کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نتیجه آخرین تدبیر روحانی!

22 ارديبهشت 1400 ساعت 9:19

رئیس‌جمهور به وزارت کشور دستور داد که برای ثبت‌نام از نامزد‌های ریاست جمهوری مطابق آنچه تاکنون عمل می‌شد، عمل شود. این در حالی است که شورای نگهبان دستورالعمل جدیدی را ابلاغ کرده بود که مطابق آن، کسانی که شرایط کاندیداتوری را نداشتند، از همان مرحله اول ثبت نام نمی‌شدند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از روزنامه جوان، همه امیدواری‌ها درباره شلوغ نشدن وزارت کشور و نیامدن آدم‌های جورواجور و بی ربط برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، درست شب قبل از آغاز زمان ثبت‌نام کاندیدا‌ها با آخرین تدبیر روحانی بر باد رفت و رئیس‌جمهور به وزارت کشور دستور داد که برای ثبت‌نام از نامزد‌های ریاست جمهوری مطابق آنچه تاکنون عمل می‌شد، عمل شود. این در حالی است که شورای نگهبان دستورالعمل جدیدی را ابلاغ کرده بود که مطابق آن، کسانی که شرایط کاندیداتوری را نداشتند، از همان مرحله اول ثبت نام نمی‌شدند. وزارت کشور هم اعلام کرده بود که مطابق آنچه شورای نگهبان ابلاغ کرده، عمل خواهد کرد، اما روحانی که در برابر این اتفاقات سکوت کرده بود، شب قبل از آغاز زمان ثبت‌نام، ناگاه وزارت کشور را از این اقدام برحذر داشت. انتخاب چنین زمانی پس از چند روز بحث و سکوت روحانی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور خواسته فرصت واکنش را از شورای نگهبان بگیرد. با این حال، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا با تأکید بر اینکه شورای نگهبان مدارک فاقد اعتبار را تحویل نخواهد گرفت، گفته است: «از نظر این شورا، ثبت نام بدون مدارک، ثبت نام لحاظ نمی‌شود.»


با وصفی که رفت، سه شنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ وزارت کشور در خیابان فاطمی تهران محل حضور آدم‌های متفاوتی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شد. از زن تا مرد؛ از معمم تا کراواتی؛ از چادری تا بلوز شلوار؛ از کفن پوش و موتور سوار. آدم‌هایی برای ثبت نام آمدند که شاید در عمرشان یک کافی شاپ را هم مدیریت نکرده‌اند، اما حالا می‌گویند می‌خواهیم رئیس‌جمهور شویم!

حجت الاسلام جواد رویین تن از جمله چنین افرادی بود که امروز در وزارت کشور به عنوان داوطلب ثبت نام کرد. یک بانوی موتور سوار از نخستین ثبت نامی‌های متفاوت امروز وزارت کشور بود که علت حضور خود در انتخابات را خدمت به مردم دانست. امیررضا علیپور شهروند ۲۷ ساله هم از شهروندان جوانی بود که امروز در تالار وزارت کشور برای ثبت نام حاضر شد.

یک داوطلب دیگر هم که خود را اولین نامزد زن انتخابات ریاست جمهوری می‌داند، گفت که دکتری علوم سیاسی دارد و حقوقدان و اقتصاددان است. وی با شعار انتخاباتی «ما می‌توانیم، چون می‌خواهیم» در انتخابات ثبت نام کرد. نامزد دیگری با دغدغه محیط زیستی و نگرانی از خشک شدن دریاچه‌ها و مناطق مختلف کشور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

کلید روحانی و ریموت من!
داوطلب دیگری با دسته‌ای از ریموت اتومبیل سواری در محل ثبت نام وزارت کشور حاضر شد. جوان‌ترین داوطلب ثبت نامی روز نخست، متولد سال ٧٧ است که با شعار تغییر در آموزش و پروش و رفع تبعیض ثبت نام کرد.
کفن‌پوشی یکی دیگر از داوطلبان نامزدی در انتخابات هم از دید خبرنگاران حاضر در وزارت کشور دور نماند. وی که با قرآن و ماسک پرچم ایران وارد وزارت کشور شد خود را نوکر ملت ایران خواند و دلیل حضورش را نجات کشور از مشکلات اعلام و تأکید کرد: به هر ایرانی ۲۴۰ هزار یورو به صورت نقد باید پرداخت شود.

ثبت نام چهره‌ها
وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران ایران اسلامی نخستین چهره سیاسی بود که نام خود را به عنوان داوطلب نامزدی در انتخابات ثبت کرد. عزیزی شعار خود را «جهاد برای حل مشکلات مردم، جهاد برای قطع زنجیره فساد، ویژه خواری و رانت» اعلام کرد. او علت حضورش را «مطالبه مردمی» عنوان کرد و گفت: در این دوره از انتخابات مطالبه اصلی مردم سپردن مدیریت اجرایی کشور به دست چهره‌های جدید و غیر تکراری است.

ثبت نام اول‌وقت وزیر ارتباطات احمدی نژاد
محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات دولت دهم هم دومین چهره شناخته شده‌ای بود که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ثبت نام کرد. سرتیپ محمدحسن نامی پس از ثبت نام در انتخابات با بیان اینکه ۶۴ برنامه آماده کردم، گفت: شش برنامه برای شش ماهه اول دولت است تا بتوانیم تعادلی بین وضعیت معیشتی مردم ایجاد کنیم.

سعید محمد ثبت نام کرد
سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از چهره‌های انتخاباتی مهمی بود که در اولین روز ثبت نام در ستاد انتخابات وزارت کشور حاضر شد و نام نویسی کرد. سعید محمد هنگام ثبت نام در وزارت کشور با اشاره به عزم جزم خود برای حضور در انتخابات تصریح کرد: خداوند آنقدر منابع به کشور داده که بتوانیم مشکلات مردم را کاهش داده یا حل کنیم. جوانگرایی در سازوکار‌ها و ساختار‌ها باید انجام شود و رمز موفقیت ما تکیه بر مردم است.

حسین دهقان ثبت‌نام کرد
حسین دهقان، وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح همراه با همسرش در ستاد انتخابات کشور حضور یافت و در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. دهقان ۶۴ ساله است و در سابقه اجرایی خود فرماندهی نیروی هوایی سپاه پاسداران، جانشینی رئیس ستاد مشترک سپاه، قائم‌مقام وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح (دولت هفتم)، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران (در دولت‌های هشتم و نهم)، وزیر دفاع (دولت یازدهم) و مشاور کنونی مقام معظم رهبری در صنایع نظامی دارد.

استاندار پیشین داوطلب انتخابات
محمود زمانی قمی، استاندار پیشین ایلام و چهارمحال و بختیاری و رئیس پیشین بنیاد باران ثبت نام کرد. معینی قمی سابقه مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های هرمزگان و سیستان بلوچستان و معاونت سیاسی استان‌های ایلام، سمنان و همدان و مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را در کارنامه خود دارد. وی استاندار پیشین استان‌های ایلام، چهار محال و بختیاری، مرکزی و یزد است. معینی از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات و عضو بنیاد باران است و تا سال ۸۹ مدیر اجرایی آن بنیاد بوده است.

محمد زارع فومنی داوطلب نامزدی شد
حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات به منظور ثبت نام در انتخابات، در تالار وزارت کشور حاضر شد. وی در حاشیه ثبت نام داوطلبی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران، گفت: ۵۰ درصد کابینه‌ام را زنان و ۵۰ درصد کابینه را جوانان و مردان تشکیل می‌دهند. معاون اول من خانم خواهد بود و هر ایرانی از روزی که بنده انتخاب شوم ماهی سه میلیون یارانه دریافت می‌کنند.

۴ برنامه اصلی سفیر سابق
سید وحید کریمی سفیر پیشین ایران در نامبیا و دیپلمات پیشین در لندن و نیویورک هم از دیگر چهره‌های ثبت نامی امروز وزارت کشور بود که برنامه ریاست جمهوری خود را بر چهار اصل مسکن، بهداشت، آموزش و حمل و نقل استوار دانست و تأکید کرد: مردم ما خسته هستند و باید دولت عملی و با خرد جمعی و نزدیک به اجماع داشته باشیم. هیچ کس نباید احساس کند که در دولت من مشارکت داده نشده است.


کد مطلب: 763128

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/763128/نتیجه-آخرین-تدبیر-روحانی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com