جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱
دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹:

موج پنجم با کدام ویروس می‌آید؟/ جزئیات خاصیت آهن‌ربایی در ناحیه تزریق واکسن کرونا

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 765405
دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹، در ارتباط با روند بیماری کرونا و برنامه واکسیناسیون در کشور توضیحاتی ارائه داد.
موج پنجم با کدام ویروس می‌آید؟/ جزئیات خاصیت آهن‌ربایی در ناحیه تزریق واکسن کرونا
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، عاطفه عابدینی، روز چهارشنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: کمیته علمی از ابتدا نقش مشاور و راهنما در بیماری کرونا را بر عهده داشت که بعد از تغییر ساختار و نگرش‌ها، علاوه بر تهیه دستورالعمل‌ها و راهنماهای تشخیصی و درمانی، زیر کمیته‌های علمی را نیز تشکیل داد.

وی افزود: مأموریت کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ با اضافه شدن برنامه واکسیناسیون، بیشتر شد و ما می‌بایست در این زمینه نیز برنامه ریزی های لازم را انجام دهیم.

عابدینی به روند بیماری کرونا در موج چهارم اشاره کرد و گفت: اگر ایده بستری موقت نبود، نمی‌توانستیم تخت‌های مورد نیاز بیماران را تأمین کنیم و افزایش مرگ‌های کرونایی در کشور اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: ایده بستری موقت به لحاظ روحی و روانی هم برای آن دسته از بیماران که از حضور در محیط بیمارستان خشنود نبودند، موفقیت آمیز بود و باعث شد این بیماران بعد از گرفتن دارو، به منزل بروند و فردا دوباره مراجعه کنند.

عابدینی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حداقل ۷۰ تا ۷۵ درصد جمعیت هدف واکسن بزنند، گفت: واکسن‌ها در پلت فرم‌های مختلف هستند.

وی افزود: خوشبختانه نتایج کارآزمایی بالینی واکسن‌های تولید داخل نیز رضایت بخش بوده و به زودی این نتایج منتشر خواهند شد.

عابدینی در واکنش به واکسن هراسی که ایجاد شده است، گفت: واقعیت امر این است که هیچ واکسنی بدون عارضه نیست، اما عقل سلیم حکم می‌کند بین عوارض کووید ۱۹ و واکسن، عوارض واکسن را قبول کنیم.

وی افزود: خیلی از ابعاد بیماری کرونا هنوز ناشناخته مانده است و از همین رو، بهتر است که واکسن را بزنیم.

عابدینی گفت: بهترین واکسن، واکسنی است که به دست ما می‌رسد. بیش از ۹۰ درصد عوارض واکسن خفیف و قابل درمان است. البته واکسن کرونا عوارض شدید غیر شایع نیز دارد.

دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹ در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت در توزیع واکسن‌های وارداتی تفاوتی قائل می‌شود یا خیر، افزود: قطعاً ساختار واکسن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و توصیه ما این است که برای کسانی که دچار نقص ایمنی هستند و از داروهای نقص ایمنی استفاده می‌کنند، واکسن کشته شده استفاده شود. اما هیچ وقت در توزیع واکسن‌ها به لحاظ برند، اولویت قائل نمی‌شویم.
عابدینی در واکنش به احتمال بروز موج پنجم کرونا در کشور، گفت: پیش‌بینی ما این است که در صورت وقوع پیک پنجم کرونا این پیک با نوع هندی خواهد بود.

وی درباره مباحث مطرح در زمینه شیوع قارچ سیاه، افزود: قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست که از هند آمده باشد. این بیماری همواره وجود داشته است و ربطی به کووید ۱۹ ندارد و در همه کشورها وجود دارد. بیماران دچار نقص ایمنی و به ویژه مبتلایان به دیابت کنترل نشده در معرض خطر قارچ سیاه هستند.

عابدینی ادامه داد: این بیماری قارچی در ریه، سینوس یا چشم فرد دچار نقص سیستم ایمنی، کسی که مدت طولانی کورتون مصرف کرده و دیابتی‌های کنترل نشده گسترش می‌یابد. این بیماری درمان مشخص خود را دارد و موضوع جدیدی نیست. باید بدانیم ارائه کورتون بی‌رویه در درمان کرونا اصلاً لازم نیست و این موضوع را در ویرایش دهم پروتکل درمان اصلاح کردیم و توصیه کردیم مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تحلیل می‌دهد به حداقل برسانیم.

وی در خصوص برداشتن ماسک بعد از واکسن زدن، افزود: اینکه بگوییم چون واکسن زدم پس ماسک را کنار بگذارم، قابل قبول نیست. چون هم ایمنی زایی جمعی با واکسن به درصد مورد نظر نرسیده است و هم از تأثیر واکسن در برابر ویروس‌های جهش یافته اطلاع دقیق نداریم. توصیه فعلی ما همچنان استفاده از ماسک است.

دبیر علمی کمیته کشوری کووید ۱۹، در واکنش به نشر کلیپ خاصیت آهن ربایی واکسن‌های کرونا، گفت: واقعیت این است در حال کار بر روی این موضوع هستیم. این عارضه فقط در ایران رخ نداده است، این قضیه در هر برندی می‌توانست رخ دهد. حتی گروهی گذاشتیم بر این موضوع کار کنند و توجیه علمی داشته باشیم. فرضیه ما این است که هیدروکسید آلومینیوم یا جیوه در این واکسن شاید توجیه این موضوع باشد.

برخی هم گفتند اصلاً شاید این موضوع ربطی به واکسن نداشته باشد. این موضوع خطرناک نیست و موقت خواهد بود و مرگ و میر به دنبال نداشته است. تئوری‌هایی داریم اما باید صبر کنیم بررسی کامل شود. اگر بدانیم بروز خاصیت ذکر شده به خطر واکسن است شاید لازم باشد تعدیلاتی در ساختار واکسن رخ دهد اما این احتیاج به تحقیق و مستندات دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....