جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آمریکا مبادله زندانیان را به وین گره زده است

دوشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 770220
آمریکا مبادله زندانیان را به وین گره زده و به دنبال استفاده از آن ها به عنوان ابزاری در مذاکرات است.عراقچی گفت تبادل زندانیان را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن، باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می شود
آمریکا مبادله زندانیان را به وین گره زده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه خراسان، در حالی که رسانه ها و مقامات غربی در روزهای گذشته مدام بر طبل آمادگی خودشان برای مذاکره و آماده نبودن ایران برای ادامه گفت وگوهای وین می کوبیدند ، سرانجام عباس عراقچی رئیس هیئت مذاکره کننده ایرانی آب پاکی را روی دستشان ریخت و رسما اعلام کرد که تا روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور جدید خبری از مذاکرات نیست. البته توضیحات عراقچی که در یک رشته توئیت منتشر شد یک نکته دیگر هم داشت که آن بر هم زدن یک توافق مهم و بشردوستانه میان ایران با آمریکا و انگلیس برای تبادل 10 زندانی بود که گویا باز هم با بدعهدی طرف مقابل روبه رو و متوقف شده است . معاون سیاسی وزارت خارجه شامگاه شنبه در قسمت اول رشته توئیت خود نوشت : «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است.  روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند.

این اقتضای هر دموکراسی است».عراقچی در بخش دوم توئیتش به موضوع تبادل زندانیان اشاره و خاطرنشان کرد: «آمریکا و انگلیس باید این نکته را درک و ایجاد ارتباط بین یک تبادل انسانی - که آماده اجراست - با برجام را متوقف کنند.  تبادل (زندانیان) را گروگان اهداف سیاسی قرار دادن،‌ باعث از دست دادن هم تبادل و هم توافق می‌شود».

وی همچنین نوشت:« ۱۰ فرد زندانی از همه طرف‌ها می‌توانند همین فردا آزاد شوند، اگر آمریکا و انگلیس به تعهدات خود در توافق به عمل آمده عمل کنند».با این اعلام عراقچی به نظر می رسد در کنار مذاکرات هسته ای وین گفت وگوهایی هم برای تبادل زندانیان در جریان بوده که اتفاقا برخلاف مذاکرات احیای برجام که نتیجه ملموسی نداشت در این حوزه به دستاوردهای خوبی رسیده بودند اما با زیاده خواهی  و بدعهدی آمریکا و انگلیس این مسیر نیز فعلا متوقف شده است .در واکنش به رشته توئیت عراقچی ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بیانیه ای صادر کرد و در آن با انکار موضوع تبادل زندانیان مدعی شد که« این اظهارات تلاشی تکان‌دهنده و خشمگین‌ کننده برای رفع تقصیر و شانه خالی کردن از مسئولیت بن‌بست کنونی در بازگشت متقابل احتمالی به پایبندی به برجام است».

این بیانیه که توسط «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا صادر شده، ادامه می‌دهد: «ما آماده هستیم تا به ‌محض این که ایران تصمیمات مقتضی را اتخاذ کرد، به وین بازگردیم و کار روی بازگشت متقابل به برجام را تکمیل کنیم».اظهارات وقیحانه طرف آمریکایی در حالی است که ده ها زندانی ایرانی در آمریکا و سایر نقاط جهان هم اکنون به دلیل تحریم های ظالمانه و غیرقانونی این کشور در بند هستند و آمریکایی ها سعی دارند تا از این ابزار برای فشار بر کشورمان در حوزه برجام استفاده کنند.

این مشکل را می توان در توئیت سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه که ساعاتی بعد و در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی که منکر توافق با ایران درباره تبادل زندانیان شده‌ بودند، دید.خطیب زاده نوشت:« حیرت آور است که آمریکا این واقعیت ساده را منکر می‌شود که درباره زندانیان و بازداشت شدگان توافقی حاصل شده است. حتی درباره نحوه اعلام عمومی آن. وی افزود:درباره  تبادل بشردوستانه (زندانیان) و آزادی ۱۰ زندانی از همه طرف‌ ها با آمریکا و انگلیس در وین  - جدا از برجام - توافق شد». سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر اعلام کرد که ایران همین امروز آماده انجام این کار و اجرایی کردن این توافق است.

درباره جزئیات این تبادل یک منبع آگاه به خراسان گفت :قرار بود 4 زندانی ایرانی آمریکایی در ایران با 4 زندانی ایرانی در آمریکا و همچنین دو زندانی ایرانی انگلیسی مبادله شوند . این توافق در وین صورت گرفته اما همچون بدعهدی های فاحش غربی ها در خصوص برجام در این حوزه نیز بر خلاف ادعاهای حقوق بشری که دارند به توافقات عمل نکرده اند هر چند تهران به دلایل انسان دوستانه همچنان حاضر است این تبادل به زودی انجام شود.با این حال، اظهارات ند پرایس از جهاتی موید علت نداشتن اطمینان به آمریکا و گرفتن تضمین ‌های لازم برای اجرای تعهدات آمریکا و خارج نشدن از توافق برجام است.

دولت آمریکا به راحتی توافق انجام شده درباره زندانیان را که حتی نحوه اعلام آن مشخص شده انکار می‌کند و بر خلاف ادعاهایی که دارد، اهمیتی به گرفتاری ‌های زندانیان دو کشور نمی دهد. چه تضمینی وجود دارد به تعهدات خود درباره برجام عمل کند همچنان که سابقه عهدشکنی آمریکا بر کسی پوشیده نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *