جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

مقایسه تبلت سامسونگ با آیپد اپل محصول دو غول دنیای تکنولوژی

يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 771452
مقایسه تبلت سامسونگ با آیپد اپل محصول دو غول دنیای تکنولوژی
دو غول بزرگ دنیای تکنولوژی و فناوری در عرصه گوشی و تبلت، یکی از بزرگترین برندهای این حوزه به شمار می روند که همیشه با ارائه محصولات جدید و باکیفیت با یک دیگر در رقابت بوده اند. مقایسه تبلت سامسونگ با اپل یکی از موضوعات جذابی است که در این مقاله آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نگاهی کلی به تفاوت تبلت با ایپد

آیا آیپد تبلت است؟

بسیاری از خریداران در هنگام خرید تبلت، این سوال بارها در ذهنشان به وجود می آید که آیا آیپد همان تبلت است؟ تبلت های آیپد و اندروید از ویژگی های مشترک بسیار زیادی برخوردار هستند و در این میان نیز از تفاوت های اساسی برخوردار هستند که لازم است قبل از پرداختن آنها با تعاریف آنها آشنایی پیدا کنیم.

تبلت چیست؟
تبلت ها عموما رایانه لوحی شناخته می شوند که از نمایشگر لمسی برخوردار هستند. اتصال به وای فای و یا داده تلفن همراه از مهم ترین راه ارتباطی است که می توان به قابلیت های به آن دسترسی پیدا کرد و از تبلت بیشترین میزان استفاده را داشت. تبلت ها معمولا از کامیپوترها کوچک تر و از گوشی ها نیز بزرگ تر هستند. امروزه از تبلت ها با نام رایانه لوحی یا کامپیوترهای کوچک نام می برند که این نام نیز تاثیر پذیرفته از کارایی و عملکردی می باشد که تبلت ها از خود ارائه می کنند. تبلت ها در برندها و سیستم عامل های متفاوت از هم تولید می شوند که سه تا از مهم ترین آنها، Microsoft Windows, Android Google و IOS Apple است که مخاطبان می توانند با توجه به انتظارات و کارایی که از یک تبلت انتظار دارند دست به انتخاب بزنند.

آیپد چیست؟
آیپد نام تجاری تبلت های اپل است که به طور اختصاصی توسط این شرکت تولید می شود. iPad ها از سیستم عامل اختصاصی IOS شرکت اپل بهره می برند و این یکی از اصلی ترین تفاوت آیپد با تبلت های سامسونگ و اندرویدی است. اما میان آیپد و تبلت اندروید تفاوت های چشمگیرتری نیز وجود دارد که در این بخش به تمامی آنها اشاره خواهیم نمود.

تبلت نام متداول برای طیف گسترده ای از رایانه های لوحی برندهای مختلف است که از نمایشگر لمسی برخوردار هستند در حالیکه آیپدها نسخه اختصاصی شرکت اپل است.

آیپدها از سیستم عامل اختصاصی IOS بهره مند هستند و تبلت ها نیز در دو سیستم عامل متفاوت از هم مایکروسافت و اندروید طراحی می شوند که در واقع اندروید محبوب ترین سیستم عامل در میان کاربران است.

در تبلت های سامسونگ امکان اجرای چندین برنامه به صورت همزمان وجود دارد و به این صورت که شما می توانید چندین برنامه را باز کنید بدون آنکه هیچ کدام از برنامه ها متوقف شوند. اما در آیپدها چنین نیست و امکان اجرای همزمان برنامه ها وجود ندارد و پس از خروج هر برنامه، پردازنده برای بهینه سازی تبلت و جلوگیری از مصرف باتری، برنامه ها را متوقف خواهد کرد.

مزایا و معایب آیپد
استفاده و به کار گیری آیپدها برای تمامی سنین آسان تر و روان تر از تبلت ها است.
سیستم عامل IOS، از جنبه های مختلفی بر سیستم عامل اندروید برتری دارد که یکی از این موارد مجهز بودن به سیستم امنیتی قدرتمند، رابط کاربری آسان و بصری است.

تفاوت های قابل ملاحظه ای میان آیپد و تبلت های سامسونگ وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها می تواند نحوه مدیریت برنامه ها و بازی ها است. اپل در آیپدهای خود همانند سایر دیوایس هایی که طراحی کرده، تنها امکان نصب برنامه ها را از طریق فروشگاه رسمی خود App Store امکان پذیر کرده است تا از ورود احتمالی بد افزارها به داخل سیستم جلوگیری شود.

از سری معایب iPad می توان به محدودیت سیستم عامل IOS، عدم امکان اجرای همزمان برنامه ها، عدم وجود شکاف برای کارت micro-SD و گران تر بودن آیپدهای اپل در مقایسه با تبلت های سامسونگ از دیگر معایب این محصول اپل به حساب می آیند.

مزایا و معایب تبلت سامسونگ و اندروید
از نظر کیفیت تبلت سامسونگ دارای کیفیت عالی با طراحی زیبا و کاربر پسند می باشد و همگام با پیشرفت تکنولوژی همیشه در حال بروز رسانی بوده و بهترین و با کیفیت ترین محصولات را ارائه داده است.

در تبلت های سامسونگ امکان اجرای همزمان برنامه ها وجود دارد به این معنی که کاربر می تواند چندین برنامه را به طور همزمان باز کند بدون آنکه هیچ یک از برنامه ها متوقف شوند.

یکی از تفاوت های قابل توجه ای که در میان تبلت سامسونگ و آیپد به چشم می خورد، پشتیبانی از حافظه میکرو sd است که در تبلت های سامسونگ پشتیبانی می شود.

یکی دیگر از مزایا و نقاط قوت تبلت های سامسونگ، اقتصادی بودن قیمت می باشد. مقایسه قیمت تبلت سامسونگ با قیمت آیپد اپل می تواند بخش عمده ای از تفاوت های این دو برند را مشخص سازد. تبلت های سامسونگ در رنج قیمت و محدوده بسیار مناسبی به بازار عرضه می شوند که کاربران با هر بودجه ای می توانند در میان تبلت های سامسونگ دست به انتخاب بزنند و این مؤلفه می تواند نقطه عطف تبلت های سامسونگ در مقایسه با آیپدهای اپل باشد.

از جمله معایب تبلت های سامسونگ باید به پیچیده بودن سیستم عامل اندروید اشاره کرد که البته در ادامه و به مرور زمان با محیط آن آشنایی پیدا خواهید کرد. امنیت پایین نرم افزارها و قابلیت نصب برنامه از فروشگاه محتوایی مختلف سبب شده تا مسیر ورود بد افزارها هموار باشد.

مقایسه تبلت سامسونگ با اپل
بدون شک دو تا از موفق ترین و پر مخاطب ترین برندهای فعال در زمینه موبایل و تبلت، سامسونگ و اپل می باشند که محصولات متعددی را نیز تولید کرده اند که در این میان دو مدل تبلت S7 Plus و iPad pro 11 از بهترین مدل های تولید شده می باشند که در این مقاله، مقایسه تبلت سامسونگ با آیپد اپل را با این دو مدل برتر، بررسی خواهیم کرد. برای انجام این بررسی مهم ترین پارامترها برای مقایسه این دو برند در نظر گرفته ایم که می تواند مقایسه بسیار جذابی برای مخاطبان باشد.

طراحی
در نگاه و برخورد اول، اولین چیزی که به چشم می خورد و می توان آن را به عنوان یک پارامتر مناسب برای مقایسه دو تبلت عنوان کرد، طراحی محصول است. تبلت سامسونگ S7 Plus در یک فریم زیبا آلومینیومی و در ابعاد 285 (ارتفاع) × 185 (عرض) × 5.7 (ضخامت) میلی متر طراحی شده است و از وزن قابل توجه 575 گرم برخوردار است که در دست گرفتن آن به مدت چند دقیقه، می تواند دست ها را خسته کند.

سامسونگ در این تبلت پرچمدار خود که برای رقابت با آیپدهای شرکت اپل معرفی کرده است، از بدنه ای آلومینیومی در پشت تبلت بهره برده است تا استفاده و لمس پشت تبلت برای مخاطبان خویشایند باشد و از طرفی نیز در برابر ضربات احتمالی مقاوم باشد. ایجاد انحنای کافی در گوشه های تبلت و طراحی تخت نوارهای پایین و کناری، از جذابیت این تبلت سامسونگ است که توانسته ظاهری زیبا و مدرن را به این دیوایس سامسونگ ببخشد. ایجاد خطوط بسیار باریک در پشت تبلت و در قسمت های بالا و پایین به همراه استوانه مستطیل شکل طراحی شده برای قسمت دوربین از جمله دلایل دیگر برای محبوبیت این تبلت در بخش طراحی است.

در بخش طراحی، اپل همواره یک قدم از رقبای خود جلوتر بوده و به عنوان یکی از برندهای پیشگام در ایجاد طراحی های نوین و مدرنیته در میان کاربران شناخته شده است که استناد این سخن را می توان تحول بزرگ در طراحی گوشی ها با عرضه گوشی آیفون 5 و سایر نسخه های بعد آن متوجه شد. اپل در آیپد پرو 11 مطابق انتظار، در قسمت بدنه از آلیاژ تمام آلومینیومی بهره برده است و برای نوار اطراف نیز از همین آلیاژ استفاده شده است. این آیپد اپل در ابعاد 247.6 × 178.5 × 5.9 میلی متر طراحی شده و از وزن 471 گرم برخوردار است و در مدل LTE این عدد برابر با 473 گرم است. اپل در قسمت نمایشگر آیپد پرو 2020 از حاشیه های باریک بهره برده است که می تواند نمایش بصری و فوق العاده ای را برای شما مخاطبان به ارمغان آورد. در قسمت پشت این آیپد، دوربین نیز در یک ماژول برآمد و مشابه با آیفون 12 قرار گرفته است که توانسته جذابیت ظاهر و استایل آن را دو چندان کند. یکی دیگر از قسمت های مهم در طراحی این محصول که توانسته به زیبایی های آن بیافزاید، گونیایی بودن گوشه های آیپد است که ما را به طراحی گوشی آیفون 5 را در ذهن مخاطبان تداعی می کند.

نمایشگر
نمایش بصری در تبلت ها، پارامتر بسیار مهمی است که در انتخاب خود باید به آن توجه ویژه ای داشته باشیم چرا که نمایشگرهای بی کیفیت می تواند آسیب های شدیدی را به چشمان ما در طولانی مدت وارد کنند.

سامسونگ در این تبلت پرچمدار خود، از با کیفیت ترین نمایشگر خود یعنی Super AMOLED بهره برده است. این نمایشگر از 1752 × 2800 پیکسل تشکیل شده است و با توجه به مجهز بودن نمایشگر به فناوری HDR10+ مجهز است و نمایش فوق العاده ای را برای مخاطبان به دنبال خواهد داشت. نمایشگر این تبلت سامسونگ از نرخ بروزرسانی 120 هرتز برخوردار است که می تواند برای نمایشگر بسیار عالی باشد و در هنگام اجرای بازی های سریع، هیچ گونه لگ یا وقفه ای را به وجود نیاورد و نمایش روان و طبیعی را برای کاربران به ارمغان آورد. یکی دیگر از مشخصه های این تبلت S7+، اندازه نمایشگر می باشد که برابر 12.4 اینچ است و نسبت صفحه نمایش به بدنه برابر با 84.6% است که می تواند قابل قبول باشد و مخاطبان را با یک نمایش حرفه ای و بدون خطر برای چشم ها، دعوت کند.

اپل نیز برای ارائه بهترین کیفیت در سطح نمایشگر، از IPS LCD بهره برده است. بهره وری اپل از IPS LCD در این آیپد پرو 11 اینچ باعث شود تا مخاطبان تبلت سامسونگ اس 7 پلاس را از نظر نمایشگر برتر بخوانند اما در واقعیت چنین نیست و هر دو از این نمایشگرها عملکرد کم نقصی را از خود ارائه می کنند و هر دو آنها را می توان به عنوان برترین نمایشگرهای به کار رفته برای تبلت ها خواند. اگر از نظر کیفیت بخواهیم نمایشگر IPS LCD را با گوشی های پرچمدار برندهای معتبر دنیا مقایسه کنیم، باید بدانید که از گوشی های پرچمداری نظیر پی 40 پرو، گلکسی اس 20، اس 20 پلاس، اس 20 اولترا، آیفون 11 پرومکس و سایر گوشی های بالارده دیگر عملکرد قدرتمندتری را ارائه می کند و از نظر حداقل روشنایی، حداکثر روشنایی، حداکثر روشنایی خودکار، نسبت کنتراست Native و میانگین خطای رنگ بهترین نمرات را در میان گوشی های پرچمدار تولید شده تا سال 2021 دریافت کرده است.

نرخ بروزرسانی نمایشگر آیپد پرو 11 اینچ برابر با 120 هرتز می باشد که همانند رقیب خود یعنی اس 7 پلاس عملکرد یکسانی را ارائه می کند. روشنایی نمایشگر در این آیپد، 600 نیت می باشد که گاها به 720 تا 730 نیت نیز می رسد که این میزان از روشنایی برای یک نمایشگر با پنل LCD می تواند فوق العاده باشد. آیپد پرو 2020 در نمایشگر 11 اینچ، خودنمایی می کند که با توجه به حاشیه هایی که برای اطراف نمایشگر در نظر گرفته شده، نسبت صفحه نمایش به بدنه برابر با 82.9% است که در مقایسه با تبلت S7 پلاس از میزان کمتری برای نمایش برخوردار است. اپل در نمایشگر 11 اینچ آیپد پرو 2020، از 1668 × 2388 پیکسل بهره برده است که نشان دهنده تراکم 264 پیکسل در هر اینچ است که این میزان از قرار گرفتن پیکسل ها در کنار هم باعث نمایش شارپی رنگ ها و در نتیجه نمایش درخشان تر می شود.

در مقایسه تبلت سامسونگ با آیپد اپل از نظر نمایشگر می توان اذعان داشت که هر دو آنها بهترین عملکرد را دارند و سامسونگ برای رقابت با این غول مجبور به استفاده از نمایشگر Super AMOLED شده است در حالیکه در مدل های و نسخه های قبلی خود از نمایشگر TFT بهره می برد. با وجود این تفاسیر اگر مجموعه تمامی مدل ها را در نظر بگیریم، باید گفت که اپل در این زمینه عملکرد بهتری را دارد.
 

پلتفرم
یکی دیگر از مؤلفه های بسیار مهم برای تشخیص تفاوت تبلت با ایپد، پلتفرم های این دو محصول می باشد که کاملا از هم متفاوت هستند.

سامسونگ برای این تبلت بالا رده خود از تراشه های کوالکام SM8250 و Snapdragon 865 5G بهره برده است که بر روی یک قطعه هفت نانومتری سوار آمده اند. تبلت سامسونگ S7+ در قسمت CPU خود به پردازنده هشت هسته ای مجهز شده است که است که یکی از این هسته ها سرعت آن برابر با 3.09 گیگاهرتز می باشد که در میان تمامی تبلت ها می توان گفت نامبر وان است. پردازنده گرافیکی تبلت S7+، از نوع Adreno 650 می باشد که تنها در گوشی های رده بالا به کار گرفته می شود و عملکرد بدون نقصی را ارائه می کند.

شرکت اپل نیز از تراشه اختصاصی Apple A12Z در این آیپد رونمایی کرده است که به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از قدرتمندترین تراشه های جهان به شمار می رود. اپل آیپد پرو 11 اینچ را به پردازنده هشت هسته ای قدرتمند تجهیز نموده است که از سرعت 2.5 گیگاهرتز برخوردار است با این تفاوت که چهار هسته آن 2.5 گیگاهرتز و 4 هسته دیگر آن نیز 1.6 گیگاهرتز است که روی هم رفته سرعت قابل خوبی را ارائه می کند. اما در مقایسه تبلت سامسونگ با اپل اگر بخواهیم بررسی کنیم، سامسونگ از سرعت بیشتری برخوردار است. استفاده از پردازنده گرافیکی اختصاصی یکی دیگر از نقاط قوت آیپدهای اپل است که در آیپد پرو 11 اینچ نیز از پردازنده گرافیکی Apple GPU هسته ای بهره برده است.

دوربین
اگر از نظر دوربین بخواهیم به مقایسه تبلت سامسونگ با آیپد اپل بپردازیم، قبل از هر چیزی باید عنوان کرد که این دو برند در اکثریت مدل های خود از یک دوربین برای محصولات خود بهره می برند و در مدل های بالا رده نیز سعی دارند تا تعبیه کردن دوربین های چندگانه، از حداکثر توانایی خود در ساخت تبلت و آیپد حرفه ای رونمایی کنند.

سامسونگ قبل از تولید تبلت S7+، از نظر کیفیت، طراحی و سایر موارد در مقایسه با آیپدهای اپل مغلوب شده بود و به نوعی این بازار را به اپل واگذار کرده بود. اما سامسونگ بار دیگر برای شروع یک رقابت نفس گیر و مهیا شدن مجدد برای رقابت به اپل، از اس 7 پلاس رونمایی کرد که در این مقاله برای تشخیص تفاوت تبلت و آیپد از این محصول در کنار آیپد پرو 11 اینچ استفاده کردیم و مشخصه های مهم هر دو محصول را مورد بررسی قرار داده ایم.

دوربین یکی از مشخصه های بسیار مهم در گوشی ها به حساب می آیند و همیشه نیز مورد توجه شرکت های سازنده و البته مخاطبان نیز قرار می گیرند اما در تبلت ها چنین نیست چرا که در تبلت موارد بسیار مهم تری وجود دارد که باید ارتقا داده شوند و از این رو برندهایی نظیر سامسونگ و اپل به سایر بخش های تبلت و آیپدهای خود اهمیت بیشتری می دهند. اما در این دو محصول پرچمدار، به ترتیب شاهد استفاده از دوربین های دوگانه و سه گانه هستیم که سامسونگ و اپل برای S7+ و آیپد پرو 11 اینچ در نظر گرفته اند.

تبلت سامسونگ S7+ به دوربین دوگانه مجهز است و از یک لنز اصلی 13 مگاپیکسل در کنار لنز کمکی 5 مگاپیکسل بهره برده است. در حالیکه آیپد پرو 11 اینچ از دوربین سه گانه برخوردار است و کیفیت لنز اصلی آن برابر با 12 مگاپیکسل می باشد که از تکنولوژی دوال پیکسل نیز در آن استفاده کرده است تا کیفیت ضبط عکس ها و محتوای ویدیویی را به طرز قابل توجهی افزایش دهد. لنز دوم استفاده شده در این آیپد اپل، 10 مگاپیکسل می باشد و از نوع اولتراواید است که امکان ثبت عکس هایی با زاویه دید گسترده تر را برای شما مخاطبان فراهم می آورد و در آخر نیز لنز سوم این آیپد از نوع سنسور عمق است که می تواند امکان ثبت عکس های حرفه ای را به شما مخاطبان ببخشد.

در مدل های میان رده و پایین رده نیز با بررسی هایی که انجام دادیم، کیفیت دوربین های آیپد به مراتب بیشتر از تبلت های سامسونگ است.
 

باتری
تبلت ها و آیپدها به سبب نمایشگر بزرگی که دارند، از باتری های بزرگ نیز در آنها استفاده شده تا بتواند انرژی لازمه را در طول روز تامین کند. سامسونگ در اکثریت تبلت های خود، از باتری های قدرتمند و با ظرفیت بالا استفاده نموده است که از این نظر می توان گفت باتری های به کار رفته در تبلت سامسونگ بسیار مناسب هستند و با توجه به ظرفیت نسبتا بالایی که دارند، می توانند انرژی مورد نیاز را برای 24 ساعت و حتی بیشتر تامین کنند. یکی دیگر از نکات مثبت در قسمت باتری و شارژ شدن تبلت های سامسونگ، شارژ سریع می باشد که در اکثریت مدل ها، سرعت شارژ شدن تبلت ها رضایت بخش بوده است.

اما در طرف مقابل برند اپل یکی از مشکلاتی که همواره کاربرانش با آن دست و پنجه نرم کرده اند، باتری های با ظرفیت پایین است که معمولا رضایت مخاطبان را در پی نداشته است. متاسفانه در آیپدهای اپل نیز شاهد این موضوع تکراری هستیم و توفیق چندانی در این باره نداشته است. از نظر سرعت شارژ شدن آیپدها، به نسبت رقیب خود یعنی سامسونگ عملکرد ضعیف تری را داشته است.

کلام پایانی
در مقدمه مقاله به بررسی کلی و مقایسه تبلت سامسونگ و آیپد اپل پرداختیم و تفاوت های برجسته میان این دو محصول را به طور کلی بررسی کردیم. در ادامه نیز، دو مورد از بهترین تبلت های 2020 را برای آشنایی بیشتر شما کاربران با مشخصه های این دو برند را مورد بررسی دقیق قرار دادیم. با بررسی های انجام شده، در پایان این مقاله می توان اذعان داشت که سامسونگ و اپل در برخی از مشخصه ها بر یک دیگر برتری دارند و دارای نقاط ضعف مشخصی هم می باشند که می توان در هنگام خرید به آنها توجه کرد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *