کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کابل ظرف ۶ ماه تا یک سال سقوط می کند!

3 تير 1400 ساعت 17:18

جامعه اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی که در راستای بزرگنمایی نقش این کشور در افغانستان صورت گرفت، مدعی شد بعد از تکمیل فرایند خروج نظامی از این کشور، احتمال سقوط کابل ظرف ۶ ماه وجود دارد.


به گزارش جهان نیوز، به نقل از وال استریت ژورنال، جامعه اطلاعاتی آمریکا مدعی است که تنها ظرف ۶ تا ۱۲ ماه بعد از تکمیل فرایند خروج آمریکا از افغانستان، این احتمال که دولت کابل سقوط کند؛ وجود خواهد داشت.

برخی منابع حتی سناریوی تاریک تری را متصور شده و مدعی هستند که فرایند سقوط دولت کابل فقط ۳ ماه زمان خواهد برد!

این در حالی است که پنتاگون هم پیشتر مدعی شده بود که بعد از خروج نیروهای بیگانه از خاک افغانستان، این امکان وجود دارد که ظرف ۲ سال، گروه هایی چون القاعده و داعش از خاک این کشور برای حمله به اهدافی در غرب استفاده کنند.

آمریکا آنطور که ادعا می کند؛ بیش از نیمی از سه هزار و ۵۰۰ نظامی خود را از خاک افغانستان خارج کرده حال آنکه روز گذشته، پنتاگون مدعی شد اگرچه در زمان تکمیل این فرایند که برای ۱۱ سپتامبر تدارک دیده شده، تغییری ایجاد نمی شود اما احتمالاً سرعت انجام آن (با توجه به پیشروی های طالبان) کندتر خواهد شد.

به گزارش مهر، آمریکا در حالی از احتمال سقوط کابل سخن می گوید؛ که ۲۰ سال پیش با ادعای تأمین امنیت تهاجم نظامی خود را به افغانستان توجیه کرد. اکنون هم به نظر می آید که دولت واشنگتن به دنبال بزرگنمایی تبعات خروج خود از این کشور است.

این در حالی است که «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به ناآرامی ها در افغانستان در پی خروج نظامیان آمریکایی، هشدار داد: ایالات متحده به عنوان بزرگترین عامل خارجی تأثیرگذار بر مسئله افغانستان، مسئولیت غیرقابل انکاری در قبال وضعیت کنونی افغانستان برعهده دارد.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: ارتش آمریکا باید با روشی مسئولانه خارج شود تا در این دوره گذار، ثبات اوضاع افغانستان تامین شود تا از ایجاد ناآرامی و رنج بیشتر برای مردم افغانستان توسط نیروهای تروریستی و صدمه زدن به صلح و ثبات منطقه جلوگیری شود.

جائو گفت: ۲۰ سال پیش، ایالات متحده به نام مبارزه با تروریسم نیروهای خود را به افغانستان اعزام کرد در حالی که علیه سازمان القاعده و طالبان می جنگید. همزمان تلفات جانی سنگین بر غیرنظامیان افغانستان تحمیل کرد و اکنون که ۲۰ سال گذشته، اوضاع امنیتی در افغانستان هنوز پیچیده و وحشتناک است. مساله تروریسم هنوز حل نشده است اما آمریکا ناگهان تصمیم گرفته نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

از یک طرف دور جدید مذاکرات بین الافغانی در دوحه پایتخت قطر ادامه دارد و از طرف دیگر درگیری گروه طالبان با نیروهای امنیتی در سراسر افغانستان افزایش یافته است.

این در حالیست که با آغاز خروج اشغالگران خارجی به سرکردگی تروریست‌های آمریکایی از افغانستان، واشنگتن در تلاش است تا از افزایش ناامنی در این کشور به عنوان بهانه‌ای برای سوءاستفاده بهره برداری کند.


کد مطلب: 767826

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/767826/کابل-ظرف-۶-ماه-یک-سال-سقوط-می-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com