شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

مهم‌ترین چالش دولت سیزدهم با کرونا

دوشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 768903
مهم‌ترین چالش دولت سیزدهم در پاسخگویی به سلامت مردم، تامین واکسن خواهد بود که به نظر می‌رسد با دشواری‌هایی همراه است.
مهم‌ترین چالش دولت سیزدهم با کرونا
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، با گذشت ۱۷ ماه از شیوع کرونا در کشور، حالا مردم خسته شده‌اند و طاقت ماندن در خانه را ندارند و لاجرم تنها سلاح مبارزه با این ویروس چموش و البته هزار چهره، واکسن است.

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا ۱۲ تیر ۱۴۰۰، بیش از ۴ میلیون و ۴۶۳ هزار نفر در کشور دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و یک میلیون و ۹۸۸ هزار نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۴۵ دوز رسید.

در همین حال، سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، از ورود سه میلیون دوز واکسن کرونا به کشور در روزهای آینده خبر داد و افزود: این میزان واکسن در کنار واکسن‌های برکت و پاستور که هفته قبل مجوز مصرف اضطراری را گرفتند، سبب می‌شود تا اواخر تیرماه، در تزریق واکسن کرونا به یک سرعت نسبی برسیم و بعد از آن یقیناً میزان تولید واکسن کووایران برکت بیشتر خواهد شد و پس از آن حداقل ماهی ۴.۵ میلیون دوز واکسن کووایران برکت دریافت خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: خوش‌بین هستیم که سرعت تزریق واکسن در کشور به روزانه ۲۵۰ هزار دوز برسد.

بر اساس ادعای مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، در حال حاضر ۲.۵ میلیون دوز واکسن کووایران برکت آماده تحویل است که این تعداد تا پایان تیرماه به ۴ میلیون دوز می‌رسد و تا کنون نیز ۳۲۰ هزار دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت شده است.

در حالی این ادعاها مطرح می‌شود، که پیش از این عنوان می‌شد ستاد اجرایی فرمان امام، یک میلیون دوز واکسن تحویل وزارت بهداشت داده است. در صورتی که بعد از صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن کووایران برکت، هیچ وقت این ادعا تکرار نشد و آنچه را از لابه لای صحبت‌های مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو می‌شنویم، همین عدد نزدیک به ۳۲۰ هزار دوز واکسن است.

طبق گفته‌ها و ادعاهای کسانی که از نزدیک در جریان مبارزه با این بیماری قرار دارند، حالا پس از گذشت ۱۷ ماه از شیوع کرونا در کشور، تنها شانس و اقبال ما واکسیناسیون است. زیرا مردم خسته شده‌اند از اینکه در خانه بمانند و خانه نشین شوند.

بنابراین، برای اینکه بعد از پیک پنجم، گرفتار پیک‌های بعدی نشویم و تلفات بیشتری ندهیم، باید به برنامه واکسیناسیون سرعت ببخشیم.

این در حالی است که با گذشت چند روز از سر و صدای وزارت بهداشت برای صدور مجوز مصرف اضطراری دو واکسن کووایران برکت و همچنین واکسن انستیتو پاستور ایران، هنوز هیچ خبر خیره کننده‌ای از تزریق واکسن به مردم با استفاده از این دو واکسن داخلی، به گوش نرسیده است.

در مقابل، پیام طبرسی عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت، معتقد است که اردیبهشت و خرداد بهترین ماه‌های سال برای انجام واکسیناسیون بود و ما این دو ماه را از دست دادیم. گرچه واکسن‌هایی که از کشورهای خارجی به کشورمان باید وارد می‌شد نیامد، اما مردم این صحبت‌ها را نمی‌پذیرند.

آنچه مسلم است، کمتر از یک ماه دیگر دولت دوازدهم جای خود را به دولت سیزدهم خواهد داد و مردم بدون توجه به نگاه‌های سیاسی و اینکه تیم دولت تغییر کرده است، خواهان واکسن هستند. از سوی دیگر، ادعای واکسیناسیون جمعیت هدف کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ مطرح است و از همین رو، دولت سیزدهم خواه و ناخواه باید پاسخگوی مشکلات و چالش‌های تأمین واکسن باشد.

در حالی که میزان تزریق کامل واکسیناسیون که همان ۲ دوز تزریق است، در کشور به عدد ۲ میلیون نفر نرسیده است، چطور می‌توان با انبارهای خالی از واکسن به جنگ کرونا رفت و مردم را تا پایان سال واکسینه ساخت.

جمعیت هدف در برنامه واکسیناسیون کشور، حداقل ۶۰ میلیون نفر است. یعنی از امروز تا قبل از اسفند ۱۴۰۰، باید ۵۸ میلیون نفر دیگر واکسن ۲ دوز بگیرند. عددی در حدود ۱۱۶ میلیون دوز واکسن که قطعاً سهم واکسن‌های ایرانی بیشتر خواهد بود.

آن طور که مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو عنوان داشته است، از مرداد ۱۴۰۰ به بعد هر ماه ۴.۵ میلیون دوز واکسن کووایران برکت تحویل وزارت بهداشت خواهد شد. در مقابل ادعاهای دیگری نیز مطرح است مبنی بر اینکه این عدد به مرز ۱۰ میلیون دوز واکسن کووایران برکت در هر ماه خواهد رسید.

اولاً، اختلاف ۵.۵ میلیون دوز واکسن قابل تأمل است. اما، فرض کنیم که همین ۱۰ میلیون دوز واکسن ایرانی هر ماه تأمین شود، باز هم در ۷ ماه پایانی سال حداکثر ۷۰ میلیون دوز واکسن کووایران برکت به دست وزارت بهداشت خواهد رسید و اگر سهم واکسن‌های خارجی و البته واکسن انستیتو پاستور ایران را هم در نظر بگیریم، باز هم بعید به نظر می‌رسد به سقف ۱۱۶ میلیون دوز واکسن برای واکسیناسیون حداقل ۶۰ میلیون نفر جمعیت هدف در پایان سال ۱۴۰۰ برسیم.

چالش اصلی دولت سیزدهم بعد از شروع به کار، تعیین وزیر بهداشت و به دنبال آن، سرعت بخشیدن به برنامه واکسیناسیون خواهد بود که قدری سخت و ناشدنی است. زیرا، اگر فرض محال ۱۱۶ میلیون دوز واکسن هم تأمین شود، آیا به گپ زمانی و مکانی تزریق واکسن فکر کرده‌ایم.

آن طور که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو عنوان می‌کنند، در حال حاضر روزانه ۲۵۰ هزار دوز تزریق در کشور صورت می‌گیرد. گفته می‌شود این ظرفیت تا ۵۰۰ هزار دوز تزریق روزانه نیز امکان پذیر است. یعنی هر ماه ۱۵ میلیون تزریق به شرط تأمین واکسن خواهد بود.

حالا اگر ۷ ماه زمان در نظر بگیریم تا پایان سال، در مجموع می‌شود ۱۰۵ میلیون دوز تزریق که باز هم اعداد و ارقام با همدیگر همخوانی ندارد و شدنی نیست.

البته ناگفته نماند که نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام واکسیناسیون نیز باید حداقل ۲.۵ برابر شود و تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون نیز چند برابر شود. بنابراین، وقتی این واقعیت‌ها را مثل پازل کنار هم می‌چینیم، می‌بینیم که بعضی از قطعات آن پیدا نیستند.

حالا باید منتظر ماند و دید که دولت دوازدهم با چه میزان واکسن موجودی، انبارهای واکسن را تحویل دولت سیزدهم خواهد داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دولت 12 هم تمام توان خود را به کاربرد