جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

دوره ریاست‌ جمهوری سوریه چندساله است؟

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 764620
بر اساس قانون اساسی سوریه، دوره ریاست‌جمهوری در این کشور 7 ساله است و این دوره 7 ساله پس از تاریخ ادای سوگند قانون اساسی آغاز می‌شود.
دوره ریاست‌ جمهوری سوریه چندساله است؟
به گزارش جهان نيوز، مردم سوریه امروز پای صندوق‌های رأی رفتند تا از بین سه نامزد، رئیس‌جمهور خود را برای یک دوره جدید هفت‌ساله انتخاب کنند.

تعداد شهروندانی سوری مقیم داخل و خارج که براساس قانون اساسی اجازه شرکت در انتخابات و ریختن آرای خود به صندوق‌ها را دارند، به 18 میلیون و 107 هزار و 109 نفر می‌رسد.

براساس ماده چهارم قانون انتخابات سراسری شماره 5 مصوب سال 2014 تمام شهروندان سوری که 18 سال تمام داشته باشند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، مگر آنکه براساس ماده 5 قانون انتخابات با منع قانونی مانند سوءپیشینه یا بیماری‌های خاص مواجه باشند.

در دهم ماه جاری میلادی دادگاه عالی قانون اساسی سوریه اسامی نهایی نامزدهای احرازصلاحیت‌شده را که شامل «بشار اسد»، «محمود احمد مرعی» و «عبدالله سلوم عبدالله» است، اعلام کرد. این نامزدها از 16 تا 24 ماه می جاری فرصت تبلیغات داشتند.

«عبدالله سلوم عبدالله» عضو حزب اتحاد سوسیالیست و «محمود احمد مرعی» از چهره‌های معارض داخلی است که با بشار اسد رئیس جمهور کنونی سوریه رقابت می‌کنند.
 

بر اساس قانون اساسی سوریه که در سال 2012 میلادی اصلاح شد، دوره ریاست‌جمهوری در این کشور  7 ساله است و این دوره 7 ساله پس از تاریخ ادای سوگند قانون اساسی آغاز می‌شود.

براساس قانون، هر فرد دوبار به‌طور متوالی می‌تواند رئیس جمهور شود و فرد نامزد بایستی حمایت 35 عضو از 250 عضو مجلس مردم را کسب کند و دست‌کم 10 سال به‌طور مداوم در سوریه زندگی کرده باشد.

ماده 88 از قانون اساسی سوریه تأکید می‌کند که رئیس‌جمهوری برای بیش از دو دوره هفت‌ساله نمی‌تواند رئیس جمهور شود اما ماده 155 توضیح می‌دهد که این ماده مشمول رئیس جمهور کنونی سوریه یعنی بشار اسد نمی‌شود زیرا از انتخابات سال 2014 حساب می‌شود.

انتخابات در دو مرحله
با توجه به اینکه شمار قابل‌توجهی از سوری‌ها در خارج از این کشور به‌سر می‌برند، مقام‌های سوریه تصمیم گرفتند این انتخابات در دو مرحله برگزار شود؛ مرحله نخست برای سوری‌های خارج‌نشین و مرحله دوم برای سوری‌های داخل این کشور.

انتخابات برای سوری‌های ساکن خارج  20 می  برگزار شد؛ اما در داخل این کشور 6 روز بعد یعنی امروز (26 می) پای صندوق‌های رأی می‌روند.

برگزاری انتخابات تحت نظارت کمیته عالی قضایی
انتخابات ریاست جمهوری سوریه تحت نظارت کمیته عالی قضایی انتخابات برگزار می‌شود. پارلمان سوریه از هیئت پارلمانی دیگر کشورها از جمله ایران هم برای نظارت بر این دور از انتخابات دعوت کرده است.


آنچه انتخابات ریاست‌جمهوری را امسال متمایز با دوره قبل در این منطقه می‌کند، بازگشت حومه شمالی حمص و شرقی آن به دامان سوریه و بیشتر روستاها و شهرک‌های حومه شمالی حماه و هم‌مرز ادلب است تا در رأی‌گیری مشارکت کنند.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......