کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشت انتخاباتی شماره یک//

آیا انتخابات برای لاریجانی‌ها تمام شده است؟!

10 خرداد 1400 ساعت 10:58

بعد از رد صلاحیت او بود که برادرش آیت الله آملی لاریجانی در اقدامی کم سابقه به شورای نگهبان و یکی از دستگاه های امنیتی تاخت و نتوانست عصبانیت خود را از رد صلاحیت برادرش مخفی کند. اما سوال اساسی اینجاست که آیا انتخابات برای لاریجانی ها تمام شده است؟!


گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: نام خاندان لاریجانی با مسئولیت های کلان در جمهوری اسلامی گره خورده است. از رسم نمودار قدرت برادرهای که معاون وزیر بودند تا برادرهای که خود سران قوا بودند، می شود فهمید که کمتر خانوداه ای در ایران پسا انقلاب به این همه مسئولیت بزرگ در جمهوری اسلامی رسیده است. اما نکته عجیب این است که این خانواده گره خورده با بالاترین ساختارهای قدرت، هیچ وقت محبوبیت مردمی مورد توجهی در ایران نداشته است.

اما آخرین بزنگاه بازگشت این خاندان به عالم رسانه و سیاست در روزهای اخیر در رقابت برای تصاحب مهمترین قوه در ساختار قدرت در جمهوری اسلامی یعنی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اتفاق افتاد. جایی که علی لاریجانی حتی سعی داشت با فاصله گذاری غیرصادقانه با برادر معمم خود آیت الله آملی لاریجانی که مدت نزدیک به ده سال مظهر دادگاه در ایران بوده، وارد کارزار انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری شود. لاریجانی خیلی با زرق و برق وارد انتخابات شد ولی در گذرگاه شورای نگهبان به یکباره لامپ ادامه انتخابات برای او سوخت.

بعد از رد صلاحیت او بود که برادرش آیت الله آملی لاریجانی در اقدامی کم سابقه به شورای نگهبان و یکی از دستگاه های امنیتی تاخت و نتوانست عصبانیت خود را از رد صلاحیت برادرش مخفی کند. ماجرای تلخی که برای اولین بار اتفاق افتاد و برای اولین بار شاید در انقلاب یکی از اعضای خود شورای نگهبان بر علیه خود این شورا آنگونه تاخت. موضوعی که بی شک به درست و یا غلط این تداعی را در افکار عمومی ایجاد کرد که برادران لاریجانی کسب قدرت بیشتر، برایشان موضوعیت جدی دارد و این خاندان پشت هم هستند ولو ینکه متفاوت از یکدیگر به نظر برسند و وقتی پای خانواده وسط است خیلی چیزها دیگر فرقی باهم ندارد.

اما سوال اساسی اینجاست که آیا انتخابات برای لاریجانی ها تمام شده است؟!

اگر به قواعد عرفی فعالیت سیاسی نگاه کنیم این انتخابات حداقل برای علی لاریجانی تمام نشده است. او تا پایان انتخابات نشان خواهد داد که کجای انتخابات 1400 قرار دارد. اما اگر با قواعد رسانه ای نگاه کنیم، نزدیکان و رسانه های نزدیک به علی لاریجانی فعالتر از همیشه برای انتخابات در حال فعالیت هستند. آنها بخش‌های مهمی از واقعیت پشت پرده را نمایان می کنند.

رصد فعالیت آنها نشان می دهد که علی لاریجانی اگر رئیس جمهور نشد ولی یک نفر دیگر هم حتما نباید سالم از کارزار انتخابات ریاست جمهوری بیرون بیایید. کافیست نام علی رضا زاکانی را در سایت خبرآنلاین، رسانه نزدیک به علی لاریجانی سرچ بزنید تا به این گزاره برسیم که یکی از اصلی ترین اهداف تیم لاریجانی در این انتخابات چیست.

نام دکتر زاکانی برای خاندان لاریجانی با رسوایی تصویب بیست دقیقه ای برجام در دوران ریاست علی لاریجانی بر قوه مقننه و همچنین با نام اکبر طبری چهره بزرگ مفسد اقتصادی در دوران ریاست آملی لاریجانی در قوه قضاییه گره خورده است. با این وجود دور از ذهن نیست اگر بگوییم برجسته تر شدن جایگاه زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری خبر بسیار ناگواری برای برخی از برادران لاریجانی است.

*مدیر مسئول جهان نيوز


کد مطلب: 765112

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/765112/آیا-انتخابات-لاریجانی-ها-تمام-شده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com