کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت انواع خودروی آمریکایی کلاسیک در بازار ایران

3 مرداد 1400 ساعت 14:37


در ایام پیش از انقلاب به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور واردات خودرو از شرکت‌های بزرگ دنیا به راحتی انجام می‌شد. در این میان با توجه به علاقه مشتریان ایرانی، مدل‌های متنوع خودروهای آمریکایی بیش از همه بود. خبر خوب این است که هنوز هم می‌توان مدل‌های دست‌دوم کارکرده این خودرورها را به راحتی خریداری کرد.

طراحی باوقار، موتوری قدرتمند و بدنه‌ای تنومند ویژگی‌های منحصربه‎فردی است که صفت عضلانی را برای خودروهای آمریکایی برازنده می‌کند. البته این ویژگی‌ها اغلب روی نسخه‌های کلاسیک این محصولات دیده می‌شوند. چراکه این روزها با توجه به حضور فناوری‌های مدرن و البته محدودیت‌های مربوط به مصرف سوخت و آلایندگی اگزوز، دیگری خبری از آن پیشرانه‌های معروف 8 سیلندر Vشکل نیست.

به دلیل نزدیکی سیاسی دو کشور ایران و آمریکا در دهه‌های پیش از انقلاب، بسیاری از مدل‌های معروف خودروسازان این کشور در خیابان‌های ایران رفت و آمد می‌کردند. مدل‌هایی که اگر با سلیقه و هنر نگهداری مالک یا مالکان آن همراه بوده باشد، هم‌چنان سالم و تمیز هستند. این روزها اگر قصد خرید یک خودروی آمریکایی دست‌دوم را داشته باشید به راحتی می‌توانید با مراجعه به بخش خرید خودرو گزینه موردنظرتان را پیدا کنید.

1 - شورولت کاپریس

. مدل: 1986
. قیمت: 360 میلیون تومان

شورولت Caprice یکی از لوکس‌ترین سدان‌های آمریکایی تمام تاریخ است. خودروی آگهی‌شده مربوط به نسل سوم است که بین سال‌های 1986 تا 1990 تولید شده بود. کاپریس فوق مجهز به پیشرانه معروف 305 کیوبیک اینچ یا 5 لیتری هشت سیلندر Vشکل است. جعبه‌دنده آن نیز از نوع 350 بود. نکته جالب این خودروی 35 ساله برقی بودن صندلی‌های آن و البته تمام شیشه‌هایش است. درباره خرید این خودروها سالم بودن آمپرهای مربوط به دمای روغن، آب و میزان بنزین اهمیت زیادی دارد. این شورولت کاپریس یکی از معدود مدل‌هایی است که روی آن کولر نصب شده است.

2 - فورد LTD

. مدل: 1973
. قیمت: یک میلیارد تومان

یکی از خاص‌ترین خودروهای آمریکایی که در کمال تعجب قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان دارد فورد مدل LTD است. محصولی منحصر به‌فرد که در خود آمریکا نیز به تعداد کلی تولید شد و فقط در سال 1973 تعداد اندکی از آن به ایران آمد. فورد ال.تی.دی مشخصات خیره‌کننده‌ای دارد. در این خودرو سیستم تهویه مطبوع، ترمز برقی، فرمان برقی، صندلی برقی و البته شیشه بالابر برقی به صورت استاندارد تعبیه شده است. اگرچه فورد از این محصول نسخه‌های روباز هم تولید کرد، ولی در ایران ویرایش هاردتاپ ال.تی.دی دیده شد. تعداد بسیاری محدودی از ال.تی.دی به صورت استیشن‌واگن نیز وارد کشور شد.



3 - جیپ MUTT

. مدل: 1972
. قیمت: 450 میلیون تومان

اگر شانس داشته باشید می‌توانید خریدار یکی از خاص‌ترین خودروهای نظامی آمریکا باشید. این خودرو به اسم MUTT (مخفف Military Utility Tactical Truck) ابتدا توسط فورد توسعه پیدا کرد ولی بعدها جیپ ساخت آن را به عهده گرفت. جیپ مات که اغلب به اسم میوت و گاهی هم میول صدا زده می‌شود، یک آفرود کوچک منحصراً برای حمل سیستم‌های رادیویی و نصب سامانه موشک‌انداز تاو بود. برای این خودرو یک پیشرانه 2.3 لیتری 71 اسب‌بخاری در نظر گرفته شده بود. جیپ فوق علیرغم سایز کوچک و پیشرانه در ظاهر ضعیف یکی از بهترین گیربکس‌های زمان خود را داشت. جعبه‌دنده‌‌ای که حسب نیاز راننده می‌توانند به صورت سنگین دربیاید و سربالایی‌های تند را بپیماید.

4 - پونتیاک پاریزین

. مدل: 1973
. قیمت: 600 میلیون تومان

حتی برای برخی از آمریکایی‌بازها نیز اسم پونتیاک پاریزین چندان آشنا نیست. اگر اخبار خودرو را در سایت باما بررسی کنید، می‌بینید که مدل Parisienne نسخه‌ای بود که برای برخی از بازارها به صورت فرمان راست هم تولید می‌شد. پونتیاک فوق از نظر فنی روی پلتفرم شورولت ایمپالا سوار شده بود. پاریزین با سه پیشرانه 5.7، 6.6 و 7.5 لیتری همگی هشت سیلندر Vشکل تولید می‌شد که مدل آگهی‌شده از نوع 400 یا همان 6.6 لیتری است. مدل 1973 آخرین نسخه از پاریزین تا پیش از کوتاه شدن فاصله محوری بوده است. جنرال موتورز به‌عنوان مالک پونتیاک این محصول را اساساً با تمرکز روی بازارهای اروپایی تولید کرده بود.

5 - پونتیاک Trans AM

. مدل: 1973
. قیمت: 2 میلیارد تومان

برای علاقه‌مندان به عضلانی‌های آمریکایی مدل ترنس ام یک شاهکار اسپرت بی‌همتا به حساب می‌آید. دلیل قیمت بالای این پونتیاک تغییرات گسترده‌ای است که در مشخصات فنی آن اعمال شده است. این خودرو مجهز به پیشرانه 400 موسوم متور و گیربکس 400 است. سیستم کاربراتور آن نیز از برند ادلبروک 4 دهنه است. از آنجایی که ترنس ام خواص مسابقه‌ای دارد آمریکایی‌ها در قسمت سیستم تعلیق، هندلینگ و تنفس نیز تغییراتی اعمال کرده‌اند. به همین دلیل است که این خودرو در قیاس با سایر عضلانی‌هایی که موتور 400 دارند قوی‌تر و به مراتب سریع‌تر است.


6 - فورد ماستنگ Mach1

. مدل: 1973
. قیمت: 6 میلیارد تومان

از قیمت بسیار بالای این خودرو تعجب نکنید. مک‌وان حتی در خود آمریکا نیز خودروی خاص و کمیابی به حساب می‌آید. مک‌وان یک زیرشاخه از نسل اول ماستنگ بود که به صورت بسیار محدود تنها بین سال‌های 71 تا 73 میلادی و با توجه به تغییر سیاست‌های فورد تولید شد. برخلاف سایر مدل‌های اسپرت که روی ماستنگ اجرا می‌شود مانند باس و شلبی، مک‌وان ظاهر خودرو را نیز به کلی تغییر می‌دهد. فورد ماستنگ مک‌وان به صورت پایه مجهز به یک پیشرانه 4.9 لیتری هشت سیلندر Vشکل بود. در حالی که ویرایش نهایی آن موسوم به کبراجت پیشرانه‌ای 7 لیتری داشت.

7 - شورولت کامارو

. مدل: 1975
. قیمت: 255 میلیون تومان

اگر قصد شروع به بازسازی یک خودروی کلاسیک آمریکایی را دارید، کامارو با توجه به قیمت روز خودرو بهترین گزینه است. محصولی ساده و در عین حال جذاب که برخلاف سایر مدل‌های گران‌قیمت، هزینه‌ای پایین برای جمع‌آوری و بازسازی دارد. چراکه اغلب لوازم آن در دسترس است. کاماروی فوق یک پیشرانه 5.7 لیتری هشت سیلندر Vشکل دارد که به راحتی می‌تواند 155 اسب‌بخار قدرت تولید کند. برخلاف ظاهر جمع و جور، این خودرو طولی 4.8 متری دارد که برای یک محصول کوپه عالی به نظر می‌رسد.


کد مطلب: 770826

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/770826/قیمت-انواع-خودروی-آمریکایی-کلاسیک-بازار-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com