سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۳

استقبال وزیر خارجه عربستان از گفتگو با تهران

شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 768721
فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان گفت که کشورش از گفت وگو با تهران استقبال می کند.
استقبال وزیر خارجه عربستان از گفتگو با تهران
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، بن فرحان در گفت وگو با روزنامه ایتالیایی لاربوبلیکا ، اظهار داشت: موضعی که عربستان و ایران در جریان گفت وگوهای خود ظرف چند ماه گذشته در عراق داشتند ، مثبت بود.

وزیر خارجه سعودی ابراز امیدواری کرد که این گفت وگو منجر به گشوده شدن صفحه جدیدی در روابط دوجانبه میان ایران و عربستان شود.

وی همچنین با تکرار مواضع قبلی ریاض، اظهار داشت : حمایت ایران از گروه‌های شبه نظامی و طرف‌های تاثیرگذار غیردولتی در منطقه و در مقدمه آنها حوثی‌ها در یمن و حزب الله در عراق، بزرگ‌ترین عامل نگران کننده برای کشورش در حال حاضر به شمار می‌رود.

بن فرحان تاکید کرد: ریاض مایل است تا تغییر قابل توجه و ملموسی در خط مشی ایران در این خصوص مشاهده کند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر و در پاسخ به بیان این اظهارات ، اعلام کرد که عربستان سعودی باید تصمیم بگیرد که آیا واقعا می خواهد از ادبیات و کلام ملال آور گذشته استفاده کند یا اینکه می خواهد یک شریک سازنده در کنار کشورهای دیگر منطقه باشد و از آن سیاست های توسعه طلبانه و جنگ افروزانه فاصله بگیرد.

او گفت که ما منتظر اقدامات و تغییر رفتار ریاض هستیم. البته سیاست های ایران در خصوص گفتگوها و ترتیبات منطقه ای جدید نیست و از حضور عربستان سعودی هم استقبال کرده ایم.

جمهوری اسلامی ایران همواره از گفتگو با همسایگان خود استقبال کرده است و عربستان هم از این امر مستثنی نیست. در طی سالیان گذشته حتی زمانی که عربستان علاقه ای برای گفتگو نداشت، تهران مدام اعلام کرده است که بهترین راه برای حل و فصل موضوعات گفتگو و دستیابی به نتیجه عملی است .

وزیر خارجه عربستان در پاسخ به این سوال که عربستان تحت تاثیر چه شرایطی اسراییل را به رسمیت خواهد شناخت، گفت: بازگشت اسراییل و فلسطین به میز مذاکرات هم اکنون در اولویت سیاست‌های خارجه سعودی قرار دارد، زیرا صلح و ثبات تنها با حل و فصل موضوع کشمکش اصلی در منطقه تحقق خواهند یافت به گونه‌ای که دستیابی فلسطینیان به کشورشان به پایتختی بیت المقدس را تضمین نماید و به آنها اجازه دهد تا در شرایط شرافتمندانه زندگی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
فیصل جون کمی با ایران کنار بیا .... خودتو ضایع نکن!!!
Iran, Islamic Republic of
هم وزیر خارجه عربستان غلط می کند هم آمریکا!
و این در حالی است که وزیر خارجه عربستان جنایتکار شماره یک بارها ایران را در منطقه متهم کرده است.
Iran, Islamic Republic of
و این در حالی است که مردم ایران همچنان عربستان سعودی را مانند آمریکا، اروپا و اسرائیل دشمن درجه یک خود می داند.