کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سخت شدن بازگشت آمریکا به برجام

فارس , 5 تير 1400 ساعت 9:02

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد، در صورتی که پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران ادامه یابد، بازگشت به پارامترهای توافق هسته‌ای اولیه بسیار سخت می‌شود.


به گزارش جهان نیوز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که بامداد شنبه منتشر شد، ادعا کرد، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به مانعی غیرقابل عبور تبدیل شود.

وی که با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز صحبت می‌کرد، افزود: «اگر این ادامه یابد، اگر آنها به چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته با سطح بالاتر و بالاتر ادامه دهند ما به نقطه‌ای می‌رسیم که به صورت عملی بازگشت به پارامترهای توافق هسته‌ای اولیه را بسیار سخت می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا درباره زمان احتمالی خروج دولت بایدن از گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت که وی نمی‌تواند تاریخی برای آن تعیین کند اما این تاریخ دارد نزدیکتر می‌شود.

بلینکن که جمعه در پاریس حضور داشت در کنفرانس خبری مشترک با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفت: «باید برجام را به جعبه‌ای که در آن بود برگردانیم. اختلافات با ایران درباره شرایط بازگشت به تعهدات و توافق هسته‌ای هنوز پابرجاست و امیدواریم شروع دوباره مذاکرات طی روزهای آینده آن را حل کند. ما زمانی به توافق می‌رسیم که ایران به تعهدات خود در توافق عمل کند». 

وی مدعی شد، اگر ایران به دنبال جنبه‌های دیگر برنامه هسته‌ای که در برجام ممنوع شده است برود این یک «نقطه» خواهد بود؛ جاییکه بازگشت به برجام دیگر خیلی سخت خواهد شد. اما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم. نمی‌توانم تاریخی برای آن ذکر کنم چرا که مساله اضطراری این موضوع را بیشتر می‌کند.

درحالیکه طرف ایرانی نیز بارها از طولانی بودن مذاکرات انتقاد کرده است، آنتونی بلینکن نیز درباره سخت شدن بازگشت واشنگتن به برجام در صورت طولانی شدن مذاکرات هشدار داد. 

وزیر خارجه آمریکا در ادامه عدم توافق موقت بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را یک نگرانی جدی طرف آمریکایی خواند و خواستار حل و فصل این موضوع شد.

توافق موقت بین ایران و آژانس که روز ۲۱ فوریه به مدت سه ماه منعقد شده بود پس از تمدید یک ماهه در ۲۴ ماه مه به پایان رسیده است. این توافق به بازرسان آژانس اجازه می‌داد بخشی از فعالیتهای بازرسی خود را در ایران ادامه دهند.


کد مطلب: 767928

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/767928/سخت-شدن-بازگشت-آمریکا-برجام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com