کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت یمن؛ هانی زاده در گفت‌وگو با جهان نیوز:

ابتکار عمل میدانی دست انصارالله و ارتش یمن است/ عربستان در وضعیت دفاعی قرار گرفته/ سعودی‌ ها تا الان ۳۵۰ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند/ عربستان در حال تلاش برای خروج آبرومندانه از باتلاق یمن است

12 خرداد 1400 ساعت 9:27

برد موشک های انصارالله اکنون به هزار کیلومتر می‌رسد حتی این موشک‌ها می‌تواند پایتخت عربستان را هدف قرار دهند و این موضوع تهدیدی جدی برای رژیم آل سعود است.


گروه بین الملل جهان نیوز: حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با جهان نیوز در رابطه با آخرین وضعیت جنگ یمن اظهارداشت: عربستان سعودی درباره آتش بس یمن رفتار دوگانه دارد و چندبار این آتش بس را یک جانبه نقض کرده و به مراکز مردمی، فرهنگی و اجتماعی حمله کرده است. با اینکه عربستان سعودی بارها برای پایان دادن به جنگ یمن اظهار تمایل کرده، اما حملات در مناطق مختلف یمن مخصوصاً مارب و جوف از سوی نیروهای سعودی شدت گرفته و هواپیماهای سعودی به مناطق مسکونی و مردم بی گناه این دو شهر حملات زیادی داشته‌اند.

وی با اشاره به پاسخ رزمندگان یمنی به متجاوزان سعودی، گفت: انصارالله، نیروهای انقلابی و ارتش یمن اخیراً  پایگاه ملک خالد و همچنین پایگاه دیگری در مناطق جازان را هدف قرارداده و خساراتی به این دو پایگاه وارد کردند. پایگاه هوایی «خمیس مشیط» که بارها مورد حمله قرار گرفته مرکز تجمع نیروهای ائتلاف سعودی است. با توجه به اینکه ابتکار عمل میدانی اکنون در دست انصارالله و ارتش یمن است عربستان سعودی سعی می‌کند که با حملات متقابل به نوعی امتیازات بیشتری در آینده از انصارالله بگیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا درباره توانایی یمنی‌ها در عرصه موشکی، خاطرنشان کرد: انصارالله و ارتش یمن در این مدت تجربه گران سنگی در تولید موشک های بالستیکی بدست آوردند و با پهپادهای پیشرفته خود توانستند قواعد درگیری را تغییر و ابتکار عمل میدانی را در دست گیرند، لذا این توانایی را دارند که  آسیب های جدی را به عربستان سعودی وارد کنند و شرایط بگونه ای است که عربستان در وضعیت دفاعی قرار گرفته و هر از گاهی هم از غفلت نیروهای مسلح یمنی استفاده کرده و به مردم بی دفاع حمله می‌کند.

هانی زاده با اشاره به هزینه 6 سال جنگ عربستان در یمن، گفت: در طول 6 سال جنگی که عربستان علیه مردم یمن  تحمیل کرده، عربستان 350 میلیارد دلار هزینه کرده و هزینه این جنگ برای اقتصاد شکننده عربستان مخصوصا با این وضعیت تولید و فروش نفت، کمرشکن است. بنابراین عربستان سعی دارد به نوعی این جنگ را به پایان رساند به ویژه اینکه اختلافات بین نیروهای ائتلاف و عربستان بروز کرده و عربستان تلاش می‌کند آبرومندانه از باتلاق یمن خارج شود ضمن اینک انصار الله اکنون دست بالایی دارد و می‌تواند شرایط خود را به عربستان دیکته کنند.

وی با تاکید بر اینکه مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن روز به روز از نظر نظامی، سیاسی و اقتصادی برای عربستان خطرناک‌تر خواهد شد، تشریح کرد: پس از 6 سال جنگ در یمن و با فروپاشی ائتلاف کشورهای متجاوز به یمن اکنون ابتکار عمل میدانی در دستان انصارالله است و عربستان به شدت در موضع ضعف قرار گرفته است.
 

هانی زاده
 
هانی زاده با اشاره به اینکه منطقه راهبردی مأرب یمن تا آزادی کامل فاصله چندانی ندارد، خاطرنشان کرد: سه چهارم شهر مارب در دست انصارالله و ارتش یمن است در حالی که درگذشته این قاعده برعکس و سه چهارم این شهر در اشغال عربستان سعودی بود. مارب تقریبا در حال پاکسازی است و نیروهای سعودی در حال فرار از این شهر استراتژیک هستند.

وی درباره طرح صلح عربستان و انصارالله، گفت: در جریان مذاکراتی که بین ایران و عربستان در بغداد صورت گرفت بخشی از مذاکرات مربوط به نحوه پایان دادن به جنگ یمن است. اما عربستان سعودی مایل نیست که در آینده انصارالله دست بالایی به لحاظ سیاسی در یمن داشته باشد و دولتی تشکیل دهند لذا تلاش عربستان این است که انصارالله را به حاشیه رانده در حالی که ایران تمایل دارد انصارالله که بخش مهمی از ساختار اجتماعی یمن را تشکیل می دهد در ساختار قدرت آینده یمن نقش داشته باشد.

هانی زاده درباره برد موشکی و پهپادی یمن، بیان کرد: برد موشک های انصارالله اکنون به هزار کیلومتر می‌رسد حتی این موشک‌ها می‌تواند پایتخت عربستان را هدف قرار دهند. کمااینکه اطراف ریاض توسط این موشک‌ها هدف قرار گرفت و این موضوع تهدیدی جدی برای رژیم آل سعود است که موشک های انصارالله تا عمق خاک عربستان را می‌تواند هدف قرار دهد و تاسیسات نظامی و حیاتی عربستان را تهدید کند، بنابراین عربستان به شدت در مقابل انصارالله آسیب پذیر است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حمایت یمن از مقاومت فلسطین در جنگ 12 روزه اسرائیل و غزه، گفت: حمایت انصارالله و مردم یمن از فلسطین نشانه همبستگی مردم یمن با فلسطین است و نشان می‌دهد که محور مقاومت در انسجام کامل قرار دارد. با اینکه مردم یمن در این چند سال گذشته به شدت آسیب دیدند اما اعلام آمادگی کردند که در کنار مردم فلسطین قرار خواهند گرفت و این پیامی برای رژیم های مرتجع عرب است که به سمت اسرائیل گرایش پیدا کردند و با این رژیم رابطه برقرار کرده‌اند. این نشانه غیرت اسلامی مردم یمن نسبت به رخ دادهای منطقه بویژه ملت مسلمان فلسطین است.

هانی زاده در پایان درباره افتتاح سفارت امارات در تل آویو، بیان کرد: امارات متحده عربی با این کار مسیر خود را از امت اسلامی جدا کرده و این رژیم دیکتاتوری تصور می‌کند با برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی از حمایت آمریکا و لابی صهیونیستی برخوردار می‌شود. افتتاح سفارت امارات در تل آویو  و دست بوسی سفیر امارات از خاخام اسرائیلی با آن شرایطی که سفیر امارات را به حضور پذیرفت یک توهینی به ملت های عرب است. امارات ثابت کرد که رژیمی وابسته به صهیونیست‌ها و لابی صهیونیستی است و از دایره اسلامی و عربی خارج شده است.


کد مطلب: 765192

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/765192/ابتکار-عمل-میدانی-دست-انصارالله-ارتش-یمن-عربستان-وضعیت-دفاعی-قرار-گرفته-سعودی-الان-۳۵۰-میلیارد-دلار-هزینه-کرده-اند-حال-تلاش-خروج-آبرومندانه-باتلاق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com