پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۵

«رئیسی» راه برجام موشکی و منطقه ای را نبندد

جمعه ۱۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب: 769294
آمریکا باید به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، آیسا، ویزا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را لغو کند. در این صورت عملا ترفند تغییر برچسب های تحریمی نیز بلااثر می شود.
«رئیسی» راه برجام موشکی و منطقه ای را نبندد
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «رئیسی راه برجام را نبندد» به قلم «علی بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«آمریکایی‌ها مدعی بودند که برجام سال ۲۰۱۵ تمام شده و حاضر هستند برجام جدیدی را امضا کنند که موضوعات دیگری هم دربرگیرد. موضوعات چهارگانه رعایت حقوق بشر، موشکی، کشورهای منطقه و کمک اقتصادی. بنابراین اختلاف از همان اواخر دوره پنجم در وین آغاز شد و ایران حاضر نبود راجع به چهار موضوع وارد مذاکره شود. از طرفی بایدن هم تحت فشار کنگره و هم تحت فشار عربستان سعوی و اسرائیل بود که ایران پذیرای شرایط چهارگانه هم باشد. دوره ششم با بن بست مواجه شد و در ادامه همچنان اختلاف بر سر همین است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«به‌رغم تلاش‌هایی که کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه به خرج دادند اما نتیجه‌ای حاصل نشد تا ایران را در شرایطی که آمریکایی‌ها کاملا موافق بودند تحریم‌های حاصل از شکست برجام را بردارند، وادار کنند تن به پذیرش چهار شرط دهد... دولت آقای رئیسی اگر بخواهد مشکلاتی که گریبانگیر کشور شده را حل کند، راهی جز مذاکره ندارد. درحقیقت بازگشت به برجام کافی نیست».

روزنامه آرمان در این یادداشت تصریح کرد:«چندی پیش عربستان سعودی اعلام کرد حاضر است ارتباطات با ایران را تقویت و احیا کند، مشروط بر بیرون رفتن ایران از کشورهای عربی که دقیقا همان خواست آمریکاست. بنابراین نزدیکی و رابطه ما با شیخ‌نشین‌های خلیج فارس و عربستان هم  در گروی مذاکره است».

برخی از رسانه ها و فعالین اصلاح طلب آشکارا به بلندگوی کاخ سفید در ایران تبدیل شده اند. نویسنده یادداشت مذکور تاکید کرده که بازگشت به برجام کافی نیست و ایران باید در گام بعد وارد مذاکرات موشکی و منطقه ای شده و از کشورهای عربی- عراق و سوریه- خارج شود.

یک سوال؛ چرا دولت آقای روحانی در قلب راکتور هسته ای بتن ریخت؟! چرا غنی سازی ۲۰ درصد به واسطه برجام متوقف شد؟! چرا سانتریفیوژها از کار افتاد؟! چرا بخش اعظم اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور منتقل شد؟!

این اقدامات انجام شد چرا که مقامات ارشد دولت از جمله آقایان روحانی، ظریف، عراقچی و صالحی تاکید داشتند که به واسطه این اقدامات، تمامی تحریم ها از جمله تحریم های مالی، بانکی، نفتی، پتروشیمی، بیمه ای، کشتیرانی، تسلیحاتی و... بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق.

اما در نهایت همانطور که منتقدان دلسوز و کارشناسان و صاحبنظران هشدار داده بودند، هسته ای رفت ولی تحریم ها در جای خود باقی ماند و چه بسا دامنه گسترده تری نیز پیدا کرد.

واقعیت این است که علیرغم تجربه تلخ و پرهزینه برجام، افراطیون اصلاح طلب اصرار دارند که صنعت موشکی و توان دفاعی و قدرت منطقه ای ایران نیز به سرنوشت هسته ای دچار شود.

برخلاف وعده های فراوان مقامات دولت روحانی و اصلاح طلبان، تحریم های ضدایرانی در ۸ سال اخیر لغو نشد. در حقیقت با امضای برجام، آمریکا به جای رفع تحریم های هسته ای، برچسب تحریم ها را عوض کرد و آن را به تحریم های تسلیحاتی، تروریسم، حقوق بشری و...تغییر دادتغییر برچسب های تحریم، یکی از ترفندهای دولت های آمریکا- هم دموکرات و هم جمهوری خواه- است.

آمریکا باید به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، آیسا، ویزا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را لغو کند. در این صورت عملا ترفند تغییر برچسب های تحریمی نیز بلااثر می شود. اما این مسئله به هیچ عنوان از سوی افراطیون اصلاح طلب مطرح نمی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناظر
این جماعت دست از سر کشور با این برجام برنمی دارند.
Iran, Islamic Republic of
اگر BBC یا VOA بخواهند راهکار پیشنهاد کنند آیا غیر از این خواهند گفت؟
United States
رئیسی رئیسی در احیای برجام منصفانه حمایتت می کنیم....
Iran, Islamic Republic of
برجام مرد و به زباله‌دان تاریخ پیوست
Iran, Islamic Republic of
اصلاح‌طلبان تا ابد ساکت شوند بهتره الان دیگه وقت شما تموم شده ....