کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیسی؛ موتور روشن، چراغ خاموش

14 تير 1400 ساعت 11:12

انتخاب کابینه مهم‌ترین وظیفه‌ای است که سیدابراهیم رئیسی پس از تنفیذ و تحلیف برعهده خواهد داشت. او با انتخاب اعضای کابینه می‌تواند نشان بدهد تا چه میزان به وعده‌هایی که داده، باور دارد


به گزارش جهان نیوز به نقل از فرهیختگان، انتخاب کابینه مهم‌ترین وظیفه‌ای است که سیدابراهیم رئیسی پس از تنفیذ و تحلیف برعهده خواهد داشت. او با انتخاب اعضای کابینه می‌تواند نشان بدهد تا چه میزان به وعده‌هایی که داده، باور دارد و از چه طریقی می‌خواهد آنها را محقق کند. اما پیش و مهم‌تر از انتخاب کابینه، رئیس‌جمهور منتخب باید شرایط واقعی کشور را از زبان وزرای دولتی که بر سر کار هستند، بشنود.

در هفته‌های گذشته برخی وزرای دولت همچون محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه، بیژن زنگنه وزیر نفت، علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، سعید نمکی وزیر بهداشت، محمد اسلامی وزیر راه و همچنین برخی مقامات دیگر همچون محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، اکبر کمیجانی رئیس‌کل بانک مرکزی، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور به‌صورت جداگانه با رئیس‌جمهور منتخب دیدار و گفت‌وگو داشتند. علاوه‌بر این دیدارها، رئیس‌جمهور و تیمش به تمامی گزارش‌ها در حوزه‌های مختلف و ازجمله مذاکرات وین دسترسی داشته‌اند. در کنار این موضوع، سیدابراهیم رئیسی تلاش کرده است نظرات و دیدگاه‌های چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی، صاحب‌نظران و تحلیلگران حوزه‌های مختلف را درباره دولت آینده و اولویت‌هایی که پیش رو دارد جویا شود و آنها را در دستورکار خود قرار دهد.

در دو هفته گذشته، از دفتر رئیس‌جمهور منتخب با بسیاری از دبیران کل احزاب، کارشناسان و صاحب‌نظران و حتی فعالان فضای مجازی تماس گرفته شده است تا پیشنهادات‌شان را برای دولت آینده  به رئیسی منتقل کنند. او البته آن‌طور که قول داده بود، از سامانه‌ای به نام «یاران رئیسی» برای معرفی مدیران و اعضای تیم ابراهیم رئیسی رونمایی کرد تا براساس آن مردم بتوانند گزینه‌هایی را که صلاحیت حضور در دولت رئیسی را دارند، در این سامانه ثبت کنند. اگرچه معرفی این سامانه اقدام قابل تاملی است اما بیش از آن، تماس دفتر رئیس‌جمهور منتخب با چهره‌هایی از دو جریان سیاسی، با واکنش‌های قابل‌توجهی همراه شده و افراد طرف مشورت از این اقدام استقبال کرده‌اند. تاکنون غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری، محمود صادقی نماینده سابق مجلس، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان، عباس عبدی و احمد زیدآبادی روزنامه‌نگار، احسان مازندرانی و مهدی نصیری فعال رسانه‌ای اعلام کرده‌اند که از دفتر رئیس‌جمهور منتخب با آنها تماس گرفته شده است.

این لیست بخشی از کسانی است که دفتر رئیس‌جمهور منتخب با آنها تماس گرفته است. گفته می‌شود این قبیل اقدامات معمولا در اوایل دوره‌های ریاست‌جمهوری انجام می‌شود و حتی جلساتی نیز با برخی افراد و احزاب برگزار می‌شود اما کمتر مواقعی بوده است که این جلسات و این پیشنهادها به نتیجه قابل‌توجهی منتج شود. اکنون باید دید در دولت سیدابراهیم رئیسی، این پیشنهادها مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر. البته برخی از افراد همچون جواد امام آن‌طور که در مصاحبه‌ای گفته، فعلا به دفتر رئیس‌جمهور منتخب پیشنهادی را ارسال نکرده‌اند و مصطفی کواکبیان نیز دفتر رئیسی را به نشست مورخ ۲۷ آبان ۱۳۹۸ فراکسیون دیپلماسی با حضور ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم ارجاع داده و از رئیس‌جمهور منتخب خواسته دلایل و مستندات عدم احراز صلاحیتش را از سوی شورای نگهبان پیگیری کند. برخی دیگر نیز مانند عباس عبدی بودند که با حسن‌نیت با تماس رئیس‌جمهور منتخب برخورد کردند. عبدی دراین‌باره به خبرآنلاین گفته: «نباید بسیار بدبین بود و می‌توان با احتیاط از آن استقبال کرد.» او گفته: «بعید می‌دانم که این نگاه زیانی داشته باشد. درحالی‌که بدبینی و رد آن قطعا زیان‌هایی دارد. بنده به شخصه از این اقدام استقبال می‌کنم و از گفتن آنچه که فکر می‌کنیم درست است و خدمت به جامعه و مردم و دولت آینده است نباید استنکاف کرد.»


کد مطلب: 768909

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/768909/رئیسی-موتور-روشن-چراغ-خاموش

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com