کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روحانی:

کشور را بدون نفت اداره کردیم، یک نفر نگفت دستت درد نکند/ باید جامعه ای داشته باشیم که کسی به دروغگو اعتنا نکند/ نگوئیم مردم بخاطر معیشت، پای صندوق نیامدند

2 تير 1400 ساعت 10:34

نباید مصالح انقلاب را به خاطر انتخابات فدا کنیم چرا که انتخابات جایگاه بالایی دارد، ولی اهداف مهم نباید فراموش شود.


به گزارش جهان نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک میلاد مبارک امام رضا (ع) گفت: اگر زندگی امام هشتم را مرور کنیم یک بخش از زندگی ایشان نشانگر فهم و درایت و جایگاه فرهنگی ویژه ملت بزرگ ایران است. اولا اینکه مامون امام هشتم (ع) را به ایران و مرو دعوت کرد و اصرار داشت که امام رضا (ع) حتما این سفر را انجام دهد به‌رغم اینکه امام رضا (ع) می‌دانستند مردم ایران به اهل بیت علاقه مند هستند و اگر ایشان به ایران بیاید موجب استحکام قدرتش می‌شود.  

رییس جمهوری افزود: امام هشتم هدف دیگری داشت. اما اینکه ملت ایران در پایان قرن دوم هجری یعنی در آغاز قرون اولیه اسلام جایگاهی را در دنیا اسلام داشته که هم مسلمان بوده و اسلام را با جان دل قبول کرده است و هم به خاندان رسالت احترام می‌گذاشته است. هیچ کجای تاریخ نیست که امام رضا (ع) وارد شهری از ایران شده باشد که مورد استقبال قرار نگرفته باشد که نشانگر فهم و درک و فرهنگ بلند ملت عزیز ایران است.

روحانی خاطرنشان کرد: می‌بینید وقتی امام (ع) به نیشابور می‌رسد چه غوغایی به پا می‌شود و وقتی می‌خواهد به سمت توس و مرو حرکت کند چه جمعیتی و با چه مشایعت، تقاضا و اشتیاقی برای اینکه کلام امام را بنویسند، بهره بگیرند و استفاده ‌کنند در آنجا بود که اینها را شما در تاریخ شنیدید. اما من غیر از این نکته می‌خواهم این را هم درباره ایران بگویم که ایران از آغاز عاشق خاندان رسالت بوده و این مساله مهمی است. مساله دیگری که برای ما اهمیت دارد سیاستی بود که امام هشتم (ع) اتخاذ کرد.

وی گفت: امام هشتم (ع) نمی‌خواست به ایران بیاید، ایشان نمی‌خواستند از مدینه خارج شود، خروج ایشان از مدینه و حرکت به سمت مرو، با فشار خلیفه وقت بود که البته آن زمان هنوز خلافت به ظاهر در دست امین بود و حاکمیت بخش شرق را برعهده داشتند اما در دوران خلافت برای استحکام کار خودش و راه خودش این کار را انجام داد.  

روحانی خاطرنشان کرد: امام (ع)  به خاطر حفظ مصالح دنیای اسلام این کار را انجام داد. می‌دانید که در دوران هارون الرشید که دوران قبل از امین و مامون است خاندان رسالت چه سختی‌هایی کشیدند و آن زندان طولانی امام موسی بن جعفر (ع) را در تاریخ همه به خاطر دارند.

وی افزود: حالا شرایطی پیش آمده که امام (ع) می‌تواند حقانیت تشیع، بیان واقعی این مکتب، بیان اسلام و تشریح اسلام در برابر ادیان دیگر را در مناظره و مباحثه تبیین کند.

رییس جمهوری یادآور شد: اینکه شما الان می‌بینید الان امام هشتم (ع) مورد علاقه نه تنها شیعه و سنی بلکه مورد علاقه همه ادیان است به این دلیل این که امام هشتم با تمام ادیان بزرگ آن زمان به مباحثه نشست. البته مامون از آن مباحثات هدف دیگری داشت اما آنچه حاصل شد این بود که حقانیت دین مبین اسلام، تبیین قرآن، راه و مسیر پیامبر و ائمه علیهم السلام توسط امام هشتم تبیین شد.

روحانی بیان کرد: البته آن زمان مساله ولایت عهدی هم بود که به امام هشتم (ع) تحمیل شد و حضرت نمی‌خواست بپذیرد اما ایشان تحت فشار و به این شرط پذیرفت که فرمود دخالت در هیچ امری نداشته باشد.

رییس جمهوری گفت: می‌خواهم تاریخ سیاسی امام هشتم (ع) را نسل جوان بخواند و روی آن دقت کنند. اینکه می‌گوییم مسلمان و انقلابی هستیم یعنی مصالح دنیای اسلام را رعایت کردن و اگر جایی هم اگر لازم است با حاکم وقت حرف زدن و با حاکم وقت همسایه شدن. خانه امام هشتم را کنار خانه مامون قرار دادند. برای اینکه مساله دنیای اسلام حفظ شود حتی امام سمتی (ع) را که نمی‌خواهد، با شرایطی می‌پذیرد.  این موارد نکاتی از تاریخ زندگی امام هشتم است.

رییس جمهوری تصریح کرد: انقلابی بودن یعنی اهداف مهم را از یاد نبردن. در بحث انتخابات هم همین است هدف‌های اصلی انقلاب، نظام و ایران نباید به خاطر انتخابات فدا شود. اهداف بلند باید سر جای خودش باقی بماند.

روحانی گفت: بسیار خوشحال هستیم که بعد از قرن‌ها از ورود امام هشتم (ع) به سرزمین ایران و امروز مدفن آن حضرت در خراسان است که همچنان ملجاء همه عاشقان و علاقه‌مندان خاندان رسالت، ایرانیان، شیعیان و مسلمانان است و در همه روزهای سخت آن مضجع شریف، ملجاء ما بوده است و تا پایان خواهد بود و افتخار ما این است که پیرو راه امامان عزیزمان و پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستیم.

وی با اشاره به انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اصل انتخابات بسیار مهم و به یک مفهوم از ارکان نظام است. اگر گفتیم جمهوریت رکن بزرگ نظام است، جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد امکان ندارد بگویید جمهوریت داریم ولی در آن انتخابات نیست.

روحانی اضافه کرد: جمهوریت یک پایه بسیار مهم در کنار اسلامیت است و تمام توان ما باید این باشد که این پایه‌ها را حفظ کنیم. این پایه‌ها متزلزل شود کل نظام ما متزلزل می‌شود. انقلاب ما و همه تلاش‌ها که شده، همه خون‌ها، زندان‌ها و مجاهدت‌ها برای این بود که اسلامیت و جمهوریت در ایران عزیز محفوظ بماند.

وی گفت: همه تلاش کنیم به اسلام لطمه نخورد نمی‌خواهد به اسلام خیلی خدمت کنیم به اسلام لطمه نزنیم هرچه بتوانیم خدمت کنیم چه بهتر. اسلام جایگاه بلند و عظیمی دارد خیلی نیاز به ما ندارد ولی ما به اسلام لطمه نزنیم. اسلام دارای سیاست و اخلاق و احکام روشن و عدالت و احترام به همه قومیت‌ها و جنسیت‌ها است. در اسلام همه چیز سرجای خود است ما بد عمل می‌کنیم بحث دیگری است. اگر اخلاق نباشد و دروغ گفتن آدم را منفور می‌کند.  باید جامعه‌ای داشته باشیم اگر کسی دروغ گفت هیچ کس به او اعتنا نکند بگویند او دروغگو است.

روحانی تاکید کرد: اسلامیت به این نیست که شعار دهیم و حرف بزنیم، قرآن بخوانیم و بگوییم ما مسلمان هستیم. آنچه اسلامیت، اخلاق و رفتار اسلامی است. در اخلاق و رفتار اسلامی، راستگویی، صداقت، احترام به شخصیت به مردم، حسن ظن به مردم داشتن، آبروی مردم را پایمال نکردن مهم و اساسی است. اگر اینها صدمه ببیند از اسلامیت چیزی باقی نمی‌ماند.  این که شعار دهیم اسلامیت نمی‌شود.  اسلامیت به معنی واقعیت کلمه در این کشور در همه بخشها و ابعاد آن باید حاکم شود.  

رییس جمهوری تاکید کرد: اما مساله جمهوریت کمی آسانتر از اسلامیت است. باید مردم را سهیم و شریک کرد. در جمهوریت اگر بتوانید ۵۰ درصد مردم را سهیم کنید این کار حداقلی است. اگر بتوانید ۷۰ درصد مردم را سهیم کنید به نقطه قابل قبولی رسیدید اما اگر توانستید ۹۰ درصد مردم را سهیم کنید  به نقطه اوج رسیده‌اید.  

به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشیم

روحانی گفت: در انتخابات و در جمهوریت باید فضا را باز کنیم. باید مردم را در آغوش بگیریم. طرد مردم که هنر نیست. ۵۰ تا ۳۰ درصد جمعیت را که به تفکری علاقه دارند را حذف کنیم بگوییم اینها نباشد این چه هنر و خدمتی به کشور می‌کند؟ اگر ۳۰ درصد مردم را کنار زدیم آیا به کشور و امنیت ملی و انسجام ملی خدمت کردیم؟ این که مردم نگران و ناراحت و اندوهگین شوند این خاصیتی برای ما دارد؟ این که اشکال کار از کجا است بحث دیگری است.

رییس جمهوری،  اصل انتخابات را بسیار مهم دانست و افزود: یکی از کارهای مهم دولت دوازدهم در هفته‌های پایانی‌اش برگزاری انتخابات کاملا امن و سالم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود. این کار مهمی بود که انجام گرفت. این که دهها هزار صندوق در سراسر کشور از صبح زود تا پاسی از شب که مردم آزادانه بتوانند پای صندوق بیایند و در زمان کوتاهی رای گیری انجام بگیرد و صبح اول وقت فردا بتواند بگوید منتخب مردم کیست، هنر و کار بزرگی است.  

وی گفت: این که در صندوقی نیم ساعت کسی معطل شود به دلیل آن کل انتخابات را زیر سوال ببریم یعنی به خاطر یک دستمال بخواهیم قیصریه را به آتش بکشیم، عقل و انصاف کجا رفته است؟  

روحانی افزود: وزارت کشور، فرمانداران، استانداران و بخشداران و وزارت خارجه برای صندوق‌ خارجی و همه وزیران، ‌وزارت ارتباطات و آب و برق و صدا و سیما تلاش کردند و کار بزرگی انجام دادند. همه چیز به خوبی، امن و سالم و یک انتخابات بزرگ در کشور برگزار شد که باید به آن افتخار کنیم.

نباید با صندوق رای قهر کنیم/ دفعات بعد باید جبران کنیم

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که در زمان بمباران و موشک باران مردم پای صندوق آرا آمدند. امام مردم را دعوت کرد و انتخابات برگزار کردند. این یک تودهنی نسبت به آنهایی است که علیه جمهوری اسلامی ایران حرف می‌زنند و می‌گویند این حکومت مردمی و مردم‌سالار نیست و مردم هیچ کاره اند. این حرف غلطی است مردم پای صندوق آرا می‌آیند و صندوق تعیین کننده است.  اینکه ما غصه می‌خوریم چرا ۴۸ شد و ۵۸ درصد نشد، یعنی مردم و صندوق مهم است اگر مهم نبود، ‌ غصه نمی‌خوردیم که ۴۸ درصد شد بنابراین معلوم است تاثیر دارد.

وی اضافه کرد: اینکه مقام معظم رهبری با آن بیان صریح مردم را دعوت می‌کند و اصرار می‌کند و مراجع تقلید، فرهیختگان و مسئولین همه از مردم خواهش می‌کنند پای صندوق آرا بیایید، این به معنای آن است که صندوق و رای مهم است. البته اگر در یک دوره حضور مردم مقدار کمی کمرنگ بوده باید بررسی کنیم و آن را حل کنیم و نباید ادامه پیدا کند.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: این ۴۸ درصد باید یک بار در تاریخ ما باشد و دفعات بعد ما باید جبران کنیم. اگر مشکلی داشتیم باید آن را پیدا کنیم از نظر من روشن است که مشکل چه بوده است. به هر حال محققین، دانشگاه‌ها و جامعه شناسان سیاسیون فکر کنند و بگویند اگر این مشکل نبود، شرکت مردم به جای ۴۸ درصد می‌شد ۵۸ درصد و ۶۸ درصد.

روحانی ادامه داد: من‌درآوردی علت درست نکنیم که مردم زندگی شان سخت بود برای همین نیامدند رای بدهند. درد و رنج مردم سیستان و بلوچستان که سخت‌تر بود، در آنجا آمار بالاتر بود. در شهرهایی شرکت کمتر است که اتفاقاً وضع معیشت و زندگی شان بهتر است. چرا در خارج از کشور کم شرکت کردند و آنجا هم زندگی شان بد بود؟ حرفی بزنیم که درست باشد و اساس داشته باشد.

 وی ادامه داد: البته مردم سختی داشتند اینکه جای تردید نیست مردم در جنگ بودند و در داخل جنگ اقتصادی پای صندوق رای آمدند.  اینکه مردم پای صندوق آمدند به آمریکا نشان دادند که تو در مسیرت راه غلط انتخاب کردی و نتوانستی ما را پشیمان کنی و ما را از صندوق و نظام جدا کنی مردم کار بزرگی کردند.

 رییس جمهوری یادآورشد: مردم در شرایط کرونا مقداری احتیاط می‌کنند و این در همه جای دنیا طبیعی است. در جنگ و کرونا هستیم مسائل دیگری هم بوده است. شیوه و نحوه ای که کاندیداها چیده شدند، اینها همه مسائلی است که کنار هم قرار می‌گیرد و باید حل کنیم.  اگر مشکلی بوده ما نباید با نظام و صندوق قهر کنیم این کار درست نیست. اگر مشکلی هست بنشینیم و مشکل را برای انتخابات بعدی حل کنیم.

همه باید به دولت منتخب کمک کنیم

رییس جمهوری گفت: الحمدالله انتخابات به پایان رسید و وزارت کشور نظر رسمی خود و  آمار و ارقام را اعلام کرد. برادر بسیار خوب ما حجت الاسلام والمسلمین رییسی به عنوان کسی که آرای لازم را کسب کردند، ۱۸ میلیون رای کسب کرد و رئیس جمهور منتخب مردم شد.

روحانی افزود: همه باید کمک کنیم و فرقی هم نمی‌کند این دولت، دولت دوازدهم است یا فردا سیزدهم و چهاردهم است همه ما یک نظام و یک ملت هستیم و همه باید به هم کمک کنیم.

وی ادامه داد: به محض اینکه صبح شنبه وزیر کشور به من اطلاع داد که تکلیف انتخابات تقریباً روشن شده است. ۹۰ درصد آرا شمرده شده و نتیجه روشن بود. وزیر کشور به من گفت که جناب آقای رییسی رییس‌جمهوری شده است. همان وقت تصمیم گرفتم و به آقای رییسی زنگ زدم و به او تبریک گفتم. همان وقت با او قرار گذاشتم که ساعت ۱۱ خدمت او بروم و طبق رسم متعارف سیاسی به دیدن نامزدی که بالاترین رای آورده بود، رفتم و حضوراً هم به او تبریک گفتم.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: البته در آن جلسه درباره مسائل سیاست خارجی، مسائل بین‌الملل مسائل داخلی مسائل اقتصادی در حدی که فرصت آن جلسه بود، بحث کردیم و آن جلسه را ما ادامه می‌دهیم. امروز ما جلسه دوم با رئیس‌جمهور منتخب داریم و بحث‌ها را ادامه می‌دهیم و باز هم جلسات مختلف را ادامه می‌دهیم باید همه واقعیت‌های کشور را دقیقاً و بدون کم و کاست برای دولت بعدی باید توضیح داده شود.

روحانی افزود: ما در شرایط بسیار سخت و مشکلی کشور را اداره کردیم و معتقد هستم دولت سیزدهم شرایطش آسانتر خواهد بود، نه اینکه دولت سیزدهم مشکل ندارد. می‌گویم که چرا کار دولت سیزدهم آسانتر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در یک دورانی که جنگ اقتصادی به ما تحمیل شد که در تاریخ ایران و جهان کم‌سابقه بود. کشوری را از همه طرف محاصره کردند، همه بانک‌ها، روابط پولی‌ و ارتباطات خارجی‌اش، صادرات و واردات بستند. حتی برای وارد کردن دارو و مواد غذایی زجرهایی کشیده شد و مشکلاتی بوجود آمد.

رییس جمهوری بیان کرد: با چه سختی توانستیم دارویی را وارد و با چه سختی توانستیم پول واکسن را تامین کنیم. مردم می‌دانند و آگاه و آشنا هستند.

روحانی یادآور شد: وزارت نفت در همین هفته گزارشی را در ستاد اقتصادی ارائه کرد که واقعاً جای افتخار بود که در طول این سه سال وزارت نفت چه کارهایی انجام داده است و با چه پیچ و خم‌هایی توانسته بخشی از نفت را بفروشد، برای این که ارز لازم را تامین و کشور اداره کند و برای اینکه به ترامپ بگوییم تو شکست خوردی و به آمریکا بگویم حریف ملت ایران نیستی.

وی اظهار کرد: اگر دولت دست روی دست می‌گذاشت و کار عظیم و بزرگی که وزارت نفت انجام داده را انجام نمی‌داد، اگر صادرات نفت خام و صادرات گاز البته در کنار آن کار بزرگی که برای صادرات برق، پتروشیمی و فولاد انجام شد نبود، چطور می‌توانستیم کشور را اداره کنیم؟

رییس جمهوری یادآور شد: همین‌طور می‌نشینند و حرف می‌زنند که دولت نگاهش به آسمان بود، بله نگاه ما به آسمان است، باز هم نگاه ما به آسمان است، نگاه ما به رحمت خداوند است، نگاه ما به آسمان است و به زمین هم نگاه می‌کنیم، نگاه ما به تلاش خود و کوشش ملت‌ و به آسمان و رحمت خداوند است.

روحانی گفت: شما می‌گویید به آسمان نگاه نکنید. ما از خدا می‌خواهیم، از ملت می‌خواهیم. این ملت در چهارچوب فرامین الهی کار و تلاش می‌کنند. مدام می‌گویند پس چی شد؟ نگاه‌تان به برجام بوده، نمی‌دانم برجام چه نیشی به آنها زده است که نمی‌تواند آن را تحمل کنند.

رییس‌جمهوری افزود: ما در این ایامی که برجام تعطیل بود و این ترامپ خائن و خبیث از برجام بیرون رفت، و دست ما از برجام خالی بود، آیا دست روی دست گذاشتیم؟ یا آنچه لازم بود وارد و صادر کردیم، یا جای نفت را جبران کردیم.

کشور را بدون نفت اداره کردیم

روحانی خاطرنشان کرد: کشور را بدون نفت اداره کردیم. یک نفر نیامد به دولت این را بگوید که خسته نباشید. برای اولین بار در طول این صد و خرده‌ای سال که نفت کشف شده، کشور ایران را بدون نفت اداره کردید.

رییس جمهوری تصریح کرد: یک نفر به آنهایی که تلاش، کوشش و فعالیت کردند که بتوان کشور را اداره کرد، نگفت دستت درد نکند.

روحانی گفت: حقوق سر روز پرداخت شده است و نگذاشتیم حقوق یک تا دو روز تاخیر بیفتد، همه اوراق ما سر ساعت پرداخت شده و این کار بی‌نظیر در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاده است. اوراق، حقوق و کمک معیشتی‌ها سر موقع و به روز پرداخت شده است.  شما دولت‌های قبل را نگاه کنید چرا بی‌انصافی می‌کنید و اینگونه حرف می‌زنید. چرا واقعیت را نمی‌گویید؟

وی افزود: دولت تا اینجا کار بزرگی انجام داده اول اینکه کشور را در این سه سال و نیم جنگ حفظ کرده و جنگ را با موفقیت به پایان رسانده است. به ملت ایران اعلام می‌کنم دولت جنگ را به پایان رسانده و در سایه ایثار و فداکاری مردم در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب آمریکا را پای میز مذاکره در وین کشانده و حرف زده و مسائل مهم را حل و فصل کرده است.

اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم

رییس جمهوری عنوان کرد: اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. همین امروز -دوم تیر- می‌توانیم تحریم را تمام کنیم. برویم و همین الان اختیارات را به دکتر عراقچی بدهیم، او هم به وین برود در عرض چند روز توافق را نهایی کند، اعلام شود، تحریم هم برداشته شود.

روحانی بیان کرد: ما کارمان را انجام دادیم. یکسری پیچ و خم و گرفتاری‌های سیاسی دارد که نمی‌خواهم الان وارد آن شوم. این مردم الان روحیه‌ای دارند و نشاطی پیدا کرده‌اند و نمی‌خواهم نشاط مردم را از آنها گرفته شود.

وی خطاب به مردم گفت: مردم عهد ما با شما این بود ما برابر آمریکا تسلیم و خم نشویم و با سه سال و نیم جنگ بتوانیم کشور را اداره کنیم و مواد لازم را وارد کشور کنیم.


کد مطلب: 767692

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/767692/کشور-بدون-نفت-اداره-کردیم-یک-نفر-نگفت-دستت-درد-نکند-باید-جامعه-داشته-باشیم-کسی-دروغگو-اعتنا-نگوئیم-مردم-بخاطر-معیشت-پای-صندوق-نیامدند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com