کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت انتخاباتی شماره شش//

پشت‌پرده علاقه همتی به انصراف دکتر زاکانی از انتخابات

25 خرداد 1400 ساعت 9:46

ریشه این همه ذوق زدگی چیست و علت علاقه همتی به انصراف زاکانی از انتخابات چیست؟


گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: همزمان با خبرسازی شبانه درباره انصراف دکتر زاکانی از انتخابات آنهم در متینگ های انتخاباتی پرشور او در شهر قم و کاشان، عبدالناصر همتی نیز طی توییتی ذوق زدگی خود را از این خبرسازی دروغ نشان داد. او در توئیترش نوشت: «در جریان مناظره‌های تلویزیونی بر "سوپر پوششی" بودن آقای زاکانی به عنوان پلیس بد تأکید کردم. خب پلیس بد رفت، پوشش‌ها کنار رفت! با انصراف ایشان بنفع نامزد اصلی رقابت به یک در برابر چهار تبدیل شد. منتظر انصراف سایر نامزدهای پوششی به نفع جناب آقای رئیسی هستیم.»

اما ریشه این همه ذوق زدگی چیست و علت علاقه همتی به انصراف زاکانی از انتخابات چیست؟

یک: در وهله اول علت ذوق زدگی ظاهری از کنار کشیدن زاکانی همان چیزی است که خود همتی می گوید و یا حداقل می خواهد القا کند. او می خواهد ثابت شود که زاکانی از ابتدا کاندیدای پوششی بوده و سپس در ساعات هیجانی باقیمانده به انتخابات این گزاره را معتبر کند که رقیب اصلی او از اول هم رئیسی بوده و قطب جدید انتخاباتی را حول محور خود شکل بدهد.

دو: اما این ذوق زدگی ریشه‌های پنهان تری هم دارد. همتی خودش بیش از دیگران می داند که یکی از علل عمده ناکامی در ایجاد دو قطبی با محوریت خودش در انتخابات به بی اعتبار سازی او توسط زاکانی در طول سه مناظره تلویزیونی ربط مستقیم دارد. زاکانی در طول مناظرات اول تا سوم با خلق کلیدواژه هایی همچون «نوبل شیمی»، «کاندیدای روکشی» و «پررویی نجومی» و سپس با بی اعتبار سازی او با برملا کردن مواضع متناقضش در قضایای «گرانی بنزین» و «اف ای تی اف» و نهایتا با بهم ریختن و منفعل کردن و در موضع پاسخگو کردن او در مناظرات بیشترین ضربه را به همتی زد. همچنان که نتیجه بخش قابل توجهی از اقدامات زاکانی در مواجهه با همتی در نظرسنجی‌های اخیر به خوبی خود را نشان می‌دهد که آمار آرای منفی همتی که قبل از مناظرات شش درصد بود بعد از سه مناظره تا 27 درصد افزایش یافته است. معنی این افزایش آرای منفی این است که در طول مناظرات همتی با تصویری به افکار عمومی شناخته شد که مردم به آن نگاه منفی دارند و این در حالی بود که او کاندیدا گمنام تری به نسبت برخی کاندیداهای دولتی همانند علی لاریجانی و جهانگیری قبل از شروع انتخابات شناخته می شد و تلاش زیادی کرد که خود را از دولت و شخص روحانی با فاصله و جدا و حتی علیه او نشان بدهد. بی شک نقش دکتر زاکانی در شناساندن تصویر واقعی همتی قابل توجه بود.  

بیشتر بخوانید:
آیا شما به ایده‌های این دولت انقلابی رای می‌دهید؟!

سه مناظره، سه طرح جبهه غرب‌گرا و یک مرد در میدان
زاکانی چگونه چهره ادبیات ساز انتخابات ۱۴۰۰ شد؟!
چرا زاکانی پدیده دور اول مناظرات انتخاباتی ۱۴۰۰ بود؟
آیا انتخابات برای لاریجانی‌ها تمام شده است؟!

سه: اما شاید مهمترین دلیل پنهان همتی برای ابراز خوشحالی از انصراف زاکانی از انتخابات به این موضوع بر می گردد که او نمی خواهد این گزاره در تحلیل انتخابات 1400 تثبیت شود که یکی از دلایل عمده باخت همتی به کاندیدای برمی گردد که او را کاندیدای پوششی رقیب اصلی‌اش معرفی می کرد. این تحلیل برای همتی بیش از هر چیزی دیگری در این روزها و در ایام پسا انتخابات آزار دهنده است.

*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 766728

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/766728/پشت-پرده-علاقه-همتی-انصراف-دکتر-زاکانی-انتخابات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com