کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اما و اگر‌های صعود تیم ملی به جام جهانی

12 خرداد 1400 ساعت 12:18

تیم ملی از فردا، ۱۳ روز حیاتی را برای صعود به مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی فوتبال در پیش دارد و همه فشار‌ها روی دوش اسکوچیچ است تا شرایط تیم‌ملی را در بحرین تغییر دهد.


به گزارش جهان نیوز، در فاصله ۲۴ ساعت تا شروع دوباره رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی، حالا همه حواس‌ها به تیم‌ملی است. تیمی که دو پیروزی‌اش در ابتدای کار، عزم جزم بازیکنان را برای صعود نشان داد، اما شکست‌های پشت سر‌هم مقابل بحرین و عراق کار را برای این تیم بسیار سخت کرد.

ویلموتس با حواشی فراوانی که هنوز هم ادامه دارد، تیم‌ملی را رها کرد و حالا ایران با شش امتیاز و یک بازی کمتر در رده سوم گروه قرار دارد، پنج امتیاز عقب‌تر از عراق صدرنشین و سه امتیاز کمتر از بحرین که در رده دوم است. حالا همه فشار‌ها روی دوش اسکوچیچ است تا شرایط تیم‌ملی را در بحرین تغییر دهد. تیمی که صعودش به جام‌جهانی، حال این روز‌های ما را بهتر خواهد کرد.

کار سختی در پیش داریم
دانستن این مساله کار سختی نیست. از نوشته‌های روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تا توییت‌ها و متن‌هایی که در اینستاگرام منتشر می‌شود، همگی نشان از دلهره‌ای است که مردم از بازی‌های پیش‌روی تیم‌ملی دارند. سایت فیفا بازی ایران با بحرین را مهم‌ترین بازی تیم‌ملی دانسته و از توییت‌های مردم این‌طور برمی‌آید که آن‌ها بازی با عراق را خیلی مهم‌تر می‌دانند.

با این حال چیزی که عیان است، این‌که تیم‌ملی نباید هیچ امتیازی را از دست بدهد. اما شرایط چیست؟ تیم‌ملی اردویی را در کیش برگزار کرده است، اسکوچیچ تنها سه بازی روی نیمکت تیم‌ملی ایران نشسته است، با انصراف کره‌شمالی شرایط برای صعود ایران سخت‌تر شده و ویلموتس هم با عملکرد ضعیفش و آن شکایت، ضربات روحی فراوانی را به برند تیم‌ملی وارد کرده است.

نقاط ضعف تیم‌ملی
تیم‌ملی ایران فقط ۳ بازی دوستانه و تدارکاتی داشته و حالا مستقیما وارد مسابقات می‌شود. در سال ۲۰۲۰ تنها دو بازی دوستانه برابر بوسنی و هرزگووین و ازبکستان و در سال ۲۰۲۱ هم یک بازی مقابل سوریه. این در شرایطی است که حریف سرسخت ایران یعنی عراق، ۶ بازی دوستانه برگزار کرده است و کاتانچ از سال ۲۰۱۸ سرمربیگری این تیم را برعهده دارد.

از سوی دیگر با پایان لیگ‌های اروپایی، سطح آمادگی برخی لژیونرهایمان را نمی‌دانیم. با این حال آن‌ها در این چند روز وقت دارند تا خود را به بالاترین سطح آمادگی برسانند. نکته دیگر، رسیدن ملی‌پوشان تیم‌ملی به بالاترین سطح آمادگی به لحاظ روحی و روانی است. کاری که اسکوچیچ باید به بهترین وجه ممکن انجام دهد. بازیکنان تیم‌ملی هرگز نباید در ذهن خود احساس ضعف داشته باشند.

نقاط قوت تیم‌ملی
حضور مهدی طارمی آماده که در این چند وقت تیتر اخبار ایران و اروپا بوده و چندین‌بار در تیم خود در پرتغال درخشیده است. طارمی چند ماه متوالی است که عنوان بهترین بازیکن ماه را از آن خود کرده است. همچنین حضور سردار آزمون به عنوان بهترین بازیکن فصل لیگ‌برتر روسیه که ۱۹ گل هم در این فصل به ثمر رسانده، در تیم‌ملی باعث می‌شود بتوان امیدوارانه‌تر به داستان صعود نگاه کرد.

مهدی قائدی روی دیگر مثبت ماجراست. قائدی که در لیگ قهرمانان آسیا درخشان ظاهر شد، حالا یکی از امید‌های اصلی گلزنی ایران به حساب می‌آید. مصاحبه‌های بازیکنان تیم‌ملی نشان از روحیه بالای آن‌ها دارد. بیرانوند با اطمینان از خوشحالی مردم می‌گوید و جهانبخش به مردم قول می‌دهد تا تمام توانش را برای خوشحال کردن مردم بگذارد. حضور کریم باقری در تیم‌ملی و صحبت‌های او برای بازیکنان روحیه‌بخش بوده است.

ضربه کره‌شمالی به تیم‌ملی
پس از کناره‌گیری رسمی کره‌شمالی از مسابقات انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد برای رعایت عدالت میان تیم‌ها، نتیجه دیدار تیم دوم هر گروه مقابل قعرنشین آن گروه محاسبه نمی‌شود.

به این ترتیب ۱۴ گل ایران مقابل تیم کامبوج بی‌اثر خواهد شد و این یعنی کار ایران برای صعود دشوارتر از قبل است. اگر کره‌شمالی از مسابقات کنار نمی‌رفت، وضعیت جدول به نحوی بود که احتمال صعود ایران با ۱۰ امتیاز، یعنی برد مقابل بحرین و مساوی مقابل عراق به عنوان تیم دوم بالا بود، ولی الان فقط باید سراغ ۱۲ امتیاز رفت و هیچ چاره‌ای غیر از دریافت و کسب ۱۲‌امتیاز نخواهیم داشت.

ما به این معجزه نیاز داریم
این بار اول نیست که داستان این‌طور رقم می‌خورد. سال ۲۰۰۶ باید قطر و اردن را می‌بردیم، سال ۲۰۱۴ با شکست مقابل لبنان و ازبکستان شرایط صعود سخت شده بود.

با این حال شاید این چند وقت اخیر ما بدعادت شده بودیم! چون یاد گرفته بودیم که بی‌دردسر به جام‌جهانی صعود کنیم. حالا همه‌چیز برعکس و شرایط سخت است، اما دلخوشی ما قرار نیست تغییر کند. ما هنوز امیدواریم از بحرین، پیروز بیرون بیاییم. هنوز امیدواریم بازیکنان‌مان خود خودشان باشند و نگذارند این دلخوشی ۴ سال یک‌بار را از دست بدهیم.


کد مطلب: 765387

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/765387/اما-اگر-های-صعود-تیم-ملی-جام-جهانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com