پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۵

عبور تهران از چراغ قرمز کرونا

يکشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 768799
تحلیل آمار‌های روزانه وزارت بهداشت نشان می‌دهد تهران به طور رسمی وارد پیک پنجم کرونا شده است. متخصصان می‌گویند سویه غالب این پیک، کرونای دلتا است که از استان‌های شرقی کشور وارد تهران شده است.
عبور تهران از چراغ قرمز کرونا
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه ایران، تهران با موج‌آفرینی واریانت دلتا پس از فاصله اندکی از موج چهارم در نهایت از چراغ قرمز کرونا عبور کرد تا در اولین ماه گرم‌ترین فصل سال برای بار پنجم پیک جدیدی را تجربه کند. داده‌های حاصل از اپلیکیشن ماسک نشان می‌دهد بخش‌های زیادی از کشور به طور رسمی وارد پیک پنجم کرونا شده و باید منتظر وخامت اوضاع در هفته‌های آینده ماند. هم اکنون تهران و ۹۲ شهرستان دیگر وضعیت قرمز را تجربه می‌کنند و این مرتبه سویه غالب نیز کرونای دلتا گزارش شده که از استان‌های مرزی و جنوب شرقی از جمله سیستان و بلوچستان با وضعیت سیاه کرونایی به سمت شهر‌های مرکزی و شمال کشور در حرکت است.
 
بر همین اساس بنابر اعلام غلامرضا عباس پاشا- معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران، از دیروز استان تهران در وضعیت قرمز قرار گرفته و بر همین اساس ۷۰ درصد از کارمندان ادارات و مراکز دورکار می‌شوند. از سوی دیگر معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران هم می‌گوید: موج چهارم و پنجم  کرونا در هم ادغام شده و کشور در حال ورود به مرحله سخت‌تری از کروناست همچنین خبر‌های نگران کننده‌ای نیز از بیمارستان‌های پایتخت به گوش می‌رسد و خطر تکرار بهار سیاه باز هم مطرح می‌شود. کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوع ویروس دلتا موجب شد عدد بیماران بدحال از سه روز گذشته یک مرتبه دچار سیر صعودی شود. دیروز تعداد بیماران بدحال به بیش از  ۳ هزار نفر رسید. کارشناسان هشدار می‌دهند؛ به دلیل شیوع ویروس دلتا که قدرت سرایت‌پذیری آن ۶۰ درصد بیشتر از واریانت بریتانیایی است، شرایط از بهار امسال نیز پیشی خواهد گرفت.

افزایش شمار بیماران بد حال
تحلیل آمار‌های روزانه وزارت بهداشت از شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا بیانگر این نکته است که ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ را می‌توان روز فروکش کردن پیک چهارم کرونا دانست چرا که آخرین روزی بوده که بر تعداد بیماران کریتیکال یا حاد افزوده شده است.

تعداد بیماران بدحال که در بخش‌های ویژه و تحت مراقبت‌های ویژه بستری بودند در این تاریخ به ۵ هزار و ۵۴۵ نفر رسید که این رقم همچنان  رکورد تازه‌ای از بیماران بدحال در ۱۷ ماه گذشته محسوب می‌شود این در حالی است که از ۱۸ اردیبهشت تا سه روز پیش یعنی تا ۱۰ تیرماه تعداد بیماران بدحال به قدری روند کاهشی را تجربه کرد که به ۳ هزار و ۱۷۶ بیمار بدحال در روز رسید. منحنی اپیدمی نشان می‌دهد؛ در سه روز اخیر شمار بیماران بدحال رو به افزایش گذاشته در حالی که ۵۱ روز قبل از آن از شمار بیماران بدحال کاسته شده بود. کارشناسان حوزه سلامت معتقدند؛ تعداد بیماران بدحال معیار خوبی برای نشان دادن وضعیت پیک بیماری است به این ترتیب که با شروع پیک جدید بر شمار این بیماران افزوده می‌شود و با پایان پیک نیز از تعداد بیماران بدحال کم می‌شود. با وجوداین تحلیل داده‌ها بر این نکته تأکید دارد؛ اگر قرار باشد در پیک پنجم وضعیت وخیم‌تری را تجربه کنیم یعنی باید افزایش روزانه بیماران بدحال بزودی از ۳ هزار بیمار بدحال در روز به مراتب بیش از این رقم افزایش پیدا کند در نتیجه مجموع بیماران بدحال به بالغ بر ۵ هزار نفر در یک یا دو ماه آینده می‌رسد مگر آنکه روند کنترل یا سرعت واکسیناسیون مانع از این روند افزایشی شود. از سوی دیگر اگر قرار باشد پیک پنجم هم قدرت و مشابه پیک قبلی باشد بزودی آمار مبتلایان شناسایی شده در روز به بیش از ۲۰ هزار نفر خواهد رسید و شمار بیماران بستری روزانه نیز به ۳ هزار نفر افزایش می‌یابد این در حالی است که مطابق رصد آمار‌های روزانه وزارت بهداشت؛ در هفته‌های گذشته عدد بیماران بستری به کمتر از هزار نفر در روز کاهش پیدا کرده بود.

افزایش ۱۵ درصدی بیماران بستری و سرپایی در تهران
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران می‌گوید: تقریباً ۱۰ روز است که وارد موج پنجم شده‌ایم و شاخص نیز افزایش ۱۵ درصدی بیماران بستری و سرپایی‌ها بوده است. در حال حاضر در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته نزدیک به هزار بیمار را در بیمارستان‌های پایتخت بستری کردیم. ۱۰۳ بیمارستان این استان درگیر کرونا هستند و همین وضعیت موجب شده روز دوشنبه جلسه اضطراری برای این شهر تشکیل شود.
 
به گفته نادر توکلی، با بستری شدن روزانه هزار بیمار هم اینک ۴ هزار و ۸۰۰ بیمار بستری در استان تهران داریم. این موج ادامه دارد و توقف پیدا نکرده بنابراین بیم این است وضعیت بدتر شود چرا که به دلیل افزایش تعداد موارد بستری موج چهارم و پنجم در هم ادغام شد و این یک مسأله اساسی است.
 
وی درباره چرایی همزمانی موج چهارم و پنجم نیز توضیح می‌دهد: همزمانی ورود گونه جهش یافته جدید ویروس دلتا در موج چهارم با وجود شیوع واریانت بریتانیایی در کشور بود که متعاقباً موج به سمتی رفت که ویروس دلتا از مرز‌های شرقی به داخل کشور وارد شده بود. در حالی که هر کانونی در هر جای ایران روشن شود، بلافاصله بعد از آن  به تهران سرایت می‌کند چرا که رفت و آمد‌های هوایی، زمینی و ریلی از استان‌های مختلف به تهران وجود دارد و از طرفی واکسیناسیون نیز به آن  مقدار دلخواهی که به نظر می‌رسد صورت نگرفت همه این‌ها توأمان موجب شد موج پنجم آغاز شود.
 
توکلی در ادامه از تغییر کاربری بخش‌های غیر کرونایی به کرونایی در بیمارستان‌های پایتخت خبر می‌دهد و می‌افزاید: ما به  بیمارستان‌ها وضعیت آماده‌باش اعلام کرده‌ایم تا بخش‌های جدید را باز کنند روز دوشنبه نیز در جلسه اضطراری دستور توقف فعالیت‌های الکتیو را به بیمارستان‌ها خواهیم داد. در حال حاضر  بیمارستان‌های اصلی فیروزگر و رسول اکرم (ص) و امام  خمینی بخش جدید راه‌اندازی کرده‌اند و توقع این است در ادامه موج بخش‌های کرونایی بیشتر هم شود.
 
وی در ادامه با بیان اینکه مردم برای پیدا کردن تخت خالی با سامانه ۶۰۷۰ تماس بگیرند، می‌گوید: اطلاع‌رسانی این نکته واجب است. مردم  با تماس با این سامانه برحسب محل زندگی به نزدیک‌ترین بیمارستان دارای تخت خالی راهنمایی می‌شوند. همچنین استفاده از ظرفیت کلینیک‌های سرپایی تخصصی کووید ۱۹ در اولویت برنامه‌های ستاد کرونای تهران است.
 
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا تهران با بیان اینکه این موج میرایی بالایی به نسبت موج قبلی ندارد؛ در عین حال تأکید می‌کند که موج پنجم به دلیل ویروس دلتا میزان انتقال و مسری بودنش زیاد است در حالی که در موج‌های قبلی مرگ و میر بالا، ولی درجه انتقال کمتر از دلتا بود. در موج جدید یک نفر به ۷ نفر بیماری را انتقال می‌دهد. طبق ارزیابی مرگ و میر ویروس دلتا زیر یک درصد است، اما به دلیل اینکه تعداد ابتلا بالا می‌رود، این یک درصد قابل توجه می‌شود یعنی درصد مرگ و میر بالا نمی‌رود بلکه تعداد مرگ و میر به نسبت افزایش تعداد مبتلایان بالا می‌رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آیا شبکه خبر فقط متعلق به ورزش و فوتبال است..
متاسفانه عامل عادی انگاری مردم در ایام کرونا عدم نظارت وپیگیری مصوبات ستاد ملی کرونا از سوی متولیان امر می باشد..
همه چیز را رها کرده اند غافل از اینکه فردا از باب( ترک فعل) متولیان امر قابل عتاب وسرزنش هستند.
Bulgaria
واکسیناسیون به کندی انجام میشه این درست نیست
Iran, Islamic Republic of
نمکی استعفا بدهید وجای را به کسی بدهید که از شعار دوری نماید