پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

«لاپید» کابینه ائتلافی تشکیل داد/ «بنت» ریاست کابینه را بر عهده می‌گیرد/ «نتانیاهو» کارش تمام شد

پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 765443
منابع خبری صهیونیستی چهارشنبه شب گزارش دادند، "یائیر لاپید" رهبر حزب "یش عتید" موافقت اکثریت نمایندگان کنست برای تشکیل دولت ائتلافی به منظور حذف بنیامین نتانیاهو از قدرت را به دست آورده است.
نتانیاهو به آخر خط رسید
به گزارش جهان نيوز، «یائیر لاپید» رئیس حزب «یش عتید» موفق شده برای برکناری نتانیاهو از سمت نخست‌‎وزیری، ائتلاف تشکیل دهد.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد لاپید توافق برای تشکیل کابینه ائتلافی به منظور سرنگونی دولت نتانیاهو را امضا کرد.

براساس این گزارش لاپید همچنین به رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که می‌تواند کابینه تشکیل دهد.

لاپید بامداد چهارشنبه توانست با «بنی گانتس» رهبر ائتلاف «آبی‌-سفید» برای تشکیل کابینه به توافق برسد.

رهبر حزب «یش عتید» که از سوی رییس رژیم صهیونیستی مأمور تشکیل کابینه شده بود تا ساعت ۲۳:۵۹ امشب به وقت قدس مهلت داشت تا توانایی خود را برای تشکیل کابینه اعلام کند.

با تشکیل این دولت ائتلافی توسط لاپید، دوران نخست وزیری ۱۲ ساله نتانیاهو رسما پایان می‌یابد.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که رهبر حزب امید نیز توافق مشارکت در ائتلاف ضد نتانیاهو را امضا کرده تا این حزب نیز به ائتلاف مخالف بی‌بی بیپوندد.

ساعاتی پیش نیز "عباس منصور" رهبر فهرست یکپارچه عربی برای پیوستن به ائتلاف مخالف ضد نتانیاهو و تشکیل کابینه‌ای جدید به ریاست "یائیر لاپید" امضا کرده بود.

منصور در این باره گفت: یک تصمیم بسیار دشوار است، برای نخستین بار یک حزب عرب می‌تواند در تشکیل دولت اسرائیل مشارکت داشته باشد.

در همین حال خبرگزاری "شهاب" فلسطین به نقل از منابع صهیونیستی نیز اعلام کرد که لاپید امضاهای مورد نظر احزاب برای تشکیل کابینه ائتلافی را به دست آورده است و با وجود آن که هنوز تشکیل کابینه وی محرز نیست، اما تشکیل دولت را اعلام خواهد کرد.

نفتالی بنت رهبر حزب راستگرای «یمینا» نیز یکشنبه شب گفته بود قصد تشکیل دولت جدید برای کنار زدن نتانیاهو را دارد.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی افزود: درحال مذاکره برای پیوستن به دولت تغییر هستیم که وظیفه آن پایان دادن به نخست وزیری نتانیاهوست.

بنت اعلام کرد: شانس تشکیل دولت راست‌گرا با نتانیاهو صفر است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از دفتر رئوون ریولین رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نفتالی بنت و لاپید به نوبت سمت نخست وزیری دولت جدید را عهده‌دار خواهند بود.

به دنبال شکست‌های بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی، چند هفته پیش رئیس رژیم صهیونیستی، یائیر لاپید رهبری حزب میانه‌رو «یش عتید» [آینده‌ای وجود دارد] را مامور تشکیل دولت کرد.

بنیامین نتانیاهو که در سه پرونده قضایی به فساد، تقلب و سوء استفاده از اعتماد متهم شده، نتوانست نظر مثبت شمار نماینده‌های لازم در کنست را برای تشکیل دولت به خود جلب کند.

شبکه ۱۲ اسرائیل روز شنبه گزارش داده بود که بنت با لاپید به این توافق رسیده که بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست وزیر باشد و پس از آن لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ این سمت را عهده‌دار شود.

وی بامداد چهارشنبه توانست با «بنی گانتس» رهبر ائتلاف «آبی‌-سفید» برای تشکیل کابینه به توافق برسد.

پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی دارد و ائتلاف حزبی که بتواند ۶۱ کرسی را بدست آورد، شانس نخست تشکیل کابینه را دارد.
مرجع : ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *