دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

دلایل خروپف در کودکان چیست؟

دوشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب: 762878
دلایل خروپف در کودکان چیست؟
خواب برای رشد کودک امری حیاتی است، بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از والدین در صورت شنیدن خروپف فرزندشان نگران باشند. حتی اگر خروپف در میان بزرگسالان بیشتر دیده شود، در بسیاری از کودکان نیز وجود دارد. این می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، بعضی از آنها باعث خروپف می‌شوند و از بین می‌روند و برخی دیگر طولانی مدت هستند.

خروپف در کودکان اغلب نگران کننده نیست ، خصوصاً اگر فقط هر چند وقت یک بار اتفاق بیفتد. اما اگر خروپف مکرر یا شدید باشد، ممکن است نشانه وجود اختلال در تنفس هنگام خواب باشد.

آگاهی بیشتر در مورد انواع ، علل ، عواقب و روش های درمانی خروپف در کودکان می تواند به والدین اجازه دهد تا به دنبال سلامت فرزندان خود باشند و به کودکان کمک کنند تا خواب بهتر و ترمیمی داشته باشند. والدین می توانند از طریق مشاوره تلفنی با متخصص کودکان از سلامت فرزند خود اطمینان پیدا کنند.

آیا همه خروپف‌ها در کودکان یکسان است؟
همه خروپف در کودکان یکسان نیست. فراوانی ، شدت و تأثیر خروپف در کودکان می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. تقریباً هر کس، بزرگسال یا کودک ، یک دوره ای از خرخر را دارد. در بیشتر اوقات ، این خروپف ناچیز و کوتاه مدت است و هیچ تاثیری قابل اندازه گیری بر روی خواب یا سلامت کلی فرد ندارد.

وقتی خرخر مکرر می شود و خواب را قطع می کند ، می تواند وجود تنفس بی نظم خواب (SDB) را نشان دهد. تنفس بی نظم در خواب امری جدی است.

از یک طرف خروپف اولیه وجود دارد ، که به عنوان خروپف ساده یا خروپف عادی نیز شناخته می شود ، هنگامی که کودک بیش از دو بار در هفته خرخر می کند اما علائم قابل توجه دیگری ندارد مشکلات مربوط به سلامتی ندارد.

در انتهای دیگر ، آپنه انسدادی خواب (OSA) است ، وضعیتی که با افتادگی مداوم نفس کودک در طول شب مشخص می شود. این لغزش ها که آپنه نامیده می شوند ، ده ها بار در شب رخ می دهد که راه اکسیژن مسدود می شود. OSA می تواند باعث خواب پراکنده شود و با تاثیرات منفی بر سلامت جسمی ، سلامت روان ، یادگیری و رفتار ارتباط دارد.

خروپف چقدر در کودکان شایع است؟
اعتقاد بر این است که خروپف جزئی ، گاه به گاه ، در 27 درصد کودکان رخ می دهد. این نوع خروپف سبک و موقتی است و معمولاً سلامتی را به خطر نمی‌اندازد.

تصور می شود که خروپف اولیه بدون علائم دیگر بین 10 تا 12 درصد کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. مطالعات تخمین می زنند که 7/2 تا 5/7 درصد کودکان دچار آپنه انسدادی خواب هستند. 70٪از كودكان مبتلا به اختلال تنفس در خواب ،  تشخیص خرخر اولیه را دارند.

تعیین دقیق خروپف و آپنه در خواب کار سختی است. والدین ممکن است همیشه خروپف فرزند خود را مشاهده نکنند یا از تکرار و شدت آن آگاه نباشند. علاوه بر این ، آزمایش دقیق آپنه خواب ، معروف به پلی سومنوگرافی ، ممکن است در همه موارد در دسترس، مقرون به صرفه یا عملی نباشد.

چه عواملی باعث خرخر در کودکان می شود؟
خروپف وقتی اتفاق می‌افتد که هوا نتواند آزادانه از طریق راه تنفس پشت گلو عبور کند. هنگامی که فرد نفس می‌کشد یا بازدم می‌کند، بافت اطراف مجاری هوایی ارتعاش می‌کند، و باعث ایجاد صدای قابل شنیدن می شود. چندین عامل می تواند انسداد مجاری تنفسی ایجاد کرده و باعث خروپف در فرد شود. در کودکان ، شایع ترین عوامل خطر خروپف شامل موارد زیر است که حتما باید با متخصص کودکان و اطفال مشورت کنید:

. لوزه ها و آدنوئیدهای بزرگ یا متورم: لوزه ها و آدنوئیدها در نزدیکی پشت گلو یافت می شوند و بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. اگر به طور طبیعی بزرگتر باشند یا به دلیل عفونت متورم شده باشند ، لوزه ها و آدنوئیدها می‌توانند راه تنفس را مسدود کرده و باعث خروپف شوند. این شایعترین علت  تنفس بی نظم در کودکان است.

. احتقان: علائم مشابه سرما می‌تواند باعث ازدحام شود که جریان روان اکسیژن را مسدود می‌کند، و عفونت ممکن است التهاب لوزه‌ها و آدنوئیدها را ایجاد کند.

. آلرژی: تشدید آلرژی می تواند باعث ایجاد التهاب در بینی و گلو شود که تنفس را دشوار تر کرده و خطر خروپف را افزایش دهد.

. آسم: مانند آلرژی ، آسم نیز ممکن است مانع تنفس طبیعی شود و اگر باعث انسداد نسبی مجاری تنفسی شود ، می تواند خروپف را تشدید کند.

. ویژگی های آناتومیک: برخی از افراد دارای ویژگی های تشریحی هستند که نفس کشیدن طبیعی هنگام خواب را برای آنها دشوار می‌کند. به عنوان مثال ، یک تیغه انحرافی، که در آن سوراخ های بینی به طور مساوی جدا نشده‌اند ، ممکن است باعث تنفس دهان و خروپف شود.

. دود تنباکو محیطی (ETS): قرار گرفتن در معرض ETS که غالباً به عنوان دود سیگار شناخته می شود ، می تواند بر تنفس تاثیر بگذارد و با خطر بالاتر خروپف در کودکان در ارتباط است.

. هوای آلوده: کیفیت پایین هوا یا آلودگی های اضافی می تواند تنفس طبیعی را به چالش بکشد و بر احتمال خروپف مکرر کودک تاثیر بگذارد.

. مدت زمان کوتاهتر شیردهی: تحقیقات نشان داده است که بین خروپف در کودکان و کاهش مدت شیردهی ارتباط وجود دارد. دلیل دقیق این امر ناشناخته است ، اما ممکن است این باشد که شیردهی به رشد راه تنفس فوقانی کمک می کند به گونه ای که احتمال خروپف را کاهش می دهد.

آپنه انسدادی یکی دیگر از فاکتورهای مهم خطر خروپف در دوران کودکی است. این برای کودکان مبتلا به آپنه انسدادی بیشتر مکث در نفس نفس زدن دارند تا خروپف معمولی. در حالی که اکثر کودکان مبتلا به OSA خرخر می کنند ، اما همه کودکانی که خرخر می‌کنند OSA ندارند.

 

آیا خروپف در کودکان خطرناک است؟
خروپف مکرر در کودکان معمولاً خطرناک نیست، اما خروپف مرتب یا شدید که نشان دهنده تنفس بی نظم خواب باشد، می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای سلامتی داشته باشد. بیشترین نگرانی از آپنه انسدادی است. OSA باعث اختلالات عمده در خواب می‌شود  و بر میزان اکسیژن کودک در هنگام خواب تاثیر می‌گذارد.

این مسئله به اختلال در رشد مغز ، کاهش عملکرد تحصیلی ، مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا ، تغییر متابولیسم و مشکلات رفتاری مرتبط است. در کل OSA می تواند به شدت  بر کیفیت زندگی کودک تاثیر بگذارد.

تأثیرات OSA در وهله اول در کودکان بزرگتر مورد مطالعه قرار گرفته است ، اما محققان بر این باورند که این عوارض در کودکان خردسال مانند کودکان 2-3 ساله نیز وجود دارد. معمولا خروپف اولیه که تا سطح OSA افزایش نیافته خوش خیم به نظر میرسد ، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که خرخر معمول نیز سلامتی را به خطر می‌اندازد.

مشکلات نقص شناختی و مشکلات رفتاری بیشتر در کودکان مبتلا به خرخر دیده می‌شود تا در کسانی که هرگز یا به ندرت خرخر می‌کنند. خروپف منظم ممکن است بر سیستم عصبی تاثیر بگذارد  و اثرات منفی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد.

اگرچه مطالعات نشان داده است که بین خروپف عادی و مشکلات سلامتی ارتباط وجود دارد ، اما توضیح دقیق آن مشخص نیست. ممکن است تنفس بی نظم در خواب ، حتی وقتی OSA نباشد، می‌تواند باعث اختلالات جزئی شود که بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد.

برای درک بهتر راه هایی که خرخر بر کودکان در سنین مختلف تأثیر می گذارد ، تحقیقات بیشتر لازم است.

چه علائمی در خروپف کودکان وجود دارد که می تواند نشانه یک مشکل بزرگتر باشد؟
 والدینی که نگران خروپف فرزندشان هستند باید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنند. اگرچه برخی از خروپف ها می‌توانند طبیعی باشند ، اما علائم مختلف می تواند احتمال تنفس بی نظم  در خواب را نشان دهد:

. خروپوف کردن  سه شب در هفته یا بیشتر

. نفس نفس زدن یا مشکل تنفس هنگام خواب

سایر مواردی که همراه با خروپف ایجاد می شوند، ممکن است نگرانی بیشتری ایجاد کنند:

. شب ادراری

. پوست مایل به آبی

. سردردهای صبحگاهی

. خواب آلودگی روزانه

. مشکل در تمرکز یا یادگیری

. تشخیص اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD)

. چاقی

توجه به این نکته مهم است که این عوامل می تواند شاخص SDB باشد ، اما همه کودکانی که خرخر می کنند و این مشکلات را دارند، لزوماً وضعیت تنفسی جدی تری ندارند.

چه چیزی می تواند به کاهش خروپف در کودکان کمک کند؟
 خروپف سبک و نادر معمولاً خود به خود از بین می رود. حتی خروپف عادی نیز بدون درمان بسیاری از کودکان به خودی خود برطرف می شود. با این حال ، در بسیاری از موارد ، انجام اقدامات جلوگیری از تنفس بی نظم در خواب برای سلامت کودک مهم است.

با یک دکتر صحبت کنید
اولین قدم در کاهش خروپف در کودکان مطرح کردن موضوع با پزشک آنها است. بسیاری از پزشکان متخصص اطفال در مورد خروپف به طور فعالانه سوال می کنند و والدین باید در مورد نگرانی هایشان صریح و باز باشند.

پزشک می تواند علائم جدی تر اختلال تنفس یا سایر عوامل مانند آسم یا آلرژی را که می تواند در خروپف موثر باشد، جستجو کند. آنها ممکن است آزمایشات اضافی مانند مطالعه خواب شبانه را برای یافتن آپنه انسدادی خواب توصیه کنند.

یک تشخیص واضح می‌تواند به تعیین بهترین روش برای کاهش خروپف کمک کند ، و پزشک در بهترین موقعیت برای بحث در مورد فواید و نکات منفی گزینه های مختلف درمانی خواهد بود.

عمل جراحی
جراحی برای برداشتن لوزه ها و آدنوئیدها ، معروف به آدنوتونسیلکتومی ، یکی از اصلی ترین روش های درمانی برای کودکان دارای تنفس بی نظم در خواب است. برای برخی از مبتلایان به خروپف اولیه. با از بین بردن بافتی که بیشتر اوقات مجاری تنفسی را مسدود می‌کند ، این جراحی می‌تواند خروپف و مکث در تنفس شبانه را کاهش دهد.

دستگاههای فشار هوای مثبت
فشار مثبت راه هوایی (PAP) برای جلوگیری از انسداد ، هوای تحت فشار را از طریق ماسک وارد دهان و مجاری هوایی می‌کند. بیشتر دستگاه‌های PAP بر اساس نحوه کنترل جریان هوا یا پیوسته (CPAP) یا دو سطح (BiPAP) هستند. در حالی که دستگاه‌های PAP برای درمان OSA در بزرگسالان رایج است ، در کودکان معمولاً مختص OSA است که پس از جراحی برای برداشتن لوزه‌ها و آدنوئیدها ادامه می‌یابد.

بهداشت خواب
راهی برای کمک به کودکان در خواب بهتر ، برداشتن گام‌هایی برای بهبود بهداشت خواب آنهاست که شامل عادتها و محیط مربوط به خواب آنها می شود. از جمله موارد بهبود بهداشت خواب می توان به تنظیم یک برنامه خواب ثابت ، کاهش قرار گرفتن در معرض نور و مدت زمان نمایشگر قبل از خواب و تنظیم اتاق خواب آنها تا حد امکان ساکت و راحت اشاره کرد.

در حالی که این مراحل برای خروپف در کودکان بیشتر به درمان های خانگی شباهت دارد تا درمان های پزشکی ، اما ممکن است مفید باشد. برای کودکانی که خرخر می کنند ، بهداشت نامناسب خواب ممکن است خطر را تشدید کند.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *