پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

صدای دلنشین آبنما آهنگی آرام برای خواب

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 771799
سقوط امواج اقیانوس، رودخانه ها، باران از جمله صداهای دلنشین طبیعت هستند که باعث می شوند مردم به خواب بروند.

حتی در سال های اخیر از صدای آب به عنوان صدای سفید یاد می شود که جهت آرامش بخشیدن و بهبود تمرکز، خلق و خو و ... در مراکز مختلف استفاده می شود.
امروزه این صداها حتی در قالب فایل های صوتی به صورت گسترده به فروش می رسند تا مردم بتوانند از مزایای صدای آرامش بخش آب استفاده نمایند.

اما آیا هیچ چیزی مانند صدای آب جاری در کنار شما، می تواند ذهن تان را آرام کند؟
طراحي و اجرای آبنما در خانه یکی از روش های نوین و عالی برای بهره مندی از صدای دلنشین آب در زندگی مدرن امروزی است. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم و مزایای ساخت آبنما برای بهبود کیفیت خواب را برای شما شرح دهیم.
 

چرا صدای آب آرامش بخش است؟
بخشی از پاسخ به این سوال، در نحوه تفسیر مغز ما از صداهایی است که می شنویم. چه در هنگام بیداری و چه در شب، صداها تفاسیر مختلفی در مغز ما دارند که به صورت تهدید یا عدم تهدید نهفته است.

صداهایی مانند جیغ و یا زنگ ساعت از جمله صداهای تهدید کننده در مغز ما تعریف شده اند. این درحالی است که صداهای دیگری مانند باد در درختان و امواج ساحلی، توسط مغز ما به عنوان آهنگ آرامش تلقی می شوند.

استادیار بهداشت زیست رفتاری دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا چنین عنوان می کند که "صداهای طبیعت به عنوان صداهای غیر تهدیدکننده در مغز ما شناخته می شوند، به همین دلیل آنها برای آرام کردن مردم موثر هستند."مثل اینکه این صداها به مغز ما می گویند:"نگران نباش، نگران نباش، نگران نباش."

به طور کلی صداهای بلندتر به سختی می توانند در ذهن ما از بین بروند. اما شاید حتی مهم تر از میزان صدا، شخصیت صدا است. شخصیت صدا می تواند به اصطلاح سیستم هوشیاری مغز ما را فعال یا غیر فعال کند.

باکستون همچنین عنوان می کند که "نوع سر و صدا تعیین می کند که شما بیدار شوید یا نه. زیرا اطلاعات مربوط به سر و صدا توسط مغز ما به طور متفاوتی پردازش می شود."به عنوان مثال، اگرچه صدای اصابت موج می تواند به میزان قابل توجهی زیاد باشد اما چون بدون سکوت مطلق در فواصل آن دنبال می شود و همچنین به شکل منظم و یکنواخت است، در دسته صداهای غیر تهدید کننده قرار می گیرد. موج به آرامی بالا می رود و شدت می گیرد، این صدا نه تنها آزاردهنده نیست، بلکه آرامش بخش خواهد بود. این در حالی است که صدای جیغ یا زنگ تلفن به صورت ناگهانی دیوار سکوت را سوراخ می کند و تقریباً بلافاصله به اوج بلندی از صدا می رسد.

صدای آب با حذف سایر صداهای محیط، آرامش خواب شما را تضمین می کند
دلیل دیگر اینکه صدای آب می توانند به خواب ما کمک کند، حذف صداهای تهدید آمیز است. صداهای غیر تهدید آمیز همچون صدای آب، به ویژه در صورتی که با تن نسبتاً بلند باشند، آن صداهایی را که ممکن است سیستم هوشیاری و تهدید مغز شما را فعال کنند، حذف می کنند.

صدای آب به نوعی می تواند با پوشش دهی صداهای آزاردهنده اطراف شما، آرامش را به شما هدیه دهد. به طور مثال هنگامی که شخصی در قسمت دیگری از خانه در حال شستن سرویس بهداشتی است و یا خودروها در خیابان در حال حرکت و بوق زدن هستند، صدای آب می تواند تمام آن ها را پوشش دهد.

آبنما از قدیم یکی از زیباترین و مهم ترین المان های معماری ایرانی بوده است که اغلب در حیاط خانه ها،باغ ها و پارک ها ساخته می شد. اما امروزه طراحی و ساخت آبنما در نوع ها و اندازه های مختلف انجام می شود و با توجه به نوع ابنما می توان از آن در محیط های خارجی و محیط های داخلی همچون خانه ها ، لابی هتل ها و آپارتمان ها، مراکز تفریحی و تجاری و… استفاده کرد.

مجتمع های بزرگ، آپارتمان ها، برج ها و ... با دارا بودن تعداد زیادی سکنه و حضور در مناطق پر رفت و آمد، شلوغ و پر ترافیک باعث شده تا سرو صداهای آزاردهنده اطراف ما بسیار بیشتر از گذشته باشد. همین موضوع باعث شده تا در سال های اخیر ساخت و اجرای آبنما در خانه با استقبال بالایی رو به رو باشد. پوشش دهی عالی صدای آب، یکی از دلایل اصلی استفاده از این عنصر حیات در زندگی مدرن امروزی است. آبنماها در طرح های مختلف به خوبی با انواع دکوراسیون مدرن هماهنگ می شوند و در عین حال مزایای بی نظیر خود را با سخاوتمندی در اختیار افراد قرار می دهند.
 

ساخت آبنما در اتاق خواب
بعد از یک روز سخت کاری و رسیدن به منزل برای استراحت، با انبوهی از صداهای بوق ماشین، سر و صدای بچه ها، صدای آسانسور، محکم بسته شدن درب واحد بغلی و ... مواجه شده اید؟ بدون شک این صداها می تواند بسیار آزاردهنده باشد و خواب شما را مختل کند.

ساخت و اجرای آبنما در خانه و به خصوص اتاق خواب، می تواند باعث آرامش شما پیش از خواب شود. درواقع صدای آب باعث می شود تا شما افکار منفی را از ذهن خود دور کرده و با شنیدن صدای آب، آرام شوید. دور شدن افکار منفی نیز به نوبه خود، باعث آرامش و زود به خواب رفتن شما می شود. داشتن صدای دلنشین آب در کنار تخت خواب در آپارتمان های امروزی، یکی از ایده های بکری است که برای داشتن خوابی راحت تر به شما کمک می کند.

همچنین، ساخت آبنما در اتاق خواب، باعث حذف یون های مثبت اطراف شده و بنابراین خوابی سرشار از آرامش را برای شما ایجاد خواهد نمود.

ساخت و اجرای آبنما در اتاق خواب، علاوه بر کمک به زیبایی محیط اتاق خواب و سرزندگی شما، باعث پویایی و شادابی خواهد شد. یک آبنما با صدای دلنشین در اتاق خواب، می تواند شما را ترغیب به رختخواب رفتن و خوابیدن کند. این موضوع به خصوص برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند و شب ها تا دیر هنگام بیدار می مانند، اهمیت دارد. صدای آب با ریتم ملایم و یکنواخت خود، باعث می شود تا بتوانید به راحتی و به سرعت، بدون فکر به خواب بروید.
 

نتیجه گیری
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نسبت به صداهای اطراف خود واکنش دارید، طراحی، ساخت و اجرای آبنما می تواند به شما کمک بزرگی نماید. ساخت آبنما در منزل، علاوه بر بهبود سلامتی جسمی ، باعث بهبود سلامت روان شما شده و آرامش وصف ناپذیری را برای شما به همراه خواهد داشت.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *