کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اسرائیل در ترور خاشقچی دست داشته است

باشگاه خبرنگاران , 28 تير 1400 ساعت 15:53

پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از همکاری یک شرکت جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور روزنامه نگار منتقد سعودی خبر داد.


به گزارش جهان نیوز، ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق و افشاگر اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا از همکاری یک شرکت جاسوسی رژیم صهیونیستی در ترور جمال خاشقچی، منتقد سعودی توسط عربستان خبر داد.

بر این اساس، اسنودن در حساب توئیتری خود در واکنش به گزارش‌ها درباره هک شدن تلفن همراه همسر و نامزد جمال خاشقچی با استفاده از بدافزار جاسوسی پگاسوس ساخت رژیم صهیونیستی در کنسولگری عربستان در ترکیه، نوشت: "گروه ان اس او" اسرائیل (سازنده پگاسوس) بار‌ها و بار‌ها ارتباط خود با قتل خاشقچی را انکار کرده است، اما شواهد حیرت انگیز جدید تایید می‌کند تلفن‌های زنان نزدیک به وی در زمان قتل او هک شده است.

اسنودن توئیت خود را در واکنش به توئیت جان اسکات ریلتون، کارشناس موسسه سیتیزن لب منتشر کرد که پیشتر در حساب توئیتری خود نوشت: "عربستان سعودی جمال خاشقچی را کشت و تکه تکه کرد. همسر جمال قبل از قتل با نرم افزار جاسوسی پگاسوس هدف قرار گرفت. پس از چند روز هم تلفن همراه نامزد او چندین بار هک شد. " سیتیزن لب این یافته‌ها را مستقلاً تأیید کرد.

رسانه‌ها روز یکشنبه گزارش دادند با استفاده از بدافزار تلفن همراه که توسط یک شرکت خصوصی رژیم صهیونیستی ساخته شده، از فعالان، خبرنگاران و سیاستمداران در سراسر جهان جاسوسی شده است. این گزارش به نگرانی‌ها درباره نقض گسترده حقوق و حریم خصوصی دامن زده است.

واشنگتن پست، گاردین، لوموند و دیگر رسانه‌هایی که در خصوص تحقیقات درباره درز اطلاعات همکاری کرده اند، از استفاده از این نرم افزار با نام پگاسوس Pegasus که توسط گروه ان اس او NSO اسرائیل ساخته شده است، خبر دادند.
براساس این گزارش، درز اطلاعات مربوط به افشای فهرستی شامل حدود ۵۰ هزار شماره تلفن از سال ۲۰۱۶ است. همه این شماره‌ها هک نشده اند و این رسانه‌ها که به اطلاعات درز شده دسترسی دارند، اعلام کردند جزئیات بیشتری در روز‌های آینده منتشر خواهد شد.

روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد شماره خبرنگاران رسانه‌ها در سراسر جهان از جمله آژانس فرانس پرس، وال استریت ژورنال، سی ان ان، نیویورک تایمز، الجزیره، فرانسه ۲۴، میدیاپارت، ال پائیس، اسوشیتدپرس، لوموند، بلومبرگ، اکونومیست، رویترز و صدای آمریکایی در بین شماره‌های این فهرست است.

استفاده از نرم افزار برای هک تلفن‌های گزارشگران الجزیره و یک خبرنگار مغربی پیشتر توسط سیتیزن لب که یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه تورنتو است گزارش شده بود. دو شماره تلفن متعلق به زنان نزدیک به جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی که توسط یک جوخه ترور سعودی در سال ۲۰۱۸ به قتل رسید، در بین شماره‌هایی است که در این فهرست پیدا شده است.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش داد شماره‌های این فهرست همچنین متعلق به روسای دولت‌ها و نخست وزیران، اعضای خانواده‌های سلطنتی عرب، دیپلمات‌ها، سیاستمداران، و همچنین فعالان و صاحبان سرمایه است.

گاردین در گزارشی نوشت: تحقیقات نشان دهنده "سوءاستفاده مداوم و گسترده" از پگاسوس است، که ان اس مدعی است برنامه‌ای برای استفاده علیه تروریست‌ها و تبهکاران بوده است. بنا بر گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی چندین بار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی به صورت مخفیانه دیدار کرده و مسئولان اطلاعاتی دو طرف هم به طور منظم با هم دیدار داشته اند.

همکاری‌های امنیتی و جاسوسی احتمالا یکی از مهمترین بخش‌های همکاری میان رژیم سعودی و صهیونیستی بوده است.


کد مطلب: 770286

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/770286/اسرائیل-ترور-خاشقچی-دست-داشته

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com