سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
دیپلمات روس:

بهتر است بایدن درباره وقایع گوانتانامو پاسخگو باشد

سه شنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 765226
نماینده دائم روسیه در وین در پاسخ به انتقادات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا از حقوق بشر روسیه تأکید کرد که بهتر است در دیدار اخیر بایدن و پوتین از وضعیت گوانتانامو و شکنجه و حقوق بشر آمریکا سؤال شود.
بهتر است بایدن درباره وقایع گوانتانامو پاسخگو باشد
گروه بین الملل جهان نيوز: «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در «وین» اتریش به انتقادهای اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از وضعیت حقوق بشر روسیه پاسخ داد.

در آستانه قطعی شدن دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا طی هفته‌های آینده، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که رئیس‌جمهور ایالات متحده در صدد است از این فرصت برای زیر سؤال بردن وضعیت حقوق بشر روسیه بهره برد.

بایدن روز یکشنبه هفته جاری طی سخنانی تأکید کرد که در صدد است طی دیدار ماه آینده با پوتین در «ژنو»، به وی اعمال فشار آورد تا به حقوق بشر احترام گذاشته و از آن حمایت کند.

اولیانوف نیز در پاسخ به این اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، با طعنه و کنایه به وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا اشاره کرد و نوشت: «آیا فرصت خوبی نیست که سؤالاتی را درباره (زندان) گوانتانامو و شکنجه دیگر مسائل (از بایدن در دیدار با پوتین) مطرح شود؟»

زندان گوانتانامو به دستور «جرج دابلیو بوش» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به بهانه زندانی کردن مظنونان به حمله تروریستی پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ایجاد شد و گزارش‌های زیادی از رفتارهای غیرانسانی مأموران آمریکایی با زندانیان منتشر شده است. علی‌رغم آن که «باراک اوباما» جانشین بوش وعده تعطیلی این زندان را داده بود، این زندان نه تنها در دوران ریاست‌جمهوری وی بسته نشد بلکه در دوران ریاست‌جمهور «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا نیز این زندان همچنان باز است.

دیدار رو در روی بایدن با رئیس کرملین در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان روسیه و آمریکا برنامه‌ریزی شده است و مقام‌های روس نیز تأکید کرده‌اند که انتظار حصول پیشرفت و معجزه از دیدار رؤسای جمهور دو کشور برای حل اختلافات عمیق را ندارند.

ئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به نشست روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خردادماه) با پوتین گفت: «من ظرف دو هفته آینده با رئیس‌جمهور (ولادیمیر) پوتین دیدار خواهم داشت و این مسئله را به وضوح اعلام می‌کنم که ما ساکت نمی‌نشینیم و به وی اجازه نمی‌دهیم که از این حقوق سوء استفاده کند».

از زمان روی کار آمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، تنش‌ها میان واشنگتن و روسیه در خصوص طیفی از موضوعات از جمله اتهام‌زنی واشنگتن به مسکو در خصوص تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و همچنین حمله سایبری به نهادهای دولتی و امنیتی آمریکا تشدید شده است.

دولت بایدن همچنین تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو به بهانه نقش این کشور در حمله سایبری به نهادها و سازمان‌های دولتی و امنیتی آمریکا وضع کرده است و مدعی است که دولت روسیه در مسموم کردن «الکسی ناوالنی» یکی از چهره‌های مخالف «ولادیمیر پوتین» نقش داشته است که البته دولت روسیه تمامی این اتهامات را بی‌اساس خوانده است.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *