جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

۷ نکته اساسی که قبل از خوردن آجیل

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۵:۴۲
کد مطلب: 764088
در این گزارش ۷ نکته اساسی که قبل از خوردن آجیل باید به آن‌ها توجه کنید، بیان شده است.
۷ نکته اساسی که قبل از خوردن آجیل
به گزارش جهان نيوز به نقلزا میزان، آجیل، مغزها و دانه‌های روغنی خوراکی‌های بسیار خوش طعم و پرخاصیتی هستند که طرفدار بسیاری دارند و در کشور ما در مراسم‌های مختلف از جمله شب یلدا، عید نوروز، دید و بازدیدها و مهمانی‌ها از این خوراکی‌های خوش مزه استفاده می‌شود اما با وجود خاصیت فراوان آن‌ها لازم است برای حفظ سلامتی خود قبل از مصرف این خوراکی‎‌های خوش مزه به چند نکته اساسی توجه داشته باشیم چرا که هر کدام از مغزها و دانه‌های روغنی برای دسته‌ای از افراد مفید هستند و به علاوه مصرف بیش از حد و نا به جای آن‌ها ممکن است سبب بروز مشکلاتی شود؛ در این گزارش به چند نکته در خصوص مصرف آجیل، مغزها و دانه‌های روغنی پرداخته شده است.

چه آجیلی سرطان زاست؟
از دیدگاه طب سنتی، مصرف آجیل، مغزها و دانه‌های روغنی در شرایطی به مردم توصیه می‌شود که آجیل ها از کیفیت خوبی برخوردار باشند و به طور کلی شرایط زیر را داشته باشند. آجیل هایی که دارای پوست سخت هستند مانند فندق، پسته و بادام، بهتر است این پوست سخت را حفظ کنید تا خواص این مغزها حفظ شود. بهترین روش برای نگهداری از آجیل مغزشده، آن است که آن را درون فریزر نگهداری کنید تا از رشد قارچ آفلاتوکسین بر سطح دانه ها و مغزها پیشگیری شود. مصرف این قارچ سرطان زاست و خانواده ها باید دقت زیادی در این زمینه داشته باشند. آجیل خام بهترین انتخاب برای خرید مهمانی‌هاچراکه چربی ها و برخی مواد مغذی موجود در آجیل مانند ویتامین‌های A و E محلول در چربی به وسیله بو دادن یا افزایش نمک از دست می رود. برای شناسایی آجیل خوب و با کیفیت راه‌هایی وجود دارد که ساده ترین و کاربردی ترین آن بررسی رنگ، بو و ظاهر آجیل است. مغز آجیل باید سفید یا به رنگ طبیعی خود باشد و بوی کهنگی ندهد. از مخلوط کردن آجیل با ماءالشعیر و نوشابه های مختلف پرهیز کنید. نوشیدن این خوراکی‌ها موجب ابتلا به نفخ و دل درد می شود.

شور یا شیرین؟
افراد متناسب با ذائقه ای که دارند سراغ طعم‌ها و مزه‌های مختلف می روند. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند، آجیل شور بخورند و برخی آجیل شیرین یا خام را برای پذیرایی مهمانانشان استفاده می کنند از دیدگاه درمانگران طب سنتی افرادی که مصرف آجیل خام و شیرین را انتخاب می‌کنند، ممکن است باضعف هاضمه و اختلال در هضم و جذب مواجه شوند، در حالی که مصرف آجیل های شور برای کسانی که معده ضعیف دارند و هاضمه آن‌ها دچار مشکل است، مناسب‌تر است. اگر چه همه باید توجه داشته باشند که در هر شرایط نباید از سقف مجاز خوردن آجیل و مغزها، یعنی ۱۰ عدد در روز، تجاوز کنند، در غیر این صورت با عوارض و اختلال در عملکرد معده مواجه می شوند.

اگر مزاج گرم دارید پسته را با انار ترش بخورید
از آنجایی که پسته دارای طبع و مزاجی گرم و خشک است، بنابراین مصرف آن در افرادی که دارای مزاج گرم هستند باید با پرهیزهایی همراه باشد، چراکه زیاده روی در مصرف آن موجب برهم خوردن تعادل بدن شده و عوارضی را برای فرد به همراه دارد. بهترین نسخه برای افرادی که مزاج گرم دارند این است که ۱۰ عدد مغز پسته خام را با آب انار میل کنند و در این میان انتخاب آب انار ترش در مقایسه با آب انار شیرین ارجح است. از طرفی افرادی که به دلیل گرمی مزاج دچار کهیر و حساسیت های پوستی می‌شوند نیز بهتر است پسته را با برگه زردآلو بخورند تا از ابتلا به حساسیت های پوستی پیشگیری کنند. به گفته درمانگران طب سنتی افراد مبتلا به بواسیر می توانند با نشستن در جوشانده پوست سخت و سفید رنگ پسته به درمان بواسیر و تسکین دردهای آن کمک کنند.

اگر بیماری‌های قلبی دارید، بادام زمینی نخورید
 بادام زمینی اگرچه پروتئین زیادی دارد و موجب درمان و تسکین درد معده، سرفه های خشک و تقویت مغز می‌شود اما مصرف آن باید با ملاحظات زیادی همراه باشد. خانواده ها باید هنگام خرید آجیل به تازگی بادام زمینی توجه زیادی داشته باشند چرا که بادام زمینی در میان مغزهای روغنی بیشترین احتمال جذب آفلاتوکسین‌ها را دارد و احتمال بیماری زا بودن آن بسیار زیاد است، بنابراین هنگام خرید بادام زمینی به براق بودن مغز و بوی آن توجه کنید و توجه داشته باشید که بادام زمینی به دلیل داشتن چربی اشباع شده که موجب افزایش کلسترول خون می شود، مصرف آن در افراد مبتلا به فشار خون و بیماران قلبی باید با پرهیز همراه باشد.
 
اگر نوزاد بد خواب دارید شیر بادام را جایگزینی بادام کنید
اگر گوارش ضعیف دارید، پیشنهاد می‌کنیم به جای مصرف مغز بادام، شیر بادام بخورید. برای تهیه شیر بادام که هر کس با هر سن و مزاجی می تواند از آن استفاده کند، کافی است ۵۰ گرم بادام را با مقدار کمی شکر آسیاب کنید سپس یک لیتر آب به آن اضافه کنید تا شیر بادام آماده شود. استفاده از شیر بادام نه تنها برای نوزادان مجاز است بلکه می تواند جایگزین مناسبی برای شیر مادر باشد. نوزاد با نوشیدن چند قاشق از این شیر قبل از خواب علاوه بر آنکه می تواند خوابی آرام و عمیق را تجربه کند، از دل دردهای ناشی از خوردن شیر مادر نیز به دور می‌ماند، ضمن اینکه نوشیدن شیر بادام در مردان موجب افزایش میزان باروری هم می‌شود و در صورتی که به این مخلوط یک قاشق عسل نیز اضافه شود موجب درمان سرفه و خشکی سینه و بهبود دردهای ناشی از ابتلا به سنگ کیسه صفرا می شود.

اگر دیابت دارید فندق بخورید
به گفته درمانگران طب سنتی، مغز فندق به این دلیل که نشاسته کمی دارد بهترین نوع آجیل برای افراد مبتلا به دیابت است. این دانه روغنی به دلیل داشتن فسفر موجب تقویت مغز شده و عملکرد آن را به ویژه برای دانش‌آموزان و دانشجویان بالا می‌برد، در صورتی که فردی به افت فشارخون مبتلا باشد، می تواند با خوردن ۱۰ عدد مغز فندق برای بهبود وضعیت خود اقدام کند.

در برخی متون طب سنتی به این نکته اشاره شده که ترکیب فندق بو داده با انیسون می‌تواند به عنوان بهترین دارو برای درمان سوزش ادرار و افزایش میزان باروری در مردان مورد استفاده قرار گیرد.

اگر ریفلاکس معده دارید، گردو بخورید
درمانگران طب سنتی و دیگر شیوه های طبیعی درمان بر این باور اند که مصرف روزانه ۲ عدد گردو می‌تواند تأثیر زیادی در تسکین و درمان ریفلاکس معده داشته باشد به گفته این درمانگران مصرف بیش از اندازه گردو تدارس جانبی زیادی به همراه دارد که از میان آن‌ها می‌توان به ترک لب، زخم شدن دهان و خارش و قرمزی پوست اشاره کرد. بنابراین درمانگران به مردم توصیه می‌کنند با برنامه‌ریزی و مدیریت در طول ایام نوروز و دیگر روزهای سال به خوردن حداکثر ۲عدد گردو در طول روز اکتفا کنندو به این ترتیب از خواص درمانی آن برای درمان سنگ کلیه، درمان بیماری های ریوی و تنفسی و پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا بهره ببرند.
برچسب ها: آجیل سلامت تغذیه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *