کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش شهرستانهای قرمز کرونا به عدد ۱۴۳

18 تير 1400 ساعت 13:05

شناسایی بیش از ۲۳هزار بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته حکایت از این واقعیت دارد که باید دوباره منتظر روزهای سخت و تلخ کرونایی در موج پنجم بیماری باشیم.


به گزارش جهان نیوز به نقل از تسنیم، پیک پنجم کرونا از استان‌های جنوبی کشور کلید خورد و حالا 143 شهرستان در کشور به رنگ قرمز  186 شهرستان به زنگ نارنجی،  119 شهرستان به رنگ زرد و  صفر شهرستان به رنگ آبی در آمده‌اند.

بر این اساس، علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، از  فردا 19 تیرماه شهرستانهای خوی (آذربایجان غربی)، اردبیل (استان اردبیل)، آران و بیدگل و خمینی‌شهر (اصفهان)، دره‌شهر (ایلام)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، قوچان (خراسان رضوی)، هندیجان (خوزستان)، گرمسار (سمنان)، ممسنی (فارس)، آق‌قلا، کردکوی، گالیکش و گرگان (گلستان)، بندر انزلی، رودبار و رودسر (گیلان)، دلفان و سلسله (لرستان)، بهشهر، جویبار، رامسر و فریدونکنار (مازندران)، دلیجان و محلات (مرکزی) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

در چنین شرایط، ستاد ملی مقابله با کرونا، همچون موج‌های قبلی کرونا، محدودیت‌هایی اعمال کرده است که از جمله آنها می‌توان به ممنوعیت ورود و خروج از شهرهای قرمز اشاره کرد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از 16 تا 17 تیرماه 1400 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 23 هزار و 391 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید 19 در کشور به سه میلیون و 327 هزار و 526 نفر رسید.

همچنین، با فوت 136 بیمار کووید 19 در شبانه روز گذشته مجموع جانباختگان به 85 هزار و 397 نفر رسید.

در حال حاضر 120 شهر کشور در وضعیت قرمز، 182 شهر در وضعیت نارنجی، 146 شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

به نظر می‌رسد که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده و باید منتظر تکرار تجربه‌های سخت و تلخ موج‌های قبلی باشیم. اما، موج جدید بیماری یک تفاوت با موج‌های قبلی دارد و آن هم ویروس جهش یافته "دلتا" است. ویروسی که گفته می‌شود قدرت سرایت آن 140 برابر ویروس انگلیسی است و در حال تبدیل شدن به ویروس غالب در کشور است.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با عنوان این مطلب که پیک پنجم کرونا در تهران شکل گرفته اظهار کرد: شواهد گواه این موضوع است که خیز پنجم کرونا با سویه دلتای هندی در حال شکل گیری است.

وی با بیان اینکه تعداد مراجعان سرپایی با علامت‌های مشکوک و یا قطعی ابتلاء به کرونا در سه هفته اخیر 24 درصد رشد داشته است، نسبت به افزایش مواردی بستری و پر شدن تخت‌های اختصاص یافته به مبتلایان به کرونا در تهران هشدار داد و افزود: اصول درمانی دلتا با ویروس‌های قبلی تفاوت چندانی ندارد و فقط به دلیل اینکه برخی از بیماران نیازمند بخش‌های مراقبتی ویژه باشند ممکن تمهیدات بخش‌های مراقبتی ویژه بیشتر در نظر گرفته شود.

زالی ادامه داد: در این شرایط حتماً اصول بهداشتی از جمله فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها را به طور کامل رعایت و همچنان از دورهمی‌ها پرهیز کنند. زیرا، تجمعات درون خانوادگی می‌تواند عامل مؤثری در انتشار بیماری باشد.
وی با عنوان این مطلب که تعداد زیادی از مراجعان اخیر به بیمارستان‌ها از افراد یک خانواده با درجات متفاوت بیماری هستند، گفت: اگر فردی دچار علائم است باید به سرعت خود را ایزوله کند تا سبب انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده نشود.
 


بیش از 1000 مورد کرونا در اصفهان شناسایی شد
به گزارش تسنیم از اصفهان، آرش نجیمی در جمع خبرنگاران، با اشاره به آمار بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در 24 ساعت گذشته، اظهار داشت: در این بازه زمانی تعداد کل موارد نمونه‌گیری شده ویروس کرونا در استان3052  نفر بودند که 1036 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان اصفهان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: از این تعداد بیمار جدید مبتلا به کرونای شناسایی شده 268  نفر در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شدند همچنین طی این  مدت 139  بیمار بهبود یافته از مراکز درمانی ترخیص شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 1098  بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: از این تعداد 147   بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

نجیمی آمار مرگ و میر بیماران مشکوک به کرونا طی 24 ساعت اخیر در استان اصفهان را 15 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 10  نفر فوت شده کرونا مثبت قطعی بوده است.

8 نفر دیگر بر فوتی‌های کرونایی استان بوشهر افزوده شد
به گزارش تسنیم از بوشهر، سعید کشمیری با اشاره به وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر اظهار داشت: 8 شهرستان در وضعیت قرمز و 2 شهرستان دیگر در شرایط نارنجی کرونایی قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر باتأکید بر رعایت پروتکل بهداشتی برای مصون ماندن از ابتلا به بیماری کرونا خاطر نشان کرد: تنها راه جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک، پرهیز از دورهمی و تجمعات است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به لزوم اعمال محدودیت‌ها بر اساس رنگ‌بندی شهرها تصریح کرد: تمام محدودیت‌های کرونایی بر اساس رنگ‌بندی در شهر‌های استان بوشهر به قوت خود باقی است.

وی از فوت 8 بوشهری دیگر به سبب ابتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته خبر داد و بیان کرد: 4 آقا و 4 خانم به سبب ابتلا به بیماری کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر جان خود را از دست دادند و تاکنون یک‌هزار و 296 نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به سبب ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.

کشمیری، آمار بالای فوتی‌های کرونایی در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: متأسفانه آمار بالای مرگ و میر به سبب ابتلا به کرونا زنگ خطری برای استان محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به بستری 420 نفر در بخش کرونایی مراکز درمانی استان بوشهر خاطر نشان کرد: از این تعداد بیمار بستری، 38 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و 15 نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر واکسیناسیون علیه بیماری کرونا را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: تاکنون 75 هزار واکسن در استان بوشهر به قشرهای مختلف بالای 70 سال، قشرهای آسیب‌پذیر و گروه‌های بهداشتی و درمانی استان بوشهر تزریق شده که 55 هزار نفر مرحله نخست و 20 هزار نفر 2 نوبت دریافت کرده‌اند.

وی از شدت گرفتن تزریق واکسن کرونا در استان بوشهر خبر داد و افزود: با انتقال محموله‌های جدید، تزریق واکسن کرونا شدت گرفته و به‌زودی افراد بالای 60 سال هم این واکسن دریافت می‌کنند.

آمار بستری‌های کرونا در کرمان از مرز 700 نفر گذشت
به گزارش تسنیم از کرمان، رنگ‌بندی شهرستان‌های استان کرمان برای چندمین بار در روزهای گذشته تغییر کرد و از امروز 17 شهرستان از 23 شهرستان استان کرمان در وضعیت قرمز قرار گرفتند که از این تعداد شش شهرستان رفسنجان، جیرفت، بم رودبار، کهنوج و منوجان در وضعیت قرمز پررنگ، 11 شهرستان کرمان، شهربابک، سیرجان، رابر، ارزوئیه، فاریاب، عنبرآباد، ریگان، فهرج، نرماشیر و قلعه‌گنج در وضعیت قرمز هستند و از شش شهرستان باقیمانده چهار شهرستان بافت، بردسیر، انار و زرند در وضعیت نارنجی و تنها دو شهرستان راور و کوهبنان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

به گفته مسئولان وضعیت شهرستان‌های استان کرمان به دلیل همجواری با استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان وخیم است و احتمال کمبود تخت‌های بیمارستانی و استفاده از فضاهای نقاهتگاهی در این روزهای آینده در استان دور از انتظار نیست.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا بیان کرد: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 701 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 320 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 59 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 166 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 81 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 75 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 117 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 24 هزار و 652 مورد رسیده است.

وی به فوت 13 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 194 نفر رسیده است.

804 بیمار کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند
به گزارش تسنیم از بندرعباس، اوضاع کرونایی هرمزگان بسیار نامطلوب و بحرانی است و این استان با کمبودهای زیادی در مقابله با این ویروس خطرناک مواجه است. 

باز هم رکورد بیماران بستری در این استان شکسته شد، چند روزی است در این استان آمار بستری‌ روزانه از 200 نفر عبور کرده و مجموع بیماران بستری بستری نیز از مرز 800 نفر گذشته است. 

این در حالی است که هرمزگان با کمبود شدید تخت بیمارستانی و کادر درمانی مواجه است و اگر وضعیت فعلی تداوم یابد احتمال وقوع سونامی کرونا دور از ذهن نیست و این استان باید خود را برای شرایط بسیار سخت‌تر با توجه به سهل انگاری غیر مسئولانه مسئولان کشوری آماده کند. 

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: روزانه بالغ بر 2500 تست در استان هرمزگان از افراد مشکوک گرفته می‌شود که تا حدود زیادی این تست‌ها مثبت می‌شود، تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعا 338265 بوده است. 

وی افزود: روند بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان همچنان سیر صعودی دارد و در حال حاضر 804 نفر با تشخیص کووید 19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند. 

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از این تعداد 104 بیمار در بخش آی‌سی‌یو تحت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند و وضعیت 14 بیمار بسیار وخیم گزارش شده است. 

وی تصریح کرد: همچنان روند قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در استان صعودی است و در حال حاضر 10229 نفر قرنطینه در منزل هستند و امیدواریم قرنطینه خود را رعایت کنند. 

نوروزیان گفت: متاسفانه در شبانه روز گذشته کرونا جان 3 نفر دیگر شامل 2 زن و 1 مرد در محدوده سنی 60 الی 68 سال از شهرستان‌های بندرعباس و بستک را گرفت و شمار جان باختگان به 1489 نفر رسید. 

وی تصریح کرد: متاسفانه سویه دلتا نیز در استان هرمزگان مشاهده شده و یک مورد قطعی ابتلا به این ویروس در شهرستان میناب به ثبت رسید که متاسفانه جان خود را نیز از دست داد.

شیب افزایشی ابتلا به ویروس کرونا در اردبیل ادامه دارد
شهرام حبیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: در طی روزهای اخیز میزان افزایش بستری‌ها و نیز شرایط بحرانی در استان حاکم شده که در صورت بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در 24 ساعت گذشته 41 بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری شدند و مجموع واکسن تزریق شده در استان اردبیل در دو نوبت اول و دوم نیز 96 هزار و 829 واکسن بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل ادامه داد:در طول این مدت 29 بیمار کرونایی نیز با بهبودی نسبی از بیمارستان‌های استان اردبیل مرخص شدند.

حبیب‌زاده بیان کرد: در حال حاضر شمار کل بیماران بستری در استان اردبیل 228 نفر است که از این تعداد 55 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه ICU قرار دارند.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های‌ اردبیل و مشگین‌شهر در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های خلخال، اصلاندوز، گرمی، پارس‌آباد، بیله‌سوار، نمین، سرعین، نیر و کوثر در وضعیت زرد قرار دارند.

خطر مرگ ناشی از کرونا در ایلام در حال افزایش است
 محمد کریمیان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در ایلام  اظهار داشت: مهران با 15 بستری جدید و ایلام با هشت نفر بیشتری تعداد بستری های جدید را به خود اختصاص دادند.
وی افزود: همچنین از بستری های جدید سه نفر مربوط به دهلران، سه نفر دره شهر و یک نفر نیز مربوط به بدره است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: در 24 ساعت گذشته 82 ابتلای جدید کرونا ثبت شد و مجموع مبتلایان در استان به 40 هزار و 790 نفر افزایش یافت.

کریمیان یادآور شد: مورد فوتی ناشی از کرونا در 24 ساعت گذشته ثبت نشده و مجموع فوتی های استان تا این لحظه 807 نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: شهرستان‌های ایلام، چوار و مهران در وضعیت قرمز، دره شهر و دهلران در وضعیت نارنجی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند.

ابتلای کرونایی در قزوین 28 درصد کاهش یافت 
به گزارش تسنیم از قزوین، با وجود افزایش قابل توجه آمار ابتلا و بستری‌های کرونایی در هفته اخیر اما همچنان آمارهای روزانه مدیریت بیماری کووید19 در استان قزوین بسیار پرنوسان است و نکته مهم در این نوسان‌ها پایین ماندن میزان مرگ‌ومیر کرونایی به رغم افزایش جمعیت مبتلایان و بستری‌هاست که می‌تواند یک اثبات محکم برای تاثیر واکسیناسیون بر کنترل میزان فوتی‌های به رغم افزایش ابتلا باشد. بنابراین پیگیری برای واکسیناسیون افراد بالای 70 سال که 80 درصد مرگ‌ومیر کرونایی در 16 ماه اخیر را به خود اختصاص دادند، مهمترین عامل در کنترل میزان فوتی‌ها در هفته‌های اخیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین درباره آخرین آمار بیماری کرونا در استان اظهار داشت: آمار مبتلایان کرونایی ما در 24 ساعت اخیر نسبت به روز قبل 28 درصد کاهش یافته و در این مدت 172 بیمار کرونایی جدید در سطح آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی و مراکز منتخب کووید19 شناسایی شدند.

پیمان نامدار همچنین از کاهش 18 درصدی میزان بستری‌های روزانه کرونایی خبر داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته 63 بستری جدید داشتیم که نسبت به روز پیش 14 نفر کمتر بوده است؛ اما آمار بیماران بستری بدحال ما در بخش مراقبت‌های ویژه یک نفر افزایش یافته و در حال حاضر 20 بیمار بدحال ما با اتصال به دستگاه کمک‌تنفسی ادامه حیات می‌دهند.

سخنگوی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کروننای استان قزوین به افزایش 22 درصدی آمار روزانه بیماران بهبودیافته اشاره کرد و افزود: در 24 ساعت اخیر 54 بیمار کرونایی با علائم نقاهت قطعی را از بیمارستان‌های استان مرخص کردیم که 12 نفر بیشتر از روز پیش بود.

نامدار همچنین از نصف شدن میزان فوتی‌های کرونایی بعد از 2 روز ثبات در آمارها خبر داد و گفت: در شبانه‌روز گذشته فقط یک بیمار کرونایی بدحال را به خاطر شدت علائم تنفسی از دست دادیم. در نهایت هم مجموع کل بستری‌های ما در بیمارستان‌های استان به 287 نفر رسید که 4 نفر از روز گذشته هم بیشتر بود و نزدیک شدن این عدد به 300 نفر نشان‌دهنده افزایش تدریجی بستری‌ها طی روزهای آینده است.

وی ادامه داد: در زمینه واکسیناسیون کرونایی هم بعد از اخذ سهمیه جدید واکسن چینی سینوفارم و آسترازنکا از بحران تجمع سالمندان در جلوی مراکز واکسیناسیون خلاص شدیم و در حال حاضر بیش از 100 هزار دوز واکسن کرونا به گروه‌های حساس و هدف در استان قزوین تزریق شده است.

افزایش بیماران بستری در کاشان و آران و بیدگل
به گزارش تسنیم از  کاشان، ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان مجدد در وضعیت قرمز قرار گرفته است و به نظر می رسد وارد پیک پنجم کرونا شده است.

مهدی دلاوری  با بیان اینکه طی 24 ساعت گذشته 26 بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد 20 بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان بستری شده و شش بیمار نیز در بیمارستان سیدالشهداء شهرستان آران و بیدگل بستری شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل 32 و حداکثر 92 سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز بیماران حداقل 26 و حداکثر 74 سال سن دارند و به عنوان بیمار حاد تنفسی بستری شدند.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون 157 بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد 133 بیمار در شهرستان کاشان و 24 بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری شدند.

وی از بستری 17 بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی 24 ساعت گذشته متاسفانه یک بیمار آقا 57 ساله و یک بیمار خانوم 79 ساله در شهرستان کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی 24 ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به 94 مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی 24 ساعت گذشته تعداد 187 بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و تاکنون یک هزار و 141 نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

فوت 5 بیمار کرونایی در البرز در شبانه روز گذشته
مهرداد بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  کرج در مورد آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان البرز اظهار داشت: در حال حاضر کرج در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد و همه موارد مربوط به تعطیلی و محدودیتها برای این شرایط باید لحاظ شود.

وی افزود: اعمال محدودیت در مشاغل نیاز به بخشنامه و ابلاغ ندارد و باید این محدودیت‌ها فوری اجرا شود.

سخنگوی ستاد کرونایی استان البرز با بیان اینکه طالقان و اشتهارد در وضعیت نارنجی قرار دارند، بیان کرد: در حال حاضر بیش از 700 نفر در مراکز درمانی و بیمارستانی استان البرز بستری هستند.

بابایی با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته 1600 نفر به مراکز بهداشتی و درمانی استان البرز مراجعه کرده اند ، تصریح کرد: در 24 ساعت گذشته 5 نفر بر اثر ابتلا به کرونا در استان البرز جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه مشکلی در حال حاضر در مورد تخت بیمارستانی نداریم، ادامه داد: برگزاری مراسمات در تالارها ممنوع بوده و رستورانها نیز باید به شکل بیرون بر غذا به شهروندان عرضه کنند.
 


کد مطلب: 769296

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/769296/افزایش-شهرستانهای-قرمز-کرونا-عدد-۱۴۳

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com