کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هرگز گوش پاکن استفاده نکنید!

26 تير 1400 ساعت 12:46

متخصص گوش، حلق و بینی با بیان اینکه استفاده از گوش پاک کن توصیه نمی‌شود،گفت: چون می‌تواند موجب صدمه زدن به مجرای گوش خارجی شده و منجر به عفونت شود.


به گزارش جهان نیوز، محمد اجل لوئیان، متخصص گوش، گلو و بینی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره «التهاب گوش و نشانه‌های آن»، گفت: التهاب به معنی تورم و به هم ریختگی و بی نظمی ایمنی قسمتی از بدن است و التهاب گوش میانی یعنی اینکه مخاط گوش میانی متورم شده باشد.

وی ادامه داد: التهاب گوش میانی در کودکان و بزرگسالان دیده می‌شود اما معمولا در کودکان شایع‌تر است. زمانی که به دستگاه تنفسی حمله ویروسی می‌شود متعاقب آن این ویروس به گوش میانی هم راه می‌یابد و موجب تورم مخاط گوش میانی شده و ترشحات آبکی که در نهایت عفونی می‌شوند به وجود می‌آید.

این متخصص گوش، گلو و بینی تاکید کرد: علائم التهاب گوش میانی در کودکان و برزگسالان متفاوت است و معمولا در کودکان این التهاب با تب و گوش‌درد و در برخی موارد حاد با تشنج شروع می‌شود.

اجل لوئیان بیان داشت: در کودکانی که خیلی کوچک هستند و نمی‌توانند بگویند درد دارند معمولا دست خود را به سمت گوش می‌برند و گوش خود را می‌کشند. التهاب گوش میانی در وهله اول بدون درد و احساس پُری گوش است و به تدریج با تب خود را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: التهاب گوش را در صورت تشخیص سریع می‌توان حتی بدون آنتی بیوتیک درمان کرد. این بیماری محدود به فرد است و معمولا به خودی خود بهبود می‌یابد و فقط در موارد کمی به درمان آنتی‌بیوتیکی نیاز دارد؛ بنابراین اگر سریع تشخیص داده شود با درمان‌های محافظتی بهبود می‌یابد.

این متخصص گوش، گلو و بینی در مورد راهکارهای پیشگیری از این بیماری، تصریح کرد: تا حدودی می‌توان از التهاب گوش میانی پیشگیری کرد. وقتی مقابل عوامل مختلف ویروسی مثل سرماخوردگی و عوامل آلرژن مثل گرده‌های گیاهی و حیوانی قرار نگیریم تا حدودی می‌توانیم از بروز التهاب در گوش میانی جلوگیری کنیم.
اجل لوئیان  متذکر شد: عوامل ویروسی و آلرژن می‌توانند زمینه تورم را ایجاد کنند تا فرد در مواجهه با حمله ویروسی به التهاب گوش میانی دچار شود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان گفت خشک کردن گوش می‌تواند از التهاب گوش میانی جلوگیری کند، اظهار داشت:خشک کردن گوش فقط در مواردی است که التهاب گوش خارجی داشته باشیم که در این زمان می‌توان با سشوار و حوله گوش خارجی را خشک کرد.

این متخصص گوش،حلق و بینی متذکر شد: استفاده از گوش پاک کن توسط پزشکان گوش و حلق و بینی توصیه نمی‌شود؛ چون می‌تواند موجب صدمه زدن به مجرای گوش خارجی شده و منجر به عفونت می‌شود؛ اینکه کاری کنیم آب درون گوشمان نرود هم توصیه نمی‌شود .

اجل لوئیان ابراز داشت: آب پس از ورود به گوش در کسانی که پرده گوش سالم دارند خارج می‌شود و مشکل ندارد و افرادی هم که پرده گوششان سوراخ است هم باید به توصیه پزشک عمل کنند. جلوگیری از ورود آب به گوش و استفاده از گوش پاک کن هیچ نقشی در جلوگیری از التهاب گوش میانی ندارد.

وی تاکید کرد: التهاب گوش میانی در بزرگسالان خطرناک تر از کودکان است و بزرگسالان باید در صورت عفونت و التهاب گوش میانی که با گوش درد و تب و حالت تهوع همراه است به سرعت به پزشک مراجعه کنند.


کد مطلب: 770026

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/770026/هرگز-گوش-پاکن-استفاده-نکنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com