جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

انتقاد رئیس مجلس از تضعیف و کم توجهی به عشایر/ قالیباف: دربرنامه هفتم به مسائل مربوط به عشایر بیش از گذشته توجه شود

سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب: 763871
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه‌ای از ضعف های مدیریتی موانعی را برای عشایر به وجود آورده و باعث شده توانمندی آنها روز به روز تضعیف شود درحالی که نباید اجازه دهیم عشایر تضعیف شوند بلکه باید به دنبال تقویت این قشر غیور باشیم.
انتقاد قالیباف از تضعیف و کم توجهی به عشایر
به گزارش جهان نيوز، محمدباقر قالیباف  امروز (سه‌شنبه، 28 اردیبهشت ماه) در جلسه با فراکسیون عشایری مجلس، رئیس سازمان عشایر، رئیس سازمان نوسازی مدارس و رئیس سازمان بسیج عشایری گفت: فلسفه وجودی مسئولان توجه به محرومان است، همان طور که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند «آنهایی که تا آخر پای انقلاب می‌مانند، کسانی هستند که طعم محرومیت و فقر را چشیده باشند.» بنابراین صاحبان انقلاب محرومان و مستضعفان هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی عشایر توانمند هستند اما مجموعه‌ای از اقدامات مدیریتی و مسائل طبیعی موانعی را برای عشایر ایجاد کرده تا توانمندی آنها روز به روز تضعیف شود گفت: درحالی که  نباید اجازه دهیم عشایر تضعیف شوند بلکه باید به دنبال تقویت این قشر غیور باشیم.

وی با اشاره به تولید گوشت دام سبک توسط عشایر عنوان کرد: کشور نیازمند ذخیره استراتژیک گوشت قرمز است و چه بهتر که اولویت تأمین گوشت را به خرید از عشایر اختصاص دهیم. و اگر در این حوزه مشکل ایجاد شود ناشی از ضعف مدیریتی و کم دقتی به این موضوع است.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه زندگی عشایر یک سبک زندگی مهم است، افزود: بنده در دوران حضورم در نیروی انتظامی نقش موثر آنها را در حوزه امنیت مشاهده کردم. همچنین عشایر در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست کشور تأثیرگذار هستند بنابراین از هر بعد که نگاه کنیم این سبک زندگی چند وجهی می‌تواند برای کشور موثر باشد و طبیعتا بی‌توجهی به آنها نیز تبعاتی به دنبال خواهد داشت.

قالیباف تصریح کرد: عشایر توانمندی بالقوه‌ای دارند اما نوع رفتار و تصمیم‌گیری های مدیریتی اجازه نمی‌دهد این توانمندی‌ها بالفعل شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از تلاش‌ها و پیگیری‌های فراکسیون عشایری مجلس گفت: با توجه به اینکه تدوین برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد، موضوع مربوط به عشایر و تقویت آن حتما باید در قانون مذکور مورد توجه قرار گیرد.

وی در همین زمینه تصریح کرد: برای حوزه جاده‌ای و روستایی در بودجه 1400 اعتبار مناسبی پیش‌بینی شده است اما درست هزینه کردن آن هم باید مورد توجه قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه عشایر ذخیره انقلاب هستند، ادامه داد: عشایر در دوران دفاع مقدس از جمله رزمنده‌های مقاوم آن دوران  بودند؛ بنده در اوایل جنگ محبت عشایر ایلام را  درک کردم بنابراین برای کمک به رفع مشکلات آنها با تمام وجود پای کار هستم. 

بر اساس این گزارش، در این نشست رئیس سازمان عشایری توضیحاتی در خصوص وضعیت فعلی عشایر و میزان تولیدات آنها در حوزه مواد غذایی مانند گوشت و لبنیات اشاره و بر ضرورت توجه بیشتر به بهسازی مدارس عشایری تاکید کرد. همچنین رئیس سازمان بسیج عشایری نیز توضیحاتی در خصوص چالش‌های قشر عشایر در حوزه آب شرب ، بهداشت، آموزش و اقدامات سازمان متبوع خود برای کاهش مشکلات این قشر ارائه کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *