سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۲۳

بلینکن: در پی تقویت و طولانی کردن توافق هسته‌ای هستیم

پنجشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 764702
وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با یک شبکه صهیونیستی، ضمن اشاره به تمایل واشنگتن برای بازگشت به الزامات برجامی، از تصمیم دولت این کشور برای تقویت توافق هسته‌ای از جمله تمدید برخی بندهای مندرج در برجام موسوم به غروب آفتاب خبر داد.
آمریکا: به دنبال طولانی کردن برجام هستیم
به گزارش جهان نيوز، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده بامداد پنجشنبه بار دیگر ادعای تمایل «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران در صورت متعهد شدن تهران به الزامات برجامی را تکرار کرد.

بلینکن در مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: «بنظرم ما واضح گفته‌ایم که هر طرف برای بازگشت به تعهدات برجامی چه کارهایی باید انجام دهد، اما اینکه ایران واقعا آماده انجام دادن کارهایی است که برای بازگشت به پایبندی لازم است، هنوز یک سوال بی‌پاسخ باقی مانده است».

وی با پذیرش اختلاف نظر واشنگتن با تل‌آویو درخصوص نحوه جلوگیری از دستیابی ایران به توانمندی‌های هسته‌ای، اما اظهار داشت: «ما در این هدف و تعهد خود بر آن، اشتراک داریم. البته بر کسی مخفی نیست که طی مدت گذشته ما اختلاف نظرهایی درباره بهترین راه برای رسیدن به آن مقصود داشتیم تا مطمئن شویم ایران به سلاح [اتمی] دست پیدا نمی‌کند».

به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل» به نقل از این مصاحبه تلویزیونی، وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران دقیقا آن چیزی را که باید انجام می‌داد محقق کرده بود، مدعی شد: «پیش از خروج [دونالد] ترامپ از توفق هسته‌ای، ایران برای تولید مواد کافی جهت ساخت سلاح اتمی به حداقل یک سال زمان نیاز داشت. اما اکنون ایران می‌تواند در زمان بسیار کوتاه‌تری به آن مواد برسد».

بلینکن با بیان اینکه در صورت احیای برجام، دولت بایدن به‌دنبال تقویت و طولانی‌تر کردن آن است، افزود: «تا فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه، اشاعه تسلیحات، حمایت از گروه‌های تروریستی و غیره را شامل شود. این می‌تواند شامل تمدید برخی بندهای مندرج در برجام موسوم به غروب آفتاب نیز باشد».

این در حالی است که سه عضو ارشد کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا، با ادعای امتناع دولت این کشور از اجرای تحریم‌های سوریه برای دلجویی از ایران، تحقیقاتی را در این خصوص آغاز کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از به شهادت رسیدن تعداد زیادی از فلسطینی‌ها در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه مخصوصا کودکان، بر حمایت کاخ سفید از راهکار دو دولتی برای پایان دادن به مناقشات فلسطین-اسرائیل تاکید کرد.

این دیپلمات آمریکایی ضمن اشاره به تعهد بایدن به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، اظهار داشت: «ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که اسرائیل به ابزار مورد نیاز برای دفاع از خودش دست پیدا کند. مخصوصا در شرایطی که اسرائیل با حملات یک گروه تروریستی مواجه است».

بر اساس این گزارش، بلینکن با بیان اینکه کارهای زیادی برای اعتمادسازی بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی جهت آغاز مجدد مذاکرات سازش وجود دارد، تصریح کرد: «ما همچنان باور داریم که راهکار دو دولتی نه تنها بهترین روش بلکه شاید تنها راهی باشد که پیشرفت را ممکن می‌سازد، اسرائیل آینده‌ای داشته باشد و فلسطینی‌ها نیز دولت خود را داشته باشند».

وی همچنین اضافه کرد:‌ «تمرکز کنونی بر تلاش برای تقویت آتش‌بس و برطرف کردن نیازها و نگرانی‌های فوری است. اگر با گذشت زمان،‌ شرایط بدین شکل رقم خورد، فضای بهتری برای تلاش جهت راهکار دو دولتی ایجاد می‌شود».
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ما هم به دنبال لغو کردن برجام هستیم
Iran, Islamic Republic of
وقتی نگرانی فرمانده نظامی آمریکا در مورد توان موشکی ایران، به ترس تبدیل می‌شود .
Iran, Islamic Republic of
مگر چینی‌ها با زانو زدن در مقابل آمریکا مشکلات خود را حل کرده‌اند که بعضی از دولتمردان این دولت راه حل کوتاه آمدن در مقابل زیاده‌طلبی‌ آمریکایی‌ها را پیشنهاد و دنبال می‌کنند؟.
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس‌جمهور با قیافه حق به جانب می‌گوید تحریم‌ها علت گرانی است. عرض می‌کنیم اگر دشمنی دشمنان و تحریم‌ها نبود هر فرد ضعیف و ناتوانی قادر به تشکیل دولت و اداره کشور بود و نیازی به هزینه گزاف مدیریت نبود.
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس جمهور گفته‌اند از مذاکره در وین نترسید. به ایشان بفرمایید ترس از مذاکره نداریم. نگرانی ما بیشتر از . تیم مذاکره کننده‌کشورمان و بدعهدی‌های متعدد طرف‌های غربی است ...!!!
Iran, Islamic Republic of
تیم مذاکره لنگر انداخته در وین اگر نماینده ملتند بدانند مردم راضی به ادامه ذلت‌بار مذاکره و تحریم جدید در حین مذاکره نیستند. بهتر است هرچه سریع‌تر وین را ترک کنند..
Iran, Islamic Republic of
عراقچی بعد از مذاکرات وین گفت، تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و طرف‌ها می‌توانند روی یک موضوع مشترک کار کنند! مگر قرار نبود ابتدا کل تحریم‌ها برداشته شود و راستی‌آزمایی صورت گیرد؟.
Iran, Islamic Republic of
مجلس انقلابی! ..... حضرت آقا سه مطلب را فرمودند: کلیه تحریم‌ها لغو شود (نه تحریم‌های ترامپ)، راستی‌آزمایی توسط ما انجام شود و هیچ مذاکره‌ای با آمریکا قبل از این دو مورد نباید بشود. مجلس محترم این بار اجازه تکرار کلاه گشاد سابق را به مذاکرات وین ندهند. ادبیات آقای عراقچی دقیقا همان ادبیات مرحله شکل‌گیری «برجام» است!
Iran, Islamic Republic of
آقای عراقچی می‌گوید داریم به نتایج قابل قبولی می‌رسیم در حالی که بایدن گفته تحریم‌ها ماندگار است این چه نتایجی است که برای جناب عراقچی قابل قبول است؟! .
Iran, Islamic Republic of
برجام از نظر ملت فهیم، تمام شده است... و پایان آن در چند سال قبل با پاره کردن برجام توسط ترامپ احمق بود..
Iran, Islamic Republic of
.........
Iran, Islamic Republic of
مجلس انقلابی، شورای عالی امنیت ملی و سایر نهادهای انقلابی! مراقب باشید دولت، توافق خسارت‌بار دیگری مانند برجام امضا نکند....!!!!
Iran, Islamic Republic of
اعتماد به غرب و غربی‌ها و اعتقاد به حل مشکلات کشور توسط بیگانگان و بطور کل نگاه به خارج و خارجی‌ها ریشه ....وضعیت امروز ماست
Iran, Islamic Republic of
خطاب به اصلاح‌طلبان بنویسید دموکرات‌های آمریکا نسبت به جمهوری‌خواهان روباه‌تر هستند نه مؤدب‌تر. آنان با پنبه سر می‌برند. لطفاً دست از این خوش‌خیالی‌های تجربه‌شده بردارند.
Iran, Islamic Republic of
به مردمی که به خاطر ایستادن در صف‌های طولانی روغن و مرغ گله می‌کنند عرض می‌کنم وضعیت به‌وجود آمده حاصل برجام است و آقای رئیس‌جمهور معتقد است برجام را هم خدا آورده است. یعنی از نظر ایشان جای هیچ گله و شکایتی نیست بلکه برعکس از دولت و دولتمردان باید تشکر کرد.
Iran, Islamic Republic of
دولت باراک اوباما برجام را با آگاهی کامل از اینکه در آینده یعنی توسط ترامپ به آن خیانت خواهد شد به ایران ارائه داد
Iran, Islamic Republic of
سرنوشت برجام برای همه ثابت شده که سرنوشت مانند فلسطین اشغالی است.
مشکل برحام 100 سال دیگر هم از طریق مذاکره با آمریکا و اروپا حل نخواهد شد و حل نمی شود.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا میخواهد نظام را تسلیم کند..... ....!!!
Iran, Islamic Republic of
حملات اسرائیل به غزه می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود
Iran, Islamic Republic of
جنایت‌های رژیم صهیونیستی، جنایت جنگی است آمریکا هم شریک جرم جنایت های رژیم صهیونیستی در غزه است.
Iran, Islamic Republic of
اجازه نمی‌دهیم داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش در خاک عراق جای پا ایجاد کند.
Iran, Islamic Republic of
درباره تداوم اقدامات اسرائیل در قدس هشدار دادیم
داعش مورد حمایت آمریکا و متحدانش هرگز اجازه نخواهند یافت تا در ذره‌ای از خاک عراق برای خود جای پا پیدا کنند
Iran, Islamic Republic of
نباید به رژیم صهیونیستی اجازه دخالت و مداخله به منطقه خاورمیانه داد!