کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خبر خوب برای همه‌ی بانوان و تشکّل‌های فعّال در عرصه بانوان

انتشار کتاب «مطالبات رهبری از بانوان»

4 مرداد 1400 ساعت 11:21


کتابی برای آشنایی با مطالبات مقام معظّم رهبری از بانوان.  این کتاب برای عموم زنان قابل استفاده است و می‌تواند آن‌ها را با مسئولیت‌های مختلف زن مسلمان آشنا سازد. همچنین برای مسئولین، تشکّل‌ها و مجموعه‌هایی که می‌خواهند برای رشد و تعالی زنان کوشش کنند به مثابه سند راهبردی و نقشه‌ی کلان محسوب می‌شود.

توضیح بیشتر اینکه، همواره یکی از مهمّ‌ترین دغدغه‌های مقام معظّم رهبری موضوع زنان است و ایشان نسبت به ظلم تاریخی به زنان بسیار متأثر هستند. لذا در مصاحبه‌ای در دهه‌ی شصت فرمودند: «آن مقدارى كه بنده راجع به مسائل زن در ایران در طول این ده-بیست سال رنج برده‌ام و ناراحت شده‌ام، خیلى از زنان حتّى گوشه‌اى از آن را نفهمیدند و ناراحت هم نبودند.». ایشان به طور جدّی معتقدند در دوران ما تبیین جایگاه زن در نظام‌های اجتماعی و محیط زندگی، از ضروری‌ترین کارها است.و در «نهضت بیداری در زمینه‌ی مسائل مربوط به زنان واقعاً هیچ نبایستی ما تعلّل کنیم.» از همین رو، رهبر معظّم انقلاب در طول حیات شریفشان اقدامات مختلف و گام های بلندی برای رفع ستم از زنان و رشد و تعالی آن‌ها برداشته‌اند. امّا بااین‌حال ایشان رسیدن به مقصود در زمینه‌ی بازیافت شخصیّت حقیقی زنان را در گروی تحرّک و تلاش خودِ زنان می‌دانند و مطالباتی از آن‌ها در این زمینه دارند.

بخشی از مطالبات رهبری از جامعه‌ی زنان مربوط به همه‌ی آن‌هاست مانند انتظاراتی که ایشان از زنان در زمینه‌ی سبک زندگی دارند و بخشی مربوط به زنان نخبه و اهل معرفت است، مانند مبارزه برای برطرف‌کردن ظلم به زنان. لذا می‌فرمایند: «خانم‌های اهل معرفت که باید وارد یک ‌میدان مبارزه‌ی صحیح برای مسأله‌ی زن بشوند، به نظر من کوتاهی می‌کنند، کار را دست عامّی‌، بی‌اطلّاع، و احیاناً کسانی که دلشان می‌خواهد فقط حرف‌بزنند، ر‌هامی‌کنند. این درست نیست. باید کار، صحیح و دست افراد سنجیده، عاقل و حکیم بیافتد.»   و انتظار دارند مجموعه‌ای از زنان به میدان بیایند و جلوی تهاجم دشمن به زنان را بگیرند: «كاری كه من گمان می‌كنم امروز وظیفه‌ی یك مجموعه‌ی زنانه‌ی مؤمن و انقلابی و قوی هست، این است كه باید به میدان بیایید و با تهاجم‌های دشمن -بخصوص در زمینه‌ی زنان- مقابله كنید.»
 


در کتاب «مطالبات رهبری از بانوان»، سعی‌شده مطالبات مقام معظّم رهبری در هر دو بخش مذکور گردآوری شود. لذا کتاب ضمن اینکه برای عموم زنان قابل استفاده است، برای مسئولین، تشکّل‌ها و مجموعه‌هایی که می‌خواهند برای رشد و تعالی زنان کوشش کنند می‌تواند به مثابه سند راهبردی و نقشه‌ی کلانِ راه محسوب گردد.

فصل اوّل کتاب به موضوع ازدواج بانوان پرداخته و ضمن اشاره به ماهیّت ازدواج از نگاه اسلام، سعی شده موضوعات مهمّی مانند زمان مناسب برای ازدواج، ملاک‌های انتخاب همسر و مهریه از بیانات مقام معظّم رهبری استخراج شود. در فصل دوّم به وظایف بانوان نسبت به نهاد خانواده و شوهر و فرزندان اشاره شده و کلیدهای طلایی اداره‌ی مطلوب خانواده از منظر معظّم‌له تبیین شده است.

فصل سوّم مربوط به فرزندآوری است. در این فصل ضمن پرداختن به وظایف زنان در این زمینه، کارهایی که برای افزایش فرزندآوری در کشور لازم است صورت بگیرد ارائه شده تا بانوان بتوانند تحقق آن‌ها را در کشور مطالبه‌گری کنند.

فصل چهارم به مقوله‌ی عفاف و حجاب پرداخته است. فلسفه‌ی حجاب از زوایای مختلف مورد بررسی قرارگرفته و حدّ و حدود عفاف و حجاب اسلامی از نگاه رهبر معظّم انقلاب بیان شده است. در پایان این فصل نیز در پژوهشی بسیار خوب و جامع، راه‌ و روش مبارزه با بی‌حجابی از منظر رهبر معظّم انقلاب تبیین شده است.

موضوع فصل پنجم حضور زنان در اجتماع و اشتغال آنان است و در فصل ششم به انتظارات مقام معظّم رهبری از بانوان در زمینه‌های علمی و معنوی اشاره شده است.
 
 

در فصل هفتم، بحثی بسیار جامع در زمینه‌ی راه و روش مبارزه با ظلم به زنان ارائه شده و نقشه‌ی راه چگونگی جبران عقب‌ماندگی زنان از مردان ترسیم شده است. در فصل هشتم نیز به مطالبات مقام معظّم رهبری از بانوان در زمینه‌ی ورزش پرداخته شده است.

این کتاب در تیرماه سال1400 به همّت دفتر خواهران کانون دانش ‏پژوهان نخبه و با همکاری نشر تراث در 352 صفحه رقعی چاپ و منتشر شده است.

راه های تهیه کتاب:
💻 خرید اینترنتی: https://kanoonnokhbeh.ir/shop/
📱 تهیه کتاب با ارسال پیام به 09197477710
آشنایی بیشتر و خرید عمده کتاب از انتشارات:
09197477710
 http://nashretoraath.ir
- در مصاحبه با مجله ی زن روز13/12/66، «نقش و رسالت زن»، ج4، ص28
- در كنگر ه‌ی جهانى زن١٧/١١/٦٦، «نقش و رسالت زن»، ج5، ص29
- بیانات در دیدار جمعی از بانوان فرهیخته‌ی حوزوی و دانشگاه ۲۱/2/1392
- در دیدار با زنان نماینده‌ی مجلس شورای اسلامى٣٠/٤/٧٦، «نقش و رسالت زن»، ج5، ص133
- در دیدار اعضای شورای مركزی جمعیت زنان ١٥/٢/٧١، «نقش و رسالت زن»، ج5، ص49


کد مطلب: 770897

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/770897/انتشار-کتاب-مطالبات-رهبری-بانوان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com