کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مواظب خانه‌های «داغدار ایمنی» باشید!؟

10 مهر 1400 ساعت 9:00

اگر به جایگاه ایمنی در زندگیمان نگاه ساده ای بیندازیم در میابیم که ایمنی جایگاه ویژه ای در سبک زندگی غالب خانواده‌ها ندارد. ایمنی، این مولفه ناکام در وقایع هر چند پرتکرار است و روزانه با آن بسیار سر و کار داریم اما بارها طعم تلخ سوگ عدم رعایت ایمنی را چشیده ایم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، حوادث ساختمانی (indoor) درصد قابل توجهی از حریق ها را به خود اختصاص می دهند.


این حریق ها که بعضا به دلیل نا ایمنی رخ می دهد از جمله حوادث دلخراشی هستند که گاهی منجر به جانباختن اعضای یک خانه نیز می شود.

اما متاسفانه حوادث از این دست آمار کمی ندارند و هر چند وقت یکبار با حادثه غم انگیزی از حریق های ساختمانی روبرو می شویم که تنها یک مورد آن ماه پیش در ایذه رخ داد و طی آن نوجوان ۱۵ ساله‌ای جان خود را به خطر انداخت و برای نجات جان دو تن از هموطنان به دل آتش زد و چند روز بعد از حادثه نیز بر اثر شدت جراحات ناشی از سوختگی جان باخت.

بی شک داستان ایثار و فداکاری «علی لندی» در تاریخ این مرز و بوم ثبت خواهد شد، اما این حادثه بار دیگر بر لزوم آموزش و فرهنگ‌سازی درباره مقوله «ایمنی» در جامعه و به‌ویژه مدارس تاکید دارد.

محمدرضا مرشد دوست -کارشناس ایمنی در این باره گفت: ایمنی در خانه ها از نکاتی است که باید به آن نگاه ویژه ای داشت و فرهنگ ایمنی را به خانه ها وارد کرد.

وی ادامه داد: باید در خصوص وجود لوازم ایمنی،‌ آگاهی افراد خانه از وسایل ایمن از جمله کپسول های آتش نشانی، آگاهی شهروندان از وضعیت ایمنی خانه و وسایل خانه خود و.. تاکید بیشتری داشت تا شاهد حوادث تلخ و دلخراشی از این دست نباشیم.

این حادثه تلخ که جان علی لندی، نوجوان فداکار ایذه ای را گرفت بر چند مورد تاکید ویژه ای داشت که یکی از موارد آن لزوم فرهنگ‌سازی و  آگاهی رسانی به شهروندان است. 

این کارشناس ایمنی با بیان اینکه شهروندان باید آگاهی بیشتری در زمینه تماس به موقع با نیروهای امدادی داشته باشند گفت: البته این روز ها نسبت به گذشته ، وضعیت تماس سریع با نیروهای امدادی از جایگاه بهتری برخوردار است و تقریبا همه مردم می دانند که هنگام حادثه اولین کاری که باید انجام گیرد قرار گرفتن در جایگاهی امن و تماس با نیروهای امدادی است و به نظر می رسد که در این زمینه مشکل به خصوصی وجود ندارد. 

وی ادامه داد: داشتن خاموش کننده ها و استفاده نکردن از لوازم خطرناکی از جمله پیک‌نیکی ها در خانه از دیگر مواردیست که باید در این خصوص آگاهی رسانی بیشتری انجام شود. وجود و استفاده از خاموش کننده ها در لحظات اولیه وقوع یک حادثه، بسیار موثر است و اگر از آن ها به درستی استفاده شود ، حادثه مدیریت می شود و به نوعی از وقوع حوادث بزرگ جلوگیری می‌شود. 

مرشد دوست با بیان اینکه آموزش های لازم در خصوص ایمنی فقط مختص بزرگسالان نیست و باید به جوانان، نوجوانان و کودکان نیز ارائه شود گفت: باید در همه سنین آموزش و فرهنگ ایمنی ترویج شود و آن را میان همه افراد جامعه از کودک تا سالمند نهادینه کنیم.

این کارشناس ایمنی در ادامه به ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران جدید اشاره کرد که سال ۹۸ تصویب شد و به شرح وظایف ارگان ها، سازمان ها و وزات خانه ها در خصوص آموزش محتوای ایمنی و ارائه آن به کودکان، نوجوانان و جوانان می‌پردازد.

به گفته وی، در  ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران نوشته شده است که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم موظف هستند که به وسیله هلال احمر که محتوی آموزشی را تهیه می کند، کتاب هایی را تهیه کند و برای دانش آموزان و دانشجویان محتوی ایمنی و سوانح داشته باشد. 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات در ترویج فرهنگ ایمنی این است که بچه ها از کودکی به هیچ عنوان آموزش های خاصی در این زمینه نمی‌بینند.  کودکان در خصوص شرایط اضطرار و تصمیم گیری و رفتار در این لحظات آموزشی نداشته اند.
 
این کارشناس ایمنی با تاکید بر این موضوع که محتوی ایمنی برای هر سنی باید مطابق با اقتضای روش تفکر آن فرد باشد، گفت: محتوایی که برای یک نوجوان جمع بندی می شود قطعا باید با مطالبی که به کودک و یا بزرگسال آموزش داده می شود متفاوت باشد. 

وی با تاکید بر فداکاری و ایثار نوجوان ایذه‌ای، گفت: باید در این خصوص نیز مطالبه گری داشته باشیم که مدیریت بحران، وزارت آموزش و پرورش و.. به این موضوعات در کتب آموزشی توجه بیشتری داشته باشند.

به گفته مرشد دوست، ماده ۱۴ الزام کرده است که محتوی ایمنی و سوانح برای کتب درسی و آموزش و پرورش ایجاد شود.

پرسش ما این است که هلال احمر چه تیمی را برای تولید این محتوی اختصاص داده و وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش چه تیم‌هایی را ایجاد کردند که این محتوی را جهت آموزش در کتب و برنامه‌های آموزشی توزیع کنند؟ اگر این تیم ها وجود دارد باید در این خصوص تلاش کنیم که کودک و نوجوان از آموزش های لازم بهره ببرند. 

این کارشناس ایمنی در خاتمه بر لزوم آموزش و فرهنگ‌ُازی از سنین کودکی تاکید و خاطرنشان کرد: بار ها گفته شده که بچه ها از سنین مهد کودک باید با آموزش های خاص سن خود مواجه باشند.

ایمنی باید در وجود افراد نهادینه شود. از سوی دیگر از پنج سالگی که کودک با بازی و کتاب آشنا می شود می توان این آموزش ها را از طریق کتاب و بازی به کودکان اختصاص داد.

اگر آموزش های ایمنی به صورت دقیق به کودکان ارائه شود در مواقع بحرانی قدرت تصمیم گیری بیشتری خواهند داشت. 


کد مطلب: 771479

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/771479/مواظب-خانه-های-داغدار-ایمنی-باشید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com