جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

علت بوی سوختگی یخچال

پنجشنبه ۲۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 769852
علت بوی سوختگی یخچال
اگر بوی سوختگی از یخچال به مشامتان برسد مطمئنا باعث نگرانی شما می‌شود. از اصلی‌ترین علت های بوی سوختگی بخاطر گرمای بیش از حد سیم کشی برق دستگاه می‌باشد. بعضی از مشکلات الکتریکی می‌تواند باعث ایجاد سوختگی و در نتیجه بوی سوختگی در یخچال شوند. در صورت وجود بوی سوختگی از یخچال باید هرچه سریعتر یخچال خود را تعمیر کنید.

طبق اعلام سازمان آتش نشانی آمریکا، آتش سوزی های ناشی از نقص  فنی در سسیتم های الکتریکی هر ساله جان ۳۱۰ آمریکایی را میگیرد و ۱۱۰۰ نفر زخمی می‌شوند.

لوازم معیوب برقی، علت اصلی آتش سوزی ها در آمریکا هستند. بنابراین اگر متوجه ی بوی سوختگی در یخچال شدید آن را جدی بگیرید. یکی از بیشترین دلایل آتش سوزی در منازل بخاطر آتش گرفتن یخچال ها گزارش شده. یکی از خطر ناک ترین لوازم خانگی برقی که مهم‌ترین عامل آتش سوزی هستند، یخچال ها می باشند.

ما در این مقاله از مدرن تکنیک که بعنوان نمایندگی تعمیرات یخچال فعالیت داریم، به بررسی علت های سوختگی در یخچال ها که نتیجه ی بوی سوختگی در یخچال می‌باشد می‌پردازیم.

همچنین در ادامه راه حل هایی برای جلوگیری از آتش گرفتن یخچال ها را ارائه می دهیم تا شاید از اعزام یخچال شما به تعمیرگاه یخچال جلوگیری کنیم.

علت بوی سوختگی در داخل یا خارج یخچال چیست و چگونگ این مشکل را رفع کنیم؟
همان طور که در قسمت مقدمه بیان کردیم، علت اصلی سوختن و آتش گرفتن یخچال، بخاطر معیوب بودن  سیم کشی یا خرابی قطعات الکتریکی یخچال و همچنین سیم کشی بد ساختمان می باشد. که بر اثرسوختن قسمی از یخچال، بوی سوختگی ایجاد می‌شود.

برای رفع مشکل و فهمیدن عیب دستگاه ابتدا باید درب را باز کنید و به دنبال علائم گرمای بیش از حد در فضای داخلی و خارجی یخچال باشید. ممکن است متوجه دود ناشی از سیم کشی یا لامپ داخل یخچال شوید. همچنین ممکن است بخشی از یخچال یا فریزر به طور قابل ملاحظه ای داغ باشد. احتیاط کنید که هیچ سیمی را که آسیب دیده لمس نکنید. این وضعیت بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به برق گرفتگی شود. مهمترین کاری که باید در این شرایط انجام دهید این است که پریز برق یخچال را از برق جدا کنید. زیرا احتمال آتش سوزی وجود دارد. موارد مهمی که در صورت متوجه شدن بوی سوختگی باید به آن دقت کنید، این است که بدانید دقیقا کجای یخچال خیلی گرم شده و در صورت وجود دود باید مبدا آن را ببینید و ببینید که دود از کجا می‌آید!  و چه مدت متوجه آن شده اید.

روشن ماندن چراغ داخل یخچال
یکی دیگر از علت های سوختن قسمتی از یخچال می تواند بخاطر نقص در لامپ داخل یخچال باشد. لامپ داخل یخچال توسط یک سوئیچ اهرم کوچک یا کلید فشار دکمه ای که در درب یخچال نصب شده اداره می شود. هنگام بسته شدن درب روی آن فشرده می‌شود و سوئیچ مدار را قطع می کند و لامپ را خاموش می کند. با باز شدن درب، سوئیچ مدار را کامل می کند و باعث می شود که چراغ روشن شود. اما در بعضی از یخچال ها بخاطر نقص در طراحی، آن ها به گونه ای بودند که  بعد از بسته شدن درب، چراغ یخچال روشن می ماند. همین امر منجر به گرم شدن بیش از حد پلاستیک دور لامپ می شد و در نتیجه خطر آتش سوزی وجود داشت. در صورت وجود این مشکل شاید سوئیچ درب گیر کرده باشد. بنابراین باید سوئیچ درب را بررسی کنید و در صورت لزوم سوئیچ درب را تعمیر یا تعویض کنید و همچنین شاید لازم باشد لامپ را تعویض کنید.

وجود مشکل در سیم کشی داخلی دستگاه
همچنین فرسودگی سیم کشی داخلی یخچال، می تواند منجر به اتصالی و سوختگی سیم ها و حتی در موارد شدید به آتش سوزی منجر شود. ولی نگران نباشید، چون در اکثر مواقع فیوز هایی در خود دستگاه و یا حتی در ساختمان تعبیه شده است، که مانع از وقوع این اتفاقات می گردد.

مطالعه شود!

مشکل درسیم کشی ساختمان
همچنین ممکن است یکی دیگر از دلایل آتش سوزی بخاطر معیوب بودن سیم کشی خانه ها باشد که باعث بوی سوختگی می شود. این مشکل بیشتر اوقات در خانه های قدیمی که دارای سیم کشی های قدیمی و فرسوده هستند اتفاق می افتد.

یکسره شدن ترمودیسک و بیش از حد کار کردن المنت
ترمودیسک یخچال فریزر وظیفه ی قطع کردن المنت در دمای بیش از اندازه بالا را دارد. همچنین در دماهای پایین تر وصل خواهد بود. در بعضی موارد نادر پیش می آید که ترمودیسک قابلیت قطع و وصل کردن برق را متناسب با دما از دست می‌دهد. به عبارت دیگر در مواقعی ممکن است ترمو دیسک کلا قطع شود که در این صورت المنت اصلا وارد مدار نخواهد شد. در مواقعی دیگر(هر چند نادر) ترمودیسک یکسره می‌شود که در این صورت المنت یکسره کار خواهد کرد که نتیجه ی آن امکان سوختگی داخل دستگاه وجود خواهد داشت.

نقص فنی در طراحی
شرکت های سازنده ی وسایل برقی باید طوری لوازم خود را طراحی کنند، که در صورت خراب شدن کسی صدمه نبیند. آن ها نباید بخاطر سود دهی و مسائل اقتصادی خود استاندارد ها را رعایت نکنند. جدای کیفیت دستگاه ها، ما نیز باید همیشه یک سری مسائل ایمنی را در نظر بگیریم تا از وقوع اتفاقات نا خوشایند جلوگیری کنیم. سازندگان یخچال باید در ساخت قسمت پشت و پایه های یخچال به جای پلاستیک از فلز استفاده کنند تا خطرات ناشی از آتش سوزی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. در یخچال هایی که پشت آن ها از پلاستیک ساخته شده، بعد از گذشت ۹۰ ثانیه و در یخچال هایی که قسمت پشت و پایه های آن از فلز ساخته شده ۲۰ دقیقه سرعت آتش گرفتن تخمین زده شده است.

نکات مهم

. برای جلوگیری از آتش سوزی در یخچال و منزل، سیم برق یخچال و پریز برق را به طور مرتب بررسی کنید. در صورت خراب بودن، آن ها را تعویض کنید.

. از پریز برقی که یخچال به آن متصل است، برای وسایل برقی دیگر نیز استفاده نکنید. در واقع بار آن پریزر برق را زیاد نکنید.

. در صورت کثیفی و وجود گرد و غبار روی کندانسور، باید کندانسور و اجزای آن را تمیز کنید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *