای ایرانی داشتند. من قبل از تولید این برنامه به ارشاد و میراث فرهنگی مختلف رفتم اما هیچ کدام از این نهادها کوچکترین حمایتی از ما نکردند.
چرا مسابقه های تلویزیونی کپی خارجی‌ها هستند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، شاید تا همین چند سال پیش جذاب ترین بخش در میان برنامه های رسانه ملی بخش نمایشی آن بود و سریال هایی که هر کدام بنا به سلیقه و ذائقه مخاطب طراحی و به مرحله تولید و پخش می رسیدند. اما در این سه سال اخیر بخش جذاب دیگری هم به برنامه های تلویزیون اضافه شده است و آنهم مسابقه های تلویزیونی است. مسابقه هایی که شاید در وهله اول مخاطبانی را برای خود دست و پا کنند اما در بخش محتوایی چیزی از برنامه های پر طرفدار خارجی کم ندارند.

از سویی چندی پیش «محمدحسین صوفی» رئیس شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در گفت و گویی درباره کپی کاری مسابقه های تلویزیونی گلایه ای کرده بود، تحت این عنوان که چرا تا این اندازه مسابقه های تقلیدی در تلویزیون ساخته می شود؟ مسابقه هایی که کپی مسابقه های امتحان پس داده خارجی هستند، اما با زدن مُهر ایرانیزه شدن،‌ این اتهام را از روی کم کاری خود برداشتند که چرا سازندگان آنها هیچ خلاقیتی در شکل گیری این مسابقه ها نداشتند.

** عدم وجود بازی های محلی در مسابقه های تلویزیونی
همچنین صوفی درباره کمبود بازی های محلی و بومی در بین این مسابقه ها نیز گفته بود و اینکه چرا در بین تعداد بالای مسابقه های تلویزیونی ما حتی یک مسابقه بومی و محلی نداریم؟! و از سازندگان خواسته بود تا بیشتر به این سمت بروند.

حتی در این زمینه بسیاری از منتقدان نیز درباره اینکه اغلب برنامه ها و مسابقه های تلویزیونی کپی مسابقه ها و برنامه های خارجی است صحبت کردند.

**تاکید مقام معظم رهبری از سازندگان برای ساخت مسابقه های ایرانی
مقام معظم رهبری نیز در سال ۹۷ در جلسه ای که با برخی برنامه سازهای رسانه ملی داشتند، به این نکته اشاره کردند که سازندگان آثار تلویزیونی و بالاخص مسابقه ها و برنامه ها سعی کنند تا در آثارشان به بازی های بومی و محلی بپردازند مثل الک دولک،‌ لی لی و ...
 
** مسابقه هایی برای آشنایی مردم با آداب و رسوم ایران
در این بین جای سوال است که چرا حتی سازندگان تلویزیونی به فرمایشات مقام معظم رهبری توجهی نمی کنند و در خلق آثارشان که می تواند مردم را با آداب و رسوم و فرهنگ های اغلب شهرهای کشور آشنا کند قدمی از پیش بر نمی دارند؟! به همین مناسبت با «احسان ارغوانی» تهیه کننده برنامه و مسابقه های تلویزیونی که در سال گذشته برنامه «ایرانیش» را تهیه کرده بود، گفت و گو کردیم.

** ارغوانی: برنامه سازان تلویزیونی دغدغه ایران را دارند؟
«احسان ارغوانی» تهیه کننده مسابقه تلویزیونی «ایرانیش» که تا سال گذشته از شبکه دو سیما بروی آنتن می رفت و مسابقه ای کاملا ایرانی در بخش محتوا و پرداختن به بازی های بومی و محلی ایرانی بود، در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس،‌در این باره گفت: اغلب برنامه های تلویزیونی کپی برنامه های خارجی است. آیا تلویزیون ما به این خلاقیت نرسیده است که برنامه هایی با محتوای جدید و ایده صفر تا صد ایرانی تولید کند؟

وی ادامه داد: من ایرانیش را ساختم اما چه کسی این برنامه را حمایت کرد؟ به جرات می گویم که هیچ نهادی ما را حمایت نکرد. ایرانیش دقیقا مطابق بر صحبت های صریح مقام معظم رهبری ساخته شده بود. مقام معظم رهبری در جلسه ای که در سال ۹۷ برگزار شد به طور مستقیم به این اشاره کرده بودند که برنامه هایی با محتوای بازی های ایرانی تولید کنید.

ارغوانی افزود: ایرانیش تنها برنامه صفر تا صد ایرانی تلویزیون بود که درباره فرهنگ اقوام ایرانی بازی های ایرانی و جغرافیای ایران و رسم و رسوم ایرانی بود که هیچ کسی از آن حمایت نکرد. حتی به ما اجازه ندادند که فصل دوم آن را بسازیم.

وی همچنین بیان داشت: ما کمترین برآورد را بین برنامه های شاخص تلویزیون داشتیم و حتی یک بار هم یکی از مسئولین تلویزیون به ما سر نزدند و حمایت مان نکردند. مدعی این نیستم که ما اشتباه نداشتیم، قطعا کم و کاستی هایی هم در برنامه بوده است چون تجربه اولمان بوده است. اما آیا کسی از ایران حمایت می کند و دغدغه ایران را دارد؟

** کاش مسئولان ما را حمایت می کردند
این تهیه کننده بیان داشت:کاش مسئولین دغدغه تولید چنین برنامه هایی با محتوای ایرانی داشتند. من قبل از تولید این برنامه به وزارت ارشاد میراث فرهنگی و دفتر وزیر رفتم و درخواست کمک برای لباس های برنامه دادم و این را هم گفتم که من کارشناس نیستم و شاید اشتباه کنم و یک چیزی را درباره آداب و فرهنگ ایران کم بگویم اما هیچ کدام از این نهادها کوچکترین حمایتی از ما نکردند و لباس هایی که در مسابقه ایرانیش بود را هزینه کردیم تا برایمان بدوزند.

وی ادامه داد: حتی شهرک سینمایی آرشیو لباس های ایرانی را نداشت و آرشیو لباس های سریال ها را داشت. ما با حمایت آقای جلوه که دغدغه ایران را داشت جلو آمدیم. حتی پخش هایمان هم مرتب نبود و بیست قسمت اول برنامه شنبه و یکشنبه،‌ بیست قسمت دوم سه شنبه و چهارشنبه و ادامه برنامه دوشنبه و سه شنبه ساعت ۱۲ شب پخش شد. مرحله نیمه نهایی و فینال مان هم در ایام نوروز ساعت ۱:۳۰ بامداد پخش شد.

** ۷ هزار نفر برای فصل دوم ایرانیش ثبت نام کردند
ارغوانی گفت: همین الان ۷هزار خانواده برای فصل دوم ایرانیش ثبت نام کردند و ما تنها برنامه تلویزیونی هستیم که برآوردمان از همه برنامه ها پایین تر بود و تنها تهیه کننده ای هم هستم که هنوز دستمزد را نگرفتم. چرا کسی از برنامه هایی در سبک ایرانیش که کاملا ایرانی است حمایت نمی کند؟

وی درباره استقبال مخاطبان از برخی مسابقه های تلویزیونی، افزود: قطعا مسابقه هایی مثل عصر جدید باید ساخته شود اما حرفم این است که همه چیز را کپی نکنیم. ایرانیش می توانست جایگاهی باشد برای شناساندن سوغات ایرانی، رسم و رسوم، محصولات و ... به کل دنیا و شعارمان هم این بود که هر چی ایرانیش بهتره. باورتان نمی شود ایرانی های خارج از کشور چقدر با برنامه ما ارتباط گرفتند و پیام می دادند که دستتان درد نکند ما با دیدن برنامه شما یاد ایران و قدیم ها و کوچه پی کوچه هایمان می افتیم.

** طراحی ایرانیش برای فصل دوم
ارغوانی بیان داشت: برای فصل دوم همه بازی هایی که داریم را به روز کردیم و همه را رایانه ای کردیم که بچه های نسل جدید هم با آن ارتباط بگیرند اما کوچکترین حمایتی وجود نداشت. ما اینهمه زحمت کشیدیم برای این برنامه و می بینیم برنامه هایی که کپی می کنند به راحتی استقبال می کنند و دستمزدشان را هم می دهند. واقعا رسالت رسانه ملی این نیست.
برچسب ها: مسابقه تلویزیون
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *