جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۱۰

تاثیر مناظره سوم بر میزان محبوبیت کاندیداها/ زاکانی به رتبه سوم نفوذ و اثرگذاری بر کاربران رسید

دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 766586
بررسی کلان‌داده‌‌‌ی فضای مجازی درباره مباحث مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری، تصویری روشن از رویکرد و احساسات مردم نسبت به نامزدهای مختلف ریاست جمهوری را به ما نشان می‌دهد.
تاثیر مناظره سوم بر میزان محبوبیت کاندیداها/ زاکانی به رتبه سوم نفوذ و اثرگذاری بر کاربران رسید
گروه سیاسی جهان نيوز: با پایان ماراتن نفس‌گیر مناظرات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری و نزدیک شدن به روز سرنوشت ساز انتخابات، بررسی و تحلیل کلان‌داده‌های فضای مجازی تصویر روشن‌تری از رویکرد و احساسات کاربران را به ما نشان می‌دهد.

به گزارش فارس، از این رو «مرکز پژوهشی بتا» با داده کاوی بیش از 6 میلیون توییت،4 میلیون پست تلگرام و 3 میلیون پست اینستاگرام، در مجموع با تحلیل بیش از 13 میلیون پست منتشر شده توسط کاربران فضای مجازی بعد از سومین مناظره، به بررسی رویکرد شبکه‌های اجتماعی پیرامون نامزدهای ریاست جمهوری در بازه زمانی 22 و 23 خرداد (پس از مناظره سوم) پرداخته است. 
 

رویکرد کاربران شبکه‌های‌اجتماعی نسبت به نامزدهای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰
 
شخصیت‌ها بر اساس بیشترین ضریب نفوذ (مولفه‌هایی همچون میزان محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، لایک،‌بازدید،، کامنت و ...) قرار گرفته‌اند. به عبارت بهتر ضریب نفوذ میزان تاثیر و نفوذ آن شخص بر کاربران فضای مجازی است.

میزان محبوبیت (محور سبز سمت راست) یا عدم محبوبیت (محور قرمز سمت چپ) بر اساس داده‌های کاربران و متد افکارسنجی و پیش‌بینی انتخابات انجام شده است. در حقیقت وضعیت رویکرد کاربران به شخصیت‌ها حاصل هر دو مولفه ضریب نفوذ و رویکرد کاربران می‌باشد. بنابراین برتر بودن در یکی از آن‌ها نشانه برتری و رویکرد مثبت کاربران نیست. در تصویر فوق همچنین رویکرد کاربران به هر کاندید نسبت به مناظره قبل نیز با خط‌چین مقایسه شده‌است.

با توجه به نمودار فوق ابراهیم رئیسی کماکان بیشترین میزان محبوبیت را بین کاندیداها دارد. رییسی در هر سه مناظره صدرنشینِ افکارسنجی مرکزپژوهشی بتا بوده است. میزان محبوبیت و عدم محبوبیت عبدالناصر همتی که از حیث ضریب نفوذ و میزان تاثیر بر کاربران در رتبه دوم قرار دارد، تفاوت چندانی با مناظره دوم نداشته و هم‌چنان بیشترین میزان عدم محبوبیت را به خود اختصاص داده‌است.

چهره شاخص در مناظره سوم علیرضا زاکانی بوده که از حیث نفوذ و اثرگذاری بر کاربران، با جهش نسبت به مناظره قبل به رتبه سوم رسیده‌ و همچنین محبوبیت وی نسبت به مناظره قبل نیز بیشتر شده‌است.

سعید جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی دو کاندیدی بودند که بیشترین میزان کاهش محبوبیت را نسبت به مناظره دوم داشتند در مقابل عدم محبوبیت محسن مهرعلیزاده و محسن رضایی نسبت به مناظره قبل کاهش قابل توجهی داشته‌است. این دو کاندید از حیث ضریب نفوذ نیز افت شدیدی داشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته این دیدگاه شماست.
Iran, Islamic Republic of
قطعا محبوبيت رئيسي بيشتر از بقيه هست.
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
آیت الله رئیسی محبوبیت بالایی در بین مردم دارد.
Iran, Islamic Republic of
توایطورفکرکن .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
نظرسنجی ها اینطور میگه .
Iran, Islamic Republic of
نظرسنجی های شبکه های اجتماعی قابل اتکا نیستند چون یا افراد با دو یا چند خط مختلف نظر می دهند و یا افراد زیر هیجده سال هم مشارکت می کنند
حمید
Iran, Islamic Republic of
آیت الله رئیسی محبوب قلبهاست و این واقعیتی انکار ناپذیر است.
Iran, Islamic Republic of
به هر حال کفِ جامعه( خارج از فضای مجازی) نیز آقای رئیسی طرفدارانِ بیشتری دارد. شاید بیش از ۷۰٪ از افرادی که قطعا قصد شرکت در انتخابات را دارند، میخواهند به آقای رئیسی رای دهند.
رای من رئیسی
سعید
United Kingdom
فقط زاکانی. پاکدست و انقلابی
Iran, Islamic Republic of
میگن آرزو بر جوانان عیب نیست